een lang verhaal uit de molukken - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van aad en karin jong - WaarBenJij.nu een lang verhaal uit de molukken - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

een lang verhaal uit de molukken

Door: aad en karin

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

19 Februari 2013 | Indonesië, Makassar

10 Feb
De Molukken en wel Ternate eiland dit een mooi eiland en zoals zovele op Indonesie heeft dit eiland een vulkaan en de eilanden waar we naar toe kijken hebben ook vulkanen de dat geeft prachtige uitzichten.
Volgens de geschiedenisboeken zijn de Mollukken eerst van Portugesen geweest daarna nog even de Engelsen en daarna natuurlijk de VOC.
Maar onze reis begon met het vertrekken uit ons heerlijk hoteltje in Jakarta Take Mainson hier hebben we een leuke tijd gehad en we gaan nu goed uitgerust op pad naar ons hotel vlak bij het vliegveld.
En dit hotel was heel apart mooie kamers maar met hele kale gangen en een zwembad waar het zo heet was dat als je het water in geweest was moest je er eigenlijk gelijk weer in en zo was dit hele hotel er was van alles maar dat was niet echt leuk.
Maar wat wel leuk was toen we aankwamen ontmoeten in de hal gelijk onze reisbegeleider een Indonesier genaamd Budin het is een gezelige man een beetje gezet en hij is dan ook degene welke deze reis heeft ontwikkeld voor Sawadee dus hij zal zijn uiterste best doen om maar het beste voor ons te regelen maar zoals hij ook zegt we gaan voor het beste maar soms zal het beste ook wel eens tegenvallen maar dan is er ook echt niets beters voorhanden internet is haast onmogelijk dus het kan best zijn dat dit een zeer lang verhaal gaat worden.
Maar zoals Bundig al zei alles kan opeens veranderen bv de vliegtuig organisatie Batavia air is falliet en inderdaad daar hadden we mee moeten vliegen.
Dus vliegen we nu met Garuda een goede maatschappij maar deze vliegt niet rechtstreeks naar Ternate eiland, dus moetsen we eerst een tussenstop maken, we vertrokken pas om kwart voor een s nachts de tussen stop duurde maar een 1 uur maar we kwamen om 9 uur in de ochtend aan we hadden intussen alweer twee tijdsgrenzen gepasserd we hebben nu een tijds verschil van 8 uur.
Maar voor de groep was dit een slopende reis geworden 16 uur vliegen uit nederland een volledige dag in het saaie hotel en daarna midden in de nacht vliegen dus iedereen wilde eigelijk gelijk naar bed.
Het hotel waar we zitten is super mooi een groot zwembad dus wij gingen gelijk even zwemmen en toch ook maar een kleine middag tukje gedaan.
Om vier uur in de middag hadden we een groeps praatje waarin Bundit zijn lokale gids voorstelde en leuke jongen en daarna gingen we naar een restaurant met een fantaties uitzicht op twee eilanden.
Hier hebben we gezellig met iedereen kunnen praten met een heerlijke vruchten drank karin advocado en ik zuurzak en het is een rarenaam voor een vrucht maar het bestaat echt, het smaak een beetje bitter met een zoete nasmaak en er zitten kleine pitjes in het lijkt wel of ik een wijn aan het beoordelen ben nu ik het zo opschrijf.
Daarna heerlijk gegeten het afrekenen deed Budin uit de pot want anders hadden we er nog gezeten want ze hebben hier een probleem want de ATM geldmachines geven briefjes vaak alleen maar 100.000 briefjes maar op de eilanden is er vaak tekort aan klein geld.
Maar de groep was kapot ze wilden maar een ding een goede nachtrust.
En vanmorgen zagen de meesten er weer goed uit het ontbijt was zeer goed en op deze dag hadden we een eiland toer, met vier auto s gingen we eerst naar fort Oranje waar eigelijk niet zoveel van over is hierna naar de Sultan paleis onderweg nog even moeten stoppen voor een lokale colecte dit gebeurt door de straat te blokeren dus hebben we nu meebetaald aan een Moskee daarna een stop bij een grote lavastroom welke naar zee liep en ook een Portugees fort bezocht welke best wel mooi was klein maar redelijk in goede staat. Daarna een mooie stop bij een meer welke geen verbinding met de zee heeft en waarvan ze nog steeds niet weten hoe diep hij is.
Hier hebben we even lekker gezeten daarna gingen via een prachtige route het hele eiland rond [42 km]om bijna aan het einde naar een Engels fort te gaan en daarna gingen we naar het hoogte punt van de dag de Cengkeh Afo boom deze is 350 jaar oud en is eigenlijk de Moederboom van alle kruidnagelbomen ter wereld dus denk daar maar even aan als een kruidnagel in de hasjee doet.
We moesten er even voor lopen maar daar stond hij dan, maar wat viel dat tegen de boom is bijna dood er leven nog maar een paar takken dus het is een moederboompje welke in zijn laaste leven jaren is.
Hierna was er een keuze mogelijk hotel of nog even naar de stad wij kozen voor de stad met nog een jongen en onze gids ging met ons mee want hij wilde even pizza eten in het winkelcentrum en wij wilde nog wel even naar de markt rondslenteren en dat was toch wel weer erg leuk ook wij hebben natuurlijk ook een heerlijke pizza gegeten de terug weg gingen we met een lokale taxi terug, hij was super mooi van binnen allemaal flikker lampjes goede geluidinstalatie met een beeldscherpje met muziek van justin bieber en de poesie dolls maar we hadden de prijs niet goed begrepen dus hadden we een probleem moesten we nu 9.000 betalen of 20.000 wij hadden 9000 begrepen. Fout we hadden een verschil van 11.000 dus hebben we maar het verschil gedeelt en 15.000 roepies betaalt dus kwam de taxi 0.50 euro tekort klink lullig maar dat hoort nu eenmaal bij reizen afdingen bij elke aankoop en voet bij stuk houden.
Morgen gaan we met een speedboot op weg naar Halmare eiland.
Ik realiseer me nu al moeten jullie nu dit hele verhaal gaan lezen maar dit is dan ook mijn reisverslag en jullie hoeven het niet allemaal tegelijk te lezen tot morgen.
11 feb we zitten nu op Halmara eiland de speedbood welke ons erheen bracht had de rare naam Hitler had de kleuren van de duitse vlag en er stonden haken kruizen op later op de dag verzekerde onze gids dat deze boot niet meer zou worden gehuurd.
Halmare eiland is het grootste eiland welke wij gaan bezoeken er stonden drie auto s voor ons klaar maar nu moesten onze reis bagage er ook in en dat was even proppen maar het lukte.
Het werdt een rit van 6 uur met een tussen stop bij een heerlijk eethuisje waar ze heerlijke kip en vis zo van de bbq serveerde.
Daarna nog even een wandeling langs de weg gemaakt en een stop bij een gezonken Japanees schip en om drie uur kwamen we in Tobelo aan een eenvoudig hotel volgens onze gids was hij nieuw maar volgens mij dan wel gebouwd van gebruikte materiale, wij hadden kamer 15 maar onze gids met zijn hulpje hadden kamer 1 maar deze had geen twee aparte bedden dus hebben wij maar geruild de kamer is okee het tolet vult niet helemaal goed en hoe de nacht wordt weet ik nog niet maar Karin ligt al lekker te slapen en ik ga nu ook naar bed.
12 feb nu de nacht was heerlijk en het ontbijt was simpel maar toch wel okee in ben nu in het bezit van twee potten pindakaas want ik dacht dat ik in het vijf sterren hotel mijn potje was vergeten de dag hiervoor dus ik schrok mijn een hoedje dus vroeg ik aan de chef hebben jullie een potje pindakaas gevonden,niet dus maar de chef gaf toen een pot van zijn eigen voorraad maar vandaag vond ik mijn eige pot weer dus nu heb ik zeker voor de komende weken pindakaas.
Vandaag gingen we om 9 uur richting de pier waar onze boten klaar lagen om ons vandaag naar twee kleine eilandjes te brengen eenmaal op het water begon het te regenen we werden behoorlijk nat maar er zijn altijd reisgenoten welke natuurlijk wel hierop hadden gerekend dus viel de schade mee.
Het eerste eiland was erg klein sommige van de groep hebben hem ook helemaal rond gelopen op dit eiland konden we heerlijk snorkelen en na afloop nog een kokosnoot toe heerlijk, het weer was gelukkig weer goed nog wel een beetje bewolk maar dat was ook wel goed want anders hadden we nu als rode kreeften in de kamer gezeten.
Het tweede eiland was een stuk groter maar ook hier heerlijk gesnorkeld.
Toen we terug waren op Halmahere eiland zat de toer erop we hadden de keuze om terug naar het hotel te gaan of in het plaatje wat rond te lopen dus gingen wij eerst langs de haven lopen waar we in een loods jongens zagen lopen met zakken met stukken kokosnoot en er werd een behoorlijke berg gebouwd.
Daarna nog even de markt overgelopen maar toen moesten we nog een eetplekje vinden dat ging niet echt makelijk maar karin met haar engels vond nog een leuk adresje ik stond toen even met een jongen te praten want hij wilde zijn engels oefenen nu hij heeft nog een lange weg te gaan maar hij vond de cola wel lekker,mee eten wilde hij niet.
Terug gingen we met een bedjak dat zijn van die tuk tuk waar je voor de bestuurder zit een top vervoers middel want je ziet alles perfect en het is heerlijk luchtig.
Nu ik mijn verhaal zit te schrijven zitten een aantal van onze reisgenoten op ons terras want wij hebben een heerlijke schomelbank dus ik stop ernu mee want ik ga er even bij zitten tot morgen.
16 feb Lolobata nationaal park
We zitten nu bij een gastgezin in Binagara gisteravond kwamen we aan in dit dorpje we zouden eigenlijk gaan kamperen maar dat ging niet door dus iedereen werdt bij een familie onder gebracht en zoal altijd hadden we weer geluk het gezin waar we slapen heeft een klein winkeltje en het bed wat we eerst kregen werdt later veranderd want deze was wel erg klein dus boden ze hun eigen bed aan.
Het slapen bij een gastgezin is wel leuk maar praten dat gaat totaal niet want wij geen Idonesies zij geen engels wij lachen zij lachen maar wat zijn ze vriendelijk,de douche bestaat uit een bak water welke gevult wordt door een pomp vanuit een waterput,het eten doen we nog wel met de groep en toen we gisteravond terug kwamen hebben we een spelletje gedaan welke we hadden meegenomen op een gegeven moment stopte wij ermee en gingen slapen maar de familie en iedereen welke langs kwam gingen met ons spel door.
Vanmorgen om half zes opgestaan om naar de jungle te gaan voor vogels kijken maar we moesten door water heen en we vonden het niet verantwoord om door te gaan.
Karin ging nog wel door maar ik was bang voor de camera eigenlijk hebben we bijna geen vogels gezien maar het lopen zo s morgens is erg leuk, de nacht hebben we toch maar een pil van mijn moeder gebruikt maar het viel achteraf erg mee de verhalen van de andere leden was toch wel iets anders,dit dorp zijn allemaal Javanen welke hier land en een huis hebben gehad en ze doen het hier op de Molukken erg goed een hart werkende gemeenschap.
Maar goed hoe waren de laaste dagen nu de eerste dag kan ik kort over zijn om 10 uur naar de pier daar wachten op het vertrek met de houten ferry een redelijk grote boot waar eigenlijk iedereen op verschillende lagen gaat liggen want houten banken zijn er niet zoveel het is ook vaak niet bekend wanneer de boot gaat varen maar om half twee ging hij toch echt weg en na een tocht van vier uur kwamen we aan in Morotai eiland een eiland vanwaar de amerikanen de filipijnen heeft bevrijd en waar de aanval op japan werdt voorbereid maar er zijn totaal geen resten van de aanwezigheid van de oorlog zichtbaar.
Het hotel waar we sliepen was leuk de volgende dag gingen we volgens onze beschrijving naar het Zum Zum eiland waar generaal Mac Arhur vanuit zijn bunker de aanval heeft geleidt.
Maar zoals zoveel hier alles is weg gesloopt en niets meer te vinden wel een standbeeld maar dat is het dan ook.
Daarna gingen we naar twee ongelofelijke mooie eilanden [dodola eiland] welke met elkaar waren verbonden door middel van een smal strookje zand.
En dat was super mooi het kleinste eilandtje hebben we rondgelopen in een uurtje daarna zouden we op weg gaan naar een ander eiland om te lunchen en nog even te snorkelen onze tweede gids kwam te laat terug en dat was ons geluk want het weer sloeg om en was het toen we in de kleine bootjes stapte te gevaarlijk om te gaan varen.
Na ruim een uur ging de storm liggen en besloten we toch maar te gaan varen want de regen was bijna over en de zee was weer kalm.
De overtocht ging goed we kwamen op een leuk eilandje aan met hele leuke straatjes en we aten hier heerlijke vis nog even door het dorpje gelopen en ons weer verbaast over hoe simpel ze hier leven van het vangen van vis.
Om een uur of vijf gingen we weer terug naar Morotai om de volgende dag nu om tijd te winnen gingen we met een speedboot terug en dat ging inderdaad snel na 1 ½ uur waren we weer terug op Halmahera eiland hier moesten we nog wat inkopen doen voor onze maaltijden van de komende dagen de gids was zijn briefje kwijt dus ik hoop dat we voldoende hebben daarna een lange rit van 6 uur om te eindigen vanwaar ik nu zit te schrijven vanmiddag hebben we vrij om wat rond te lopen om vier uur gaan we weer vogels kijken maar wij gaan niet mee want we verwachten er niet echt veel van dus kan ik proberen om nog wat leuke fotos te maken en ga deze vanavond op de computer van onze gastheer zetten.
17 feb
We zitten op Tidore eiland en zo als zoveel op deze eerste reis naar de Molukken is alles weer anders want eigenlijk hadden we de laatste twee dagen moeten slapen in een tent maar Budin had weer een verandering dus sliepen we bij de lokale bevolking en dat was voor somigen een tegenvaller maar onze gastheer was goed maar somige zaten er helemaal doorheen en gisteravond had de gids weer een kleine verandering hij melde dat er goed nieuws was en slecht nieuws het goed nieuws was dat hij een hotel had gevonden op dit eiland en dat het slapen bij deze lokale mensen niet doorging maar dat er niet genoeg kamers waren dus moesten er toch drie kamers buiten het hotel worden gevonden nu wij boden aan dat we wel buiten het hotel gingen slapen en ik denk dat we het bijna wel beter hebben als de mensen in het hotel.
Soms denk ik wel eens dat al deze veranderingen niet echt een verandering waren want ik heb geen tenten gezien en om een dorp zo gek te krijgen om 15 personen in hun huizen te nemen in een dag gaat mij iets te ver.
En vandaag niet slapen bij de lokale bevolking welke niet door ging omdat er een grote groep van 40 mensen de bevolking hadden doen besluiten om ons niet te ontvangen en dat deze mensen van een cruiseboot kwamen gaat mij iets te ver ik denk dat Bodin soms maar wat verzint want vanmorgen lag er weer een kokosboom op de weg en daarom gingen we 1 1\2 uur te laat rijden.
We zitten er recht tegenover maar in een bijzonder mooi huis een uurtje geleden kwam er nog een parade door de straat het was een soort verzoenings feest de over tocht ging weer met een speedboot maar toen we aankwamen werdt onze gids belaagt door alle kapiteins welke hun diensten aanboden.
Dus we wachten af wat er nog meer wordt veranderd want echt snorkelen zit er ook niet in.
Het dorpje waar we nu zitten is overwegend moslim dus zeker geen bier vanavond en morgenochtent worden we wel weer gewekt door een moskee.
Maar de mensen zijn super lief en nu ik zo zit te schrijven blijkt dat de moskee onze buren zijn had ik toch maar oordopjes meegenomen want het wordt steeds luider.
Vanavond mochten we eten met de groep in het hotel normaal moeten we betalen maar omdat we hadden moeten slapen bij de lokale bevolking kon de gids er niet onderuit om toch ons eten te betalen want deze reis is incusief 23 ontbijt 6 lunch en 8 diners en sommige groepsleden staan erop dat dit gehaalt wordt.
Karin heeft net vier kakerlakken gevonden en heeft de afstand tot de moskee gemeten het is vier meter.
Vanmorgen afscheid genomen van ons gastgezin en dat was toch wel zeer leuk we hebben van elkaar geen woord verstaan maar ze waren super leuk gisteravond toen het zo regende kwam hij zo maar met een paraplu en toen we terug kwamen lag hij op de grond te slapen terwijl de tv aanstond we slopen er langs maar hij werdt toch een beetje wakker en hij glimlachten naar ons.
Zo ik stop er maar weer mee en helaas wordt het verhaal langer en langer want volopig nog steeds geen internet mogelijk en dat blijft volopig nog wel zo.
Morgen gaan we vroeg Karin haar verjaardag vieren want bij het ochtent gebed worden we zeker om vijf uur gewekt door de moskee waar ik nu al gek van wordt.
18 feb.
Lang zal ze leven ,lang zal ze leven hou maar op
Wat een verjaardag om 5 uur begon het gebeuren met onze buren maar dat was nog niet zo erg Aad had bijna niet geslapen want het kamertje waar we in slapen is niet zo schoon en toen hij hij naar de wc moest van nacht hadden de kakkerlaken feestje dus je begrijpt het al hij kon niet meer slapen en het was er niet erg gezellig erop geworden in de ochtend
Dus de verjaardag begon goed maar na een douche bij de buren omdat de douche is ingenomen door de fam kakkerlak hebben we maar een andere bestemming voor de douche gevonden
Aad is erg lekker van opgeknapt en ik heb er er nog wat op hun rug gelegd maar nu ben ik er ook wel klaar mee want nu liggen ze op hun rug in onze kamer [kakkerlakken]
Soms denk je wel eens waar doe je het allemaal voor de rugzakken beginnen al aardig te ruiken omdat alles hier zo vochtig is en wat je aan heb ruikt ook al niet zo fris
Misschien denken jullie nu wel waarom was je dan niets maar het wassen is het probleem niet maar het droogt gewoon niet
Vandaag een paar dorpjes bekeken maar het was niet zo veel en er zijn een paar mensen die zich er best wel druk om gaan maken dat de reis niet goed in elkaar zit
Zelf willen wij ons er nog niet mee gaan bemoeien voordat we is Ambon zijn geweest en je schiet er toch nu niets mee op
En als wij echt wat willen dan regelen wij het zelf wel dus nu begrijppen jullie wel dat mijn verjaardag door alles een beetje in de knoei is geraakt maar we vieren het gewoon een andere dag dat komt wel goed
Met ons zelf gaat alles goed en genieten van de kleine dingen die we meemaken zoals nu er zitten wel 10 kinderen te kijken hoe ik dit verhaal typ en het gekke is dat ze er nog mee bemoeien ook
Het is nu bijna 7 uur en ik ga naar de overkant om te kijken of we al aan tafel kunnen.
19feb
Vandaag was de dag positief begonnen en we reden in een auto naar de boot die leuke muziek had op gezet dus we ginnen er weer voor het heeft er ook mee temaken met wie je in de auto zit
De over tocht was snel gemaakt want we gaan vandaag naar een ander eiland naar de plaats Makassar
Alles liep op rolletjes maar toe we geland waren kwam er een probleem alle bagage stond nog op het andere eiland dus de stemming was snel om gedraaid ik zei ook nog iets doms toen ontplofte ook nog iemand dus het werd even niet gezelliger op
Eerst maar even een hand met die genen geschud en toen maar wachten wat er zal gebeuren de bagage komt misschien van avond aan maar wij vliegen van nacht ook weer dus het hotel gaf ons allemaal een exstra tanden borstel en het is nu af wachten
Aad ontdekte dat er internet is daarom snel dit boekwerk opsturen met een klein verhaaltje erbij
Deze reis is er een met een gatje alles gaat anders en wij kunnen er tot nu toe nog goed mee omgaan maar gister avond heeft de hele moskee mijn gegil gehoord en liep meteen leeg
Ze kwamen allemaal kijken wat er bij ons aan de hand was we hadden geen elektra maar ik moest wel even naar mijn kamer maar daar was het feest uit gebreid naar de kamer de kakkerlaken schoten alle kanten op en ik kon me eigen niet meer houden aad wist ook niet meer wat hij moest doen er kwam iemand die met bleekwater bezig is geweest maar dat hielp ook niet zo
Maar we zijn jongens van jan de wit en we hebben er toch de nacht geslapen maar we zijn blij dat we er weg zijn
Het verhaal gaat nu weg en de fotos komen van avond
We verwachten dat het tweede deel geweldig word want we hebben tijdens onze vorige reis zoveel positieve dingen gehoord zodat we morgen ochtend met of zonder bagage het tweede deel met een glimlach zullen beginnen
Bedankt voor de leuke reakties
Dikke kus karin en aad

• 19 Februari 2013 - 12:35

Janneke:

Hallo vakantiegangers, wat een verhaal en wat maken jullie een hoop mee. Gelukkig zijn jullie al veel gewent, want als je dit voor de eerste keer mee maakt ben je misschien gelijk genezen. Vreselijk die kakkerlakken, ik denk dat Sandra ook zo hard was gaan gillen, het is dus maar goed dat we niet mee zijn. Hahahaha, ik zie het al helemaal voor me, heel de bevolking van streek door 2 gillende hollandse dames.Ben erg benieuwd naar de fotos en vooral naar de eilanden. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken.
    Dikke kus uit Vlaardingen.

• 19 Februari 2013 - 17:53

Jacqueline:

Heey Aad een Karin.
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    En gezellig dat je zoveel (kakkarlakken) bezoek kreeg.
    Maar ja......veel plezier bij jullie verdere reis.
    Groetjes uit Zaandam.

• 19 Februari 2013 - 18:26

Sandra:

Nou, janneke heeft gelijk, de rillingen liepen over mijn rug toen ik het kakkerlakken verhaal las, bah, maar ja, ik ben dan ook een echte stadsmuts. Het is een reis met verrassingen als ik het zo lees maar jullie zijn natuurlijk doorgewinterde reizigers dus wel wat gewend. Veel plezier nog verder, dikke kus van mij.

• 19 Februari 2013 - 20:14

Mam:

hallo ik heb met veel verwondering gelezen wat jullie allemaal beleven en wat een verhaal weer deze keer ben er echt een tijdje voor gaan zitten in mijn ub aan de keuken tafel ik wacht in spanning af op de volgende mail weer een heel epistel ik wacht in spanning af groetjes mam

• 20 Februari 2013 - 11:11

Sjaak:

prachtig verslag
    we maken bijna de reis zelf mee
    ik heb zondag met nico en leo weer eens gewandeld
    wij hadden geen kakkerlakken maar prutpoten
    leo had ook wel wat te vertellen hij was in lima geweest
    dus de reisverhalen zijn permanent aanwezig
    he tijgers fijne voortzetting
    gr sjaak

• 20 Februari 2013 - 11:27

Chris:

Zo wat een verhaal,maar met 2 koppen koffie erbij had ik het zo uit! :-)
    En wat een prachtige foto's zitten er weer tussen.
    Ben benieuwd naar het 2de gedeelte,ik hoop voor jullie dat de bagage er weer is en dat je even lekker je spullen kan wassen en drogen :-)
    Geniet ervan.
    xx Chris

• 20 Februari 2013 - 21:55

Chris En Nel:

Hoi hoi
    Karin als nog van harte gefeliciteerd.
    Wat een verhalen wat maken jullie weer veel mee,prachtige foto s.Maar die kakkerlakken vinden wij toch ook niks hoor,ik begrip jullie toch ook niet. Wij genieten ook van de verhalen en kijken uit naar de volgende mail.
    Groetjes

• 21 Februari 2013 - 09:11

Astrid:

Je moet er even voor gaan zitten, maar wat een belevenissen weer,
    als ik de foto's zie begin ook ik te verlangen naar de lente, zo'n lekker zonnetje blauwe lucht
    witte stranden.Vandaag hier koud gevoelstemperatuur -5 door de koude wind, en volgens berichten zondag weer sneeuw!Groetjes vanuit Westerhem

• 09 November 2014 - 14:19

Marja Ruiter Van Halteren:

Ik heb jullie verslag gelezen Het kwam me bekend voor. We zijn jullie groep een paar maal tegen gekomen Mjin man en ik reisden zonder groep.Wij hebben op het kleine eiland Kolorai geslapen bij vissers thuis en op het eiland Dodola in een prachtig vakantie huisje, Het eiland Dodola is onbewoond en mensen van het eiland kolorei kookten 3 maal per dag voor ons Het is een paradijs.