Eerste week zit erop - Reisverslag uit Tiruchchirāppalli, India van aad en karin jong - WaarBenJij.nu Eerste week zit erop - Reisverslag uit Tiruchchirāppalli, India van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

Eerste week zit erop

Door: Aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

10 Januari 2013 | India, Tiruchchirāppalli

6 jan
Zo gisteravond het eerste verhaal weggestuurd in het hotel was internet toevallig niet beschikbaar maar in het restaurant waar we al twee keer hadden gegeten zag ik een aantal keren iemand met een computer.
Karin vond het niet echt gezellig maar ik vond dat het toch maar moest gebeuren en na de hulp van de ober had ik verbinding dus eerst het verhaal er op gezet en gelijk daarna de foto s toen ik hiermee bezig was kwam onze reisleider ook het restaurant binnen.
Dus al pratend was het eerste verhaal geplaatst hans onze reisleider vertelde dat hij de groep om twaalf uur op het vliegveld ging afhalen.
En dat we vandaag een groeps voorstelling zouden hebben,vanmorgen zijn de eerste kaarten al weer op de post gedaan.
En hebben we weer lekker door het dorpje gelopen het is vandaag zondag maar overal wordt nog volop gewerkt,gisteren ook nog naar het dansfestival geweest maar dat was helaas niet echt veel want de dansgroep welke wij zagen was de lokale karate groep welke hun kunsten vertoonden en om nog drie kwartier te wachten op een nieuwe groep leek ons niets misschien proberen we het morgen wel weer.
Het is nu twee uur te heet om door het dorp te lopen,de groeps bespreking was leuk het is een groep op leeftijd maar er zitten best wel leuke mensen bij en inderdaad twee mensen uit purmerend ze wonen vlak bij dick en de man golft ook in de beemster.
Vanavond gaan we gezamelijk eten en morgen gaat de groep fietsen wij gaan niet mee want we hebben alles al gezien,ook gaat er met de fietstocht twee tuk tuk mee omdat er vier mensen niet echt willen fietsen.
Straks gaan we even kijken of we nog wat mooie kleren kunnen kopen ik heb al een shirt op maat laten maken en hij past best dus mischien koop ik er nog wel een want hij is de volgende ochtend alweer klaar.
Zo dat was het weer voor vandaag.
8 jan
Pondicherry zo dat was even een plaatsnaampje welke haast niet is uit te spreken laat staan te schrijven en zo komen er nog wel een aantal, vandaag zijn we om half acht met de bus vertrokken de bus is hagelnieuw er mankeert echt niets aan en we zitten er met 19 man in dus er is ruimte over, wij zitten zelfs niet op de achterste bank want anders hebben we drie legen rijen voor ons.
De rit naar Pondi........... duurde ongeveer drie uur het hotel waar we slapen is super grote kamer internet lcd tv arco ventilator dus echt top alleen is hier natuurlijk alles echt duur, bij het hotel aangekomen even snel de tassen naar de kamer gebracht want we gingen naar Auroville dit is een commune waar mensen in hamonie ongeacht afkomst geslacht naast elkaar als gelijken kunnen leven.
En is gesticht in 1926 door Sri Asram en zijn franse volgelinge Mirra Alfrassa genaamt De Moeder en zij zag in een droom Auroville.
Nu daar zijn we geweest het is een beetje zweverig er is in het midden een grote ronde goudkleurige koepel waar een ronde kristal in het midden staat en waar maar en klein aantal volgelingen in mogen eigenlijk een soort tempel waar je alleen naar mag kijken.
En vogelingen zagen we bijna niet terwijl het er toch ruim 2500 zijn, eerst moesten we naar een film kijken om daarna de koepel van grote afstand te mogen bekijken.
Pondi......... is vroeger Frans geweest en dat zie je duidelijk terug aan de kust het franse gedeelte en daarna het Tamil gedeelte nu je begrijpt het wel het Franse gedeelte saai en rommelig en het Tamil gedeelte rommelig maar zeer levendig en met een paar zere voeten hebben we dit stadje bekeken vanavond met een groot gedeelte van de groep uit eten geweest in een Frans eetgelegenheid patat met kip.
gisteren zijn we nog naar een dansvoorstelling geweest geen karate deze keer karin heeft wat leuke jurkje gekocht nog even bij de zee gekeken waar een grote groep Indiers de zee voor het eerst zagen de vrouwen mochten tot hun enkels in de zee staan en gingen dan op de foto zo er was nog wel wat meer te melden maar dan wordt het weer zo lang.
Morgen gaan we weer naar een andere plaats Tiruchirappalli dit wordt een rid van ongeveer 7 uur [ 234km ]
Het is nu half twaaf tijd om te gaan slapen.
10 jan
Het waren twee geweldige dagen het hotel is weer super.
Gisteren hadden we een lange reisdag we vertrokken om 8 uur en kwamen om 8uur in de avond aan in het hotel eerst gingen we nog naar een verkeerde hotel toe, maar hier kreeg onze gids geen sleutels.
Maar we hebben deze dag twee tempels beide geweid aan Shiva bezocht de eerste heete Darasuram het was een grote tempel en hij was geheel omringd door een grote muur met daaraan een overdekte hal met duizende zuilen en deze zijn prachtig gebeeldhouwd, de tempel zelf is gedecoreerd met praalwagens, olifanten leeuwen en prachtige decoratieve elementen.
Daarna hadden we nog een stukje te gaan naar onze tweede tempel en we hadden geluk want een keer per maand wordt de Nandi [een 25 ton uit een stuk gehouwen zware stier overgoten met melk] dit gebeurd door de bramaanen,deze Nandi staat op een groot complex van ongeveer vier voetbalvelden in het midden staat een grote tempel die is vervaardigt uit een blok graniet van ruin 80 ton om deze sluitsteen naar boven te brengen was een hellende weg nodig van 6 km lang de steen werdt gesleept door honderden ossen.
Dit alles en dan nog de duizenden mensen welke naar dit geheel keek was toch iets speciaals.
Vandaag zitten we in Trruchirappalli en hebben we drie dingen bezocht eerst een klein tempeltje aan een heilige rivier welke bijna geheel droog staat hier konden de mensen hun vragen of wensen om de zegen van de bramaanen vragen en dat is soms best wel een apart gezicht want de bramanen doen soms wel erg nochelant en je zal er maar zitten met je probleem,daarna gingen we naar Srirangam een van de grootste tempelcompleksen van india deze is ommuurt door vier muren met ingangen met prachtige tempel torens hier kregen we ongeveer 1 ½ de tijd om rond te lopen eigelijk veel te kort want hier is ook weer zoveel te zien.
Want dat Hidoeisme is een apart geloof dat zie je eigenlijk wel de gehele dag, overal zijn tempels en altijd zeer druk bezocht.
En elke keer zie je weer wat anders zoals deze keer een paal met vele honderde sloten eraan dan vraag je,je af wat is dit nu weer nu het verhaal is als je iets belangrijks kwijt ben dan hang je een slotje aan deze paal doet hem op slot loop 5 keer rond de paal, en als je het terug vind haal je slot weer op.
Als laatste gingen we de Rock fort tempel bezoeken 400 en nog wat treden omhoog dit deden we maar met een klein groepje want de rest vond de klim iets teveel.
Eigenlijk viel de tocht naar boven best wel mee want zeker 150 treden waren maar 10cm hoog het uitzicht want prachtig.
Hierna zat het programma van vandaag erop wij zijn zelf nog even door de stad gelopen en de straten waren zo druk van de mensen dat we het gauw gezien hadden.
Ook hebben we nog even bij een juwelier binnen gekeken en daar was het zo druk met het verkopen van goud een winkel zo groot als de snackbar op de koemarkt en er liepen wel 20 verkopers en dan stonden de mensen nog te wachten om geholpen te worden.
De terugweg zouden we eerst met de tuk tuk doen maar 400 roepias vonden we best wel veel en onze gids zei eerder op de dag dat hij per bus naar het hotel ging.
Dus dat hebben wij ook gedaan en voor 8 roepiaas kwamen we bij de bushalte aan ons hotel ligt hier 100 meter er vandaan.
En na een heerlijke douche had ik nog wel wat zin om even achter de computer mijn verhaaltje te vertellen.
De voeten zijn wel wat moe en vooral erg zwart vanwege schoenen uit en schoenen aan.
Morgen gaan we naar Madurai
NOG EVEN EEN NOOD OPROEP
Ik hoop toch nog dat iemand mij kan helpen met een abc tje want we zijn alle twee hopeloos met de nederlandse taal

Grt Aad

• 10 Januari 2013 - 17:19

Janneke:

Ziet er weer heel goed uit, maar wat een ander land en mensen. Ben erg benieuwd wat er nog verder gaat komen. Verder hier alles goed, ik heb ons opgegeven vooor de reunie in de Wijde Womer. Er zijn al 150 aanmeldingen, dus het zal zeker door gaan. Zal ik het even betalen als ik bericht krijg? Ik heb wel jullie email opgegeven dus jullie krijgen hier ook bericht van.
    Nou, ik ga naar huis, want we gaan uit eten. Nog veel reisplezier. O, ja de fotocurcus is vol, jammer hoor.

Dikke kus uit Vlaardingen.

• 11 Januari 2013 - 17:37

Mary Van Der Stelt:

Wat indrukwekkend weer Karin,en jij valt wel weer op tussen al die donkere mensen.
    En wat heerlijk dat je daar niet in de kou zit.Mooie foto's.Heel veel reisplezier nog,en geniet er lekker van.Dikke kus. xxx

• 12 Januari 2013 - 13:05

Marja Veldt-de Jong:

Hoi Karin en Aad,
    Heb weer met veel interesse de verhalen gelezen en de foto's bekeken. Het ziet er nu al prachtig uit en jullie beginnen nog maar net. Heel veel plezier en geniet ze!!

• 12 Januari 2013 - 14:59

Carla:

Hallo Aad en Karin,
    Dat wordt en hele mooie reis zo te zien.Al die prachtige gebouwen en al die rituelen, ongelooflijk.
    Het is vandaag behoorlijk koud hier, jawel het vriest eindelijk en het is nu droog en een beetje zonnig. Gisteravond heeft het nog een beetje gesneeuwd, maar het bleef niet liggen. Ik ben benieuwd of ik morgen nog competitie moet tennissen, ik denk het wel. Bedankt voor de kaart, hij zat vandag al bij de post. Groeten van Gerard en Carla

• 12 Januari 2013 - 16:36

Astrid:

Heb jullie kaart ontvangen, ook snel, Michael heeft weer een mail verstuurt we blijven mee denken hoe het abc-tje opgelost kan worden, hoop niet dat dit pas aan het einde van de vakantie is gelukt,
    Morgen Egmond het word goed loop weer,Groetjes Westerhem

• 12 Januari 2013 - 18:06

Eef & Marielle:

Ja ja, kijk ik vandaag in de post zit er een kaart van jullie bij met een sadhu op de voorkant. De tekst is dat jullie aan mij moesten denken? Ha ha, ben ik zo spiritueel? Ik keek gelijk in de spiegel maar helaas. Maar in ieder geval thanks voor het denken aan mijn persoontje. Ik lees dat het voor de wind gaat bij jullie. Da's fijn. Wij wensen jullie heel veel reisplezier in de ruime bus. Lekker toch, space? Mensen, wij werken hier gewoon door en denken aan jullie daar in de zon/warmte. We zien elkaar. Enne Karin, nie tutten nie he. Aad, is de lens ok? Zo te zien wel.
    Theus.

• 13 Januari 2013 - 09:12

George Verweij:

Karin,

Ik heb gisteren je kaart ontvangen. Leuk, dat je aan mij gedacht heb. De postzegels heb ik inderdaad nog niet.
    Veel plezier op de verdere reis.

Let op de juiste schrijfwijze van mijn naam.

George Verweij en geen Sjors ver Weij.

Tot ziens, wie weet op de komende Zonnebloemvakantie.

George.

• 13 Januari 2013 - 11:01

Sjaak:

nou wij gaan gewoon naar de nieuwjaarsreceptie
    leo schagen zit in lima
    nico de lange in engeland
    en als alles goed gaat ga ik naar amerika

• 13 Januari 2013 - 12:58

Marga Dekker:

Ik heb weer genoten van het verslag en van de foto's. Groeten uit een koud nederland. De rayonhoofden zijn nog niet bij elkaar geroepen maar de eerste marathon op buitenijs is in zicht (het heeft al twee nachten gevroren!!!)

Een ABC heb ik niet voor je geen idee wat dat is (tenminste als hulpmiddel, ik ga er van uit dat jullie het abc wel kennen)

Groeten

• 14 Januari 2013 - 20:51

Pa En Mam:

Hoe is bij jullie bij ons gaat het goed hebben julie kaart ontvangen
    het was wat warm nu hier is het wat koud het vriest en af en toe wat
    sneeuw echt winter morgen word de eerste maraton op kunstijs gehouden
    de hele week blijft het nog vriezen dus iedereen word een beetje ijsgek
    nog een nieuwtje nauw nieuwtje zaterdag zijn we naar de crematie van piet doets
    geweest achteraf was hij al een hele tijd ziek was van alles de weg kwijt wij wisten
    daar niets van dus wel even schrik als je zoeen kaart in de bus vind hopelijk
    met de volgende mail een leuker nieuwtje dikke kus mam

• 02 April 2013 - 18:03

Bert En Jacqueline:

Hoi Aad
    Gefeliciteerd met je verjaardag, zo weer een jaartje erbij.
    Neem samen met Karin een lekkere borrel.
    Jullie hebben het daar erg warm en hier vriest het nog. Gelukkig schijnt wel het zonnetje.
    Groetjes,
    Bert en Jacq