laatste dag in india - Reisverslag uit Bombay, India van aad en karin jong - WaarBenJij.nu laatste dag in india - Reisverslag uit Bombay, India van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

laatste dag in india

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

31 Januari 2013 | India, Bombay

30 Jan Goa
Het is nu half 10 in de ochtend in zit nu op het terras en kijk uit op de zee het is hier een wolkenloze hemel,ik hoor de zee kabbelen en aan de rechter kant zie ik een vissersboot welke zijn werk vannacht al weer heeft gedaan de netten liggen te drogen op het strand links van mij zie ook wat vissers deze hebben geen boot maar lopen de zee in met een groot lang net welke vasthouden terwijl ze door de zee lopen de vangst is niet veel misschien krijgen ze een halve emmer vol.
Ook staan er langs de vloedlijn een aantal Engelsen welke waarschijlijk een hengel hebben gehuurd deze moeten genoegen nemen met een paar vissen wat ze er mee gaan doen weet ik niet want de vis welke ze vangen is zeer klein van formaat.
Vanmorgen vroeg opgestaan om te lopen naar de standtent welke wat verder ligt toen we aankwamen was de eerste rij helaas al vol jammer maar met een kop koffie karin een spaanse omelet en beide een heerlijke fruitsalade , we zaten dit op te eten zwom er een klein groepje dolfijnen voorbij nu als dit geen vakantie is dan weet ik het niet meer,karin was door het dolle heen .
Goa is zo een groot gebied met vele stranden en wij zitten echt op het stille strand weinig winkeltjes eigelijk bijna niets voor ons even heerlijk om lekker drie dagen helemaal niets te doen morgen gaan we met de trein naar Mumbai en daar hoop ik dan ook weer internet te hebben maar een treinreis van 12 uur is best wel lang.
Toen we hier aankwamen met de trein was het 6 uur in de ochtend dus waren er slechts maar enkele kamers vrij en onze zeker niet,na een uurtje ging het ontbijt gedeelte open 450 rp voor een ontbijt veel te duur dus gingen we met Ruud op zoek naar iets anders want we moesten toch wachten want we zaten nu in de groep waarvan de gasten eerst moeten uitboeken en met schoonmaak werdt dat wel 11 uur een korte wandeling naar het strand het zag er leuk uit maar de meeste tenten waren nog niet open dus gingen we steeds verder lopen en ja een leuk tentje zag er open uit en hier hebben we nu drie dagen heerlijk vertoeft er was nog wel iets met oud Goa maar toen de groep terug kwam hadden we niets gemist.
Als eerste wil ik toch even Astrid feliciteren met haar verjaardag.
En wat ze voor ons doet gedurende van onze reis.
Ook zijn we best wel benieuwd hoe het gaat met Sjaak ze loge want daar hoorde we wel van op dat ze van schaatse hield dat hoorde ik al eerder van Sjaak, maar om in de winter je sokken af te staan is misschien ook wel iets voor Sjaak.
Ook hoorde we op het nieuws dat de Koningin er mee stop wat nu met De Rijp gaan ze daar noch wel heen, maar ook nu is Gerard op Koningsdag jarig gaan we volgend jaar nog wel naar Amsterdam?
Ook bedank ik toch wel de buren en Fred voor het sneeuw schuiven want jullie hebben Fred toch wel geholpen?

Maar hoe waren onze laaste dagen na het vertrek uit Kochi.
Na het laatste ontbijt gingen we op weg naar Thalasseri het was een mooie rit het hotel was werderom weer prachtig kleine huisjes en een zwembad voor de rest was er weinig te doen het avond eten was een buffet maar de beide Koning Aap groepen zatten hier het zou nomaal geweest zijn om beide groepen samen te laten eten maar we zaten allebij in een aparte eetzaal.
De volgende ochtend konden we vroeg opstaan om de vismarkt te gaan bekijken dus om half 6 zaten we met 8 man in de bus de rest wilden waarschijnelijk nog even uitslapen.
Dus stonden we voor de zon opkwam tussen de vishandelaren we moesten uitkijken voor de plassen met water maar het was een mooi uurtje om te zien hoe alles werdt verkocht, ingeladen en werdt onderhandeld toen we weg gingen was de zon alweer een beetje zichtbaar.
Deze dag gingen we op weg naar Madikeri dit plaatsje ligt in de bergen onderweg stopte we nog even bij een Tibetaanse Enclave bij het plaatsje Bylakuppe er zitten vele tibetaanen in India want zins de Chineesen Tibet hebben in gelijft zie je volgens onze gids Hans meer klooster in India dan in Tibet hier mogen ze hun geloof ook vrij uit oefenen wat in Tibet niet echt mogelijk is volgens Hans sluiten de Chineesen de grens met Tibet als er weer een groot Tibetaas feest is.
Onderweg naar Madikeri reden we door echt een mooi dorpje we vroegen om hier even te stoppen maar de bus reed door omdat sommigen elk dorpje op elkaar vonden lijken en deze zitten vanaf dag 1 al voorin en denken alleen maar aan het avondeten met hun biertje.
Even later wilden deze groep wel even stoppen bij een koffie plantage waar een vrouw de koffie stond te plukken met haar telefoon in de hand ik maakte nog een opmerking dat deze stop van een mindere kwaliteit was.
Toen we aankwamen in Madikeri gingen we met ze tweeen gelijk op pad om door het dorpje te lopen en hier hebben we dan ook een lekker flesje rum gekocht en heerlijk even rondgelopen ook is het mooi om te zien hoe moslims christelijke en hindoe naast elkaar leven tempels mokeeen en kerken biina gebroedelijk naast elkaar.
Ook zijn we wezen kijken hoe een school welke op het schoolplein stond te oefenen voor een groot feest welke waarschijnlijk eerdaags komt de leraren lopen er met kleine bamboe stokjes tussen door.
Driekeer moesten ze het overdoen we mochten hier gewoon naar kijken en dat geeft al weer aan hoe vriendelijk de Indiers zijn want als er een leuk volk is dan zijn het wel de mensen in dit land altijd willen ze weten hoe je heet en waar kom je vandaan wat een super leuk volk want ga maar eens op een groot schoolplein in nederland staan dan wordt je gelijk weg gestuurd maar is ook iedereen met ze eige ding bezig maar de mensen hebben waarschijnlijk allemaal weinig dus genieten de kinderen op het schoolplein en voeren hun ingestudeerde pasjes uit zonder maar een moment te klagen.
De volgende ochtend hadden we een trektocht op het programma we gingen met een kleine groep want sommigen kunnen slecht lopen of hebben geen zin de trektocht was zeer mooi het was af en toe wel meer een slenter tocht want na een uur werden we al ingehaalt door de andere Koning Aap groep welke een half uur later was vertrokken.
Maar de uitzichten was super de middag hadden we vrij.
Dus weer door de straten geslenterd maar hier heb ik ook kenis gemaakt met de goedkoopste auto ter wereld de Nano van Tata deze kost 1200 a 1500 euro speciaal gemaakt voor de Indiaase markt.
O ik kom er nu achter dat ik een foutje heb gemaakt want nu realiseer ik me dat na de Tibetaanse klooster we er 14 tien man van groep twee in de bus kregen omdat er een man was van deze groep welke problemen had gekregen met zijn ogen en wilde de gids van deze groep zo snel als mogelijk met deze man naar Mysose hij is hier behandelddoor twee oogartsen en hij is gelijk gelaserd want zijn hoorn vlies was gescheurd tot op vandaag ziet hij met een oog nog steeds slecht maar dat kan nog wel drie maanden duren.
Maar deze behandling kosten 2000 roepiaas 30 euro.
En deze man waren we tegen gekomen na de wandeling bij een tempel en op de terugweg kreeg hij last van zijn oog dus het Tibetaase klooster was een dag later.
Mysore naar deze plaats ga je eigenlijk maar voor twee dingen het paleis van de Maharaja en de Devaraja markt het paleis was geweldig zo mooi maar het mooiste was de avond de volgende dag want alleen op feest dagen wordt het paleis verlicht en wel van 7 tot 8 uur in de avond en de volgende dag was het nieuw jaar voor de moslims dus gingen de lichten een uur aan super.
De markt was mooi en erg druk hier hebben we dan ook uren rondgelopen en hebben ook een van de speciaale dingen gekocht nl parfum gemaakt van bloemen olie.
Ook hebben we nog een excursie gemaakt naar een vogelpark.
En een tempel hoog in de bergen 1000 treden omhoog dit hebben we alleen terug gelopen want we moesten tijd winnen ivm de verlichting van het paleis.
De volgende dag gingen we weer op pad met de bus onderweg hadden we twee tussen stops eerst gingen we naar Sravannabelagola hier stond een tempel van de Jains en is er een beeld hoog op de bergen van de stichter van de Jains een 17 meter hoog standbleeld van de naakte meester Gomateshvara maar om dit te bereiken moesten we toch op blote voeten 900 treden omhoog lopen dit hebben we natuurlijk wel gedaan.
Van bovenaf een mooi uitzicht over het dorpje en inderdaad is de naakte man 17 meter hoog.
De Jains is een raar geloof want deze mensen zijn vaak in het wit gekleed en zijn vegetaris sommige gaan zelf nog even verder en geloven dat alles wat leeft moet blijven leven dus geen leren sandalen geen groenten uit de grond zoals wortelen en hebben ook nog een kleine bezem bij zich want ze willen niet op kruipende insekten stappen nu deze mensen hebben we niet gezien.
Een nieuwe dag vandaag vertrekken we uit Hassan en bezoeken we twee tempels nl de tempel van Belur en die van Halibid deze tempels zijn 800 jaar geleden gebouwd en ze waren echt schitterend zo mooi met prachtige bleedhouwwerken super.
En eigenlijk de mooiste welke we gezien hadden totaal anders maar ook zeer groot op de foto is dit vaak moeilijk te zien maar het was echt super.
We sliepen in Hassan in een mooi hotel en we hadden geluk want er was in dit hotel een zaal waar toevallig een aantal kleding verkoper waren en Karin heeft hier 3 erge mooie jurken gekocht dus daarom vinden we het niet erg om hier in Goa lekker op het strand te zitten.
Vanuit Hassan gingen we op weg naar het treinstation een aantal plaatsen verderop nog een laatste tempel bezocht welke toch wel weer erg mooi was en een kleine tussen stop in een dorpje van een kwartiertje wat sommige natuurlijk weer te lang vonden.
De nachttrein was leuk ik heb een flinke borrel gedronken we hadden het middelste bed en Karin het bovenste maar Karin had ook een grote tas welke je echt bij je moet houden want anders kan hij wel gestolen worden maar ze had ook een uitlaat van de airco dus eigenlijk een k.. bed.
Na een half uurtje kwamen we erachter dat bij Simon en zijn vrouw er twee bedden vrij waren dus zei Hans Karin ga daar maar liggen maar Simon welke is getrouwd met een actrice uit goed tijden slechte tijden 70 jaar oud, deze mensen wilden rustig slapen dus Karin mocht hier niet slapen jammer dat dit soort mensen met ons mee reizen,het zal wel de leeftijd zijn, en zeker de vermoeidheid zijn van deze reis .
Hans probeerde het nog een keer maar Karin zei dat ze wel wel in haar eigen bedje ging slapen met gevolg dat ze nu een stijve nek heeft en verkoude is .
Zo ik ben nu wel even klaar met het verhaal morgen naar Mumbai met de trein nog een nachtje slapen daar en dan gaan we naar Indonesia het was een mooie reis weer leuke reisgenoten ontmoet,wat zullen we India gaan missen.

• 31 Januari 2013 - 20:51

Carla Van Schaik:

Hallo,
    Een hele mooie reis hebben jullie nu achter de rug op naar de volgende.
    Koninginnedag in de Rijp gaat niet door. Het wordt nu Amsterdam, omdat daar Willem Alexander die dag Koning wordt. Volgend jaar is Konigsdag op zaterdag 26 april (weer een vrije dag door de neus geboord).
    Gerard is de 28e jarig, dus niet op Konnigsdag, maar een dag later. We kunnen dan dus nog steeds naar Amsterdam.
    Veel plezier in Indonesië
    Gerard en Carla

• 31 Januari 2013 - 22:06

Pa En Mam:

fijn dat we weer wat van jullie horen en dat alles goed gaat het grote nieuws hebben jullie al van carla gehoort we krijgen nu een koning weer eens wat anders wij waren naar wil spaans en hoorden in de auto het grote nieuws het mooiste was nog dat niemand hier iets van af wist zelfs in den haag kwam het eigenjik onverwachts hier gaat alles zijn gangetje dit weer is voor pa niet zo goed wat stijf en krakkemikkig maaar nog even en dan word het weer voorjaar en gaat alles weer beter hebben de fotos van de kerst gehhad nu die waren best wel goed echt de familie leuk tot de volgende mail en pas goed op elkaar dikke kus mam

• 31 Januari 2013 - 23:13

Anja:

Lieve reizigers,

Je moet er even de tijd voor nemen maar dan heb je ook wat.... Prachtig verhaal en waanzinnige foto's!! Veel plezier in Indonesië en liefs xx

• 01 Februari 2013 - 17:55

Willem:

Zo India zit er al weer op op naar indonesie . Als ik het goed begrepen heb is konings dag volgend jaar in de Rijp .
    Foto,s waren weer goed vooral die van die oude man in witte kleding met witte baard was erg sfeervol. Is er weer een voor aan de muur.
    Veel plezier in Indonesie en tot de volgende verslag.
    GRTJS WILLEM

• 02 Februari 2013 - 13:14

Astrid:

Inderdaad jarig geweest alweer 52 ,woensdag al klein gevierd vanavond de rest van de familie,
    ben al goed verwend.
    Lees ik vogelpark denk staan wel mooie foto's tussen van al die vogels ik zie er géén één??
    waren ze allemaal weggevlogen?
    Dikke kus Astrid

• 03 Februari 2013 - 21:18

Donna En Freek:

Hoi Aad en Karin

En dan lees je,ik ben nu klaar met mijn verhaal nu het lijkt wel een roman en zo interressant.
    Nu alles gaat hier zijn gangetje, vandaag mijn oogleden een stukje korter laten maken valt toch wel tegen ik heb nu van die spleetoogjes dus ik kon zo met jullie mee.
    En hebben ons weer laten inschrijven voor een huurwoning,dus maar weer afwachten.
    De Golfbaan is heel veel gesloten,omdat het zo veel regent endoordat de grond nog steeds bevroren is,
    Nu wij wachten op het volgende verslag...

Groetjes freen en donna

• 05 Februari 2013 - 13:43

Sjaak:

nou het waren niet alleen mijn sokken die ik gegeven heb
    er zijn nog wat kledingstukken van eigenaar gewisseld
    details zal ik je besparen
    ik heb afgelopen zondag met nico de lange de meizerpolder in de rondte gelopen
    ijzige wind maar toch leuk leo zit nog in lima
    corine wil met mij de compostella lopen denk ik even overna
    eerst eind april maar naar amerika als ik dat overleef weer een stapje verder
    voor de zekerheid genoeg sokken en ondergoed mee
    fijne reis verder gr sjaak