hill station pachmarhi - Reisverslag uit Pachmarhī, India van aad en karin jong - WaarBenJij.nu hill station pachmarhi - Reisverslag uit Pachmarhī, India van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

hill station pachmarhi

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

10 Januari 2014 | India, Pachmarhī

Orchha 6 januari vandaag een heerlijke dag rond geslenterd door een heel klein dorpje, dit dorpje is nog niet echt ontdekt door alle toeristen want er heerst een relaxte sfeer.
En er is zo veel te zien want in de 15e eeuw werden hier paleizen gebouwd voor de Maharadja van Orchha deze Bir Singh Deo bouwde tijdens zijn regeer periode van 22 jaar 52 forten en paleizen nu liggen vele forten ver weg maar in dit kleine plaatsje zijn er twee paleizen en meerdere tempels en alles op loopafstand, we hebben vandaag cultuur en het dorps leven allemaal op een dag kunnen bekijken en dat was wel even lekker na Delhi.
Maar dat hadden we dan ook nodig want gisteren duurde het allemaal eigenlijk wel lang eerst door de mist kreeg de trein 1 ½ uur vertraging daarna duurde de lunch veel te lang en we moesten in Gwalior de eindhalte van de trein nog een van de oudste forten van India bekijken en pas daarna gingen we per bus naar het hotel.
Richting Orchha deze rit duurde lang vanwege de slechte weg, maar ik vond dat de chauffeur ook niet echt snel reed want iedereen haalde ons in zelfs de vrachtwagens maar na een rit van 5 uur kwamen we om half een in de nacht aan in Orchha.
Onze bus die we hebben is perfect en we zitten lekker ruim, en toen we aankwamen kregen nog een lekker kom tomaten soep.
De volgende ochtend zagen we ook hoe leuk ons hotel is.
Onze huisje is een beetje zalmkleurig en ze liggen in een mooie tuin stond in de beschrijving maar het zalmkleurige is er een beetje af maar ze zijn best wel prachtig en de huisjes zijn schoon de bedden liggen goed, maar het belangrijkste is de temperatuur deze begint weer aangenaam te worden en morgen gaan we de korte broek misschien proberen.
Zo we gaan nu uit eten een adresje uit onze reisgids nl Blue Sky en morgenochtend gaan we naar Khajuraho een rit met de bus van 4 uur hoop ik.
Khajuraho 9 januari op dit moment zit ik in de trein mijn verhaal te schrijven we zijn vanmorgen met onze bus naar Satna gereden om met de trein naar Pipariya te gaan en daarvandaan met terreinwagens naar Pachmarhi nationaal park te gaan maar de trein is 5 uur vertraagd dus komen we weer midden in de nacht aan.
Maar goed dat is vandaag hoe waren onze laatste twee dagen, we vertrokken om 8 uur uit Orchha eerst gingen we een papier fabriekje bekijken maar deze was nog niet echt open maar we mochten wel even rondwandelen en om 2 uur kwamen we in Khajuraho aan, we slapen in een bijna 5 sterren hotel.
Er stonden 18 fietsen klaar voor een tocht door het platteland en een bezoekje aan een leuk dorpje.
De volgende dag was de keus of er zelf op uit te trekken of met de groep de bijzonderheden van Khajuraho te gaan bekijken wij gingen er liever zelf op uit ten eerste ga je dan in je eigen tempo en hadden we dan een hele dag terwijl de groep maar een halve dag had.
Dus wij gingen om 10 uur op de fiets op weg Khajuraho heeft twee groepen tempel wij gingen eerst naar de Oostelijke groep een drietal Jain tempels deze tempels waren mooi om te bekijken en de weg er na toen is er veel te zien ook hebben weer een aantal kappers op de foto genomen [op verzoek van Karin haar kapster] hierna zijn we via het oude dorpje nog twee tempels gaan bekijken om daarna even lekker door de landerijen te fietsen en natuurlijk is er dan weer een jongen welke je van alles wil vragen, onderweg zie je hoe de vrouwen de was doen maar ook hoe ze van koeienpoep welke nog warm zijn platte schijven maken welke als ze gedroogd zijn brandstof voor de kachel is nu moet je voorstellen als je hier een foto van maakt deze vrouw om een aantal roepies vraagt en steekt ze haar handen vol met poep naar je uit.
Wat de mannen doen dat weten we af en toe niet want de meeste zitten gewoon op de grond met elkaar te praten of zal het een kort overleg zijn over wat er morgen moet gaan gebeuren.
Om een uur of twaalf gingen we weer terug om een lekker potje koffie en broodje te nemen terwijl we uitkeken naar de belangrijkste groep tempels de Westelijke groep deze groep bestaat uit een vijftal tempel en worden de mooiste Hindoe tempel van India genoemd bij de ingang kochten we een audiotoer welke door middel van een genummerde route langs al deze tempels gaan en bij elke tempel moesten we een nummer indrukken en dan kreeg je een uitleg over deze tempel via je koptelefoon.
Een prachtig systeem want anders begrijp je niet echt wat je allemaal ziet ik weet wel dat ik de Hele Kama Soetra door middel van uitgehakte beelden heb gezien maar zonder zo een systeem zijn het gewoon 5 prachtige gebouwen welke in een mooi park liggen hier hebben we zeker 3 a 4 uur rondgelopen.
Maar deze tempels uit de 10e eeuw zijn wereld beroemd en als jullie de foto’s zullen bekijken begrijp je ook wel dat deze tempels toen ze ontdekt werden in 1838 door een Engelse Britse Officier dat deze schande sprak over al deze erotische afbeeldingen terwijl deze juist zijn bedoeld om de goden te vermaken en om de tempel voor een natuurramp te behoeden.

Om daarna even lekker op een terras te genieten van deze mooie dag.
Daarna terug naar het hotel even gauw douchen en weer op de fiets in het donker weer terug naar de stad Karin had haar hoofdlamp opgezet want gisteren vond ze het maar niets in het donker terwijl niemand hier een lamp op de fiets heeft, de weg naar het dorp is een rechte weg welke af en toe verlicht is, het eten was deze keer super lekker, ook zijn we nog even op pad geweest om een broek voor Karin te kopen maar dit wil niet echt lukken want Karin wil dezelfde als ze al heeft gekocht in ons vorige plaatsje maar overal waar we komen geen zwarte broek of weer de verkeerde stof hele kasten worden leeg gehaald maar de zwarte broek hebben we nog niet gevonden wordt vervolgd.
Ik hoop morgen dat we internet hebben want anders wordt het weer een lang verhaal.
Hier ben ik dan nog heel even want het verhaal word alweer erg lang sorry
Gister was onze rit 17 uur lang maar wij kwamen niet bekaf of boos aan
De groep had het gehad en toen we eindelijk uit de trein kwamen moesten we nog een rit met de jeep van ruim een uur maken maar 1 van onze chauffeurs had trek in thee en stopte dus iedereen kon thee krijgen om 1 uur in de nacht de meeste werden kwaad en sommige bleven in de jeep zitten en van kwaadheid op de toeter te drukken

Dus dat gaf weer ergernis bij andere wij keken dit toneelstuk aan en kregen de slappen lach
Toen we eindelijk aan kwamen zat er 1 van onze reis genoten te huilen en kon niet meer staan ze had de dood in haar ogen gezien met de jeep rit wat wij allemaal wel mee vonden vallen
Wat de 1 heel erg vind is voor de ander heel gewoon
Vandaag is het 10 januari en voor de meeste is dit een rustdag geworden en wij denken dat dat goed is, de reis is behoorlijk zwaar en zo n dag kan wonderen doen
Dikke kus van ons

• 10 Januari 2014 - 13:46

Janneke:

Hallo daar in India, wat zijn er weer bijzondere, indrukwekkend, mooie en grappige foto's bij. Zeker weer een hele belevenis en ook met de groep als ik dat zo lees. Als jullie al schrijven dat de reis zwaar is dan zal het voor de ander(en) heeééééél zwaar zijn. Net wat je schrijft en rust dag doet wonderen en dan kunnen alle indrukken ook een beetje een plaats krijgen.
    Zo, ik ga nog een sleutel wegbrengen, het is mooi weer dus lekker op de fiets. Volgende week misschien wat vorst.
    Dikke kus

• 11 Januari 2014 - 10:05

Astrid:

Er zitten weer mooie foto's bij, gister bij mevr.Hoos langs gegaan met deze twee verslagen en 3 mooie foto's, ik kwam net op tijd ze zat in een dip-verdrietig ze heeft veel hulp nodig,ze mist jullie de groetjes van haar.En ik zie druk in training op de fiets voor de Beemster marathon,
    Groetjes Dirk en Astrid

• 11 Januari 2014 - 15:54

Willem:

Opwindende foto's deze keer. Die koeienvlaaihandel is ook wat voor hier?
    fijne reis verder hoop dat het wat rustiger gaat worden want een aantal medereizigers wordt er niet gezelliger op. Grtjs willem

• 11 Januari 2014 - 20:06

Anja:

Jullie zijn wel wat gewend, dat is wel duidelijk.
    Leuk ook, zo met de hele groep op de fiets!
    Have fun en kus X

• 12 Januari 2014 - 00:43

Carla Van Schaik:

Hallo Aad en Karin.
    Eindelijk een berichtje van ons, maar ja nu we de telegraaf krijgen blijft er weinig tijd over om te mailen, er s staat zoveel in. Heel erg bedankt hiervoor. Een heftige reis als ik dit zo lees. Mooie foto's. Het wordt nu een beetje kouder hier. Heeft Karin nog met de benen in de beugels gezeten in de trein (haha). Ik hoop dat jullie nog veel mooie dagen in India hebben en dat de groep wat gezelliger wordt.
    Groeten van Gerard en Carla

• 12 Januari 2014 - 12:58

Marga:

genoten van het verhaal en de foto's. Lekker dat het wat warmer wordt, hier wordt het eindelijk wat kouder. Vannacht zelf een beetje vorst. Het wordt tijd.
    Groeten Marga

• 12 Januari 2014 - 18:51

Jacques Post:

Wat er ook gebeurt het is belangrijk je geduld niet te verliezen; sommigen in de groep hebben daar kennelijk moeite mee;lachen blijven lijkt mij in de gegeven situatie heel belangrijk ; het is genieten geblazen van jullie ervaringen; goede reis en veel plezier verder;wij zien elkaar wellicht nog in Phuket/Patong !,
    Groetjes Gre en Jacques Post.

• 14 Januari 2014 - 17:09

Astrid:

Zondag was het reis -programma van Floortje op tv
    en jawel hor India in nieuw en oud Delhi,wat een gekke huis.
    Zondag in Egmond weer de eindstreep gehaald prachtig weer en een gezellige dag,
    Groetjes Astrid

• 14 Januari 2014 - 20:25

Cor En Truus:

Lieve Aad en Karin,

Zoals we kunnen lezen hebben jullie al weer heel wat gezien en wat weer een mooie foto's.
    Hier in de Beemster gaat alles goed. Het weer is vaak regenachtig maar de temperatuur is nog steeds
    lekker voor de tijd van het jaar. We hebben de nieuwjaarsreceptie weer gehad en het was weer erg gezellig en heel veel lekkere hapjes, heel goed verzorgt allemaal. Zo is het al weer 2014.
    We hopen dat jullie weer lekker weer hebben en genieten van alles wat jullie zien en doen

Groetjes en kus van Cor en Truus

• 16 Januari 2014 - 12:33

Pa. En Ma De Jong:

Hier regent het. Pa is al voor de derde keer naar Deen. Ik zit tennis te kijken. Nadal en de grote jongens zitten er nog in. Dit zal nog wel even zo doorgaan. Groetjes en tot ziens.

• 17 Januari 2014 - 12:09

Sjaak Tuyp :

hoi Aad en Karin
    eindelijk even tijd voor een reactie
    het is weer een enerverende reis zo te horen jullie zien weer genoeg mooie foto s
    aad even tussen ons ik ben bij een oude vlam van karin aan het werk Jacob duin
    cafe/restaurant het herenhuis is weer van hem hij gaat er zelf weer aan de gang
    ik heb de hele keuken er uit gesloopt cafe en restaurant wordt een grote ruimte
    karren vrachten puin hout roestvrij staal afgevoerd
    ik heb geen vrienden meer bij de stort ze vonden het veel te veel
    ik denk dat ik het maar op jou naam stort het ziet er toch snackbar achtig uit (nee geintje )
    ik ben zelf nog met Zuid-Afrika reizen bezig folders en google
    heb ik ook zin in
    ik ben niet naar de nieuwsjaar receptie klaver 4 geweest
    ik zat met leden van het nut uit de Beemster in het concertgebouw in Amsterdam
    ik ging voor het gebouw niet voor de muziek
    leo schagen en annet waren ook mee
    hee tijgers fijne reis verder groeten sjaak

• 23 Januari 2014 - 20:18

Arna VanLaar.:

Hay Karin enAad, Heel mooi verslag van de reis.Ja zal even wat reageren want dat had je gevraagd.Nu hier is het nog steeds koud rotweer en heel zomber ja met een z want ik wil zon.Maar als ik het weerbericht mag geloven komt dat pas volgende week.Volgende week vergadering van de zonnebloem . Ik zal dan welverslag uit brengen als er iets spannes is gebeurd.Veel is er niet gebeurd hier in de beemster.