Laatste verslag Sri Lanka - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van aad en karin jong - WaarBenJij.nu Laatste verslag Sri Lanka - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

Laatste verslag Sri Lanka

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

11 Februari 2015 | Sri Lanka, Unawatuna

Hallo Nederland
Ik begin vandaag maar weer even aan ons reisverslag ik begrijp dat het af en toe best wel lang is, maar dit is voor mij ook een reisverslag die ik gebruik om later een fotoboek van te maken.
Ik zit nu 7 februari in Turtle eco beach het klinkt een beetje alternatief maar helaas het is wel zo mooi dat het woord eco eigenlijk totaal geen betekenis heeft we hebben een geweldige kamer, maar je geloofd het niet een buitendouche met wastafel en wc een ruime slaapkamer en een mooie tuin met een zwembad welke 30 meter lang is maar helaas 4 meter breed maar om te zwemmen geweldig hier zitten we nu 4 nachten.
Het strand is 5 meter verder als de tuin.
Zo dat weten jullie nu ook weer vanmorgen nog even de telegraaf bekeken en i mail gecontroleerd en wat ben ik toch blij dat wij dit nog kunnen doen.
En dat wij zulk mooi weer hebben want heel Nederland stond weer in de file en het was weer erg glad op de wegen en de Elfstedentocht gaat dit jaar weer niet door las ik in de krant.
Wij leven van dag naar dag elke dag is het weer anders.
Maar goed hoe waren onze laatste reis dagen.
We vertrokken uit Kandy op 1 februari richting Nuware Eliya een fantastische mooie rit we gingen nu echt richting de bergen en de valleien welke vol staan met thee plantages Wiep onze chauffeur gids rijd langzaam dus wij genieten elke kilometer er wordt veel gestopt voor een foto maar elke keer zie je weer iets mooiers en we lopen ook gewoon even dwars door deze plantages heen.
Ook bezoeken we een theefabriek maar de welvaart in dit land heeft gezorgd dat zondag een vrije dag is dus geen fabriek medewerkers wel een goede uitleg over de verschillende soorten thee en hoe deze thee gemaakt wordt, de commerciële afdeling werkt deze dag wel voor ons maar als je dan de prijzen hoort dan begrijp je wel waarom.
Na de fabriek hadden we een stop in een dorp waar normaal niemand stopt we wilden even de benen strekken en wat een geluk bij een boedistiche tempel daar hadden ze zondag school en zo brutaal als we zijn lopen we gewoon de klas even in de kinderen waren verrukt om ons te zien en even was er geen les meer mogelijk.
We liepen verder het terrein op en kregen een drankje aangeboden door de hoofd monnik later moesten we ook nog het meest heilige relikwie bekijken van deze tempel een soort beker waar een stukje bot van Bhoeda in moest zitten. Volgens Wiep was dat nonsens want het enige stukje bot ligt ergens anders.

Toen we aankwamen in Nuware Eliya gingen we snel op de fiets richting het dorpje ons hotel lag aan een meer waar de bevolking langs liep, er vaarden bootjes welke leken op een zwaan.
De weg naar het dorp liep langs een golfterrein en een soort racebaan voor paarden het dorp was klein maar opeens liepen we door een zijstraatje en kwamen echt op een lokale zondag markt super leuk hier hebben we uren rondgelopen wat fruit gekocht en een nieuwe zaklantaarn welke je in het stopcontact kan steken dit hadden we gezien bij de lodge welke op palen stond en deze lamp was super handig en we hebben weer wat bier gekocht bij de Winestore.
2 februari vandaag moesten we vroeg opstaan want we hadden een wandeling op de hoogvlakte van Horton Plains maar toen we opstonden hoorden we het al het was behoorlijk aan het regenen dus dat viel tegen maar we gingen toch 5 uur in de ochtend richting Hortons Plains hier hadden we een uitgebreide wandeling richting Words end op dat punt houdt de berg ineens op en kijk je dan zo een 800 meter recht omlaag en dan heb je een prachtig uitzicht nu jullie begrijpen het al het beloofde uitzicht was niets maar de wandeling van 3 uur was geweldig dus hadden we toch weer genoten.
Het eten in ons hotel was goed maar we zaten met ze tweeën in een saaie ruimte de kaarsen werden aangestoken toen we aan kwamen en dan gaat het als volgt.
Je besteld een bier met twee glazen deze wordt dan zonder schuim in je glas gegoten daarna krijg je gelijk de soep de ober tevens eigenaar kijkt toe hoe je de soep opeet zodra de lepel op de tafel ligt komt de ober met de volgende gang het hoofdgerecht deze eet je op zodra je stopt met eten is de vraag al wilt u het toetje en ongeveer 40 minuten later je bier is nog niet eens op zit de avondmaaltijd er weer op de kaarsen worden uitgeblazen gereed voor de volgende dag.
Nee in sommige hotels is eten alleen maar eten en niet meer dan dat.
3 februari vandaag hadden we een treintocht naar Ella in iedere reisgids staat dat dit een hoogtepunt van de reis zal zijn nu dat was het dan ook.
We begonnen de dag vroeg we zouden naar het treinstation fietsen bergaf dus heerlijk naar beneden rijden hellaas weer regen dus met de regenkleding aan toch begonnen gelukkig tijdens onze fietstocht bleef het droog maar het water spat toch op maar het was leuk om 10km naar beneden te rijden een leuk gevoel, bij het treinstation even snel een nieuwe broek aangedaan maar in de ruimte waar ik stond was ook een grote weegschaal daar heb ik toch even op gestaan ja ik ben toch weer wat afgevallen.
De trein vertrok om half 10 wij waren er al om 9 uur Wiep heeft ons alles laten zien hoe de treinen vroeger en nu hier in Sri Lanka nog steeds rijden doormiddel van kabels en lichtsignalen wissels welke met de hand woorden bedient maar ook hoe informatie over waar een trein zich bevindt doormiddel van schijven welke door de machinist aan de stationschef wordt gegeven een moeilijk verhaal maar het werkte in 1920 en hier nog steeds.
Ook mocht ik tegen betaling even de controle ruimte bekijken heel antiek maar toch ook wel zeer bijzonder het was een ruimte welke zo in een boek van Agate Kristie kan.
Daar stonden we dan we zouden met de goederentrein gaan deze had maar twee wagons en het station stond vol met mensen welke mee wilden met deze langzame trein maar Wiep had opeens een plan.
We moesten vlak voor dat de trein kwam over de rails naar de overkant gaan en als de trein stopte konden we via de andere kant in de trein stappen zonder dat we op andere mensen moesten wachten, nu dat was een goed plan want aan de andere kant stond iedereen te wachten op de reizigers welke eruit gingen en wij stapte van de andere kant zo in de trein en hadden de mooiste plaatsen Wiep keek ons lachend aan toen de trein vertrok missie geslaagd de rit duurde ongeveer 5 uur en we genoten van elke seconde de mensen stonden tegen elkaar aan sommige wilde niet eens mee zo druk was het.
Ons slaapadres was geweldig mooi uit zicht op de bergen maar vooral uitzicht op Ella rock deze heuvel [berg ] gingen we de volgende dag beklimmen.
De volgende dag eerst even op Tripadvisor hoe we deze wandeling zouden gaan doen we zouden de wandeling en beklimming van Ella Rock gaan doen deze begint bij het spoorweg station van Ella dan wandel je ongeveer 3km over het spoor na een brug ga je l af richting Ella rock en hier start dan de beklimming een pad wat steeds meer omhoog gaat en steeds steiler word maar als je boven bent heb je een supermooi uitzicht naar beneden.
Nu deze wandeling hebben we dan ook gedaan maar we hadden er wel een gids van het hotel bijgenomen deze gids was later gewoon een medewerker want later zagen we ook de nachtportier en een keukenmedewerker allemaal van ons hotel dus de baas liet tegen betaling zijn personeel meelopen wel een goedkope oplossing.
Later deze dag hebben we weer een massage gehad maar deze was een stuk minder als de vorige maar terwijl we lagen hoorde we de regen op het dak kletteren een paar dagen later rook ik nog steeds naar de olie en zijn mijn kleren toch maar even met een handwasje schoongemaakt Karin gaat het hier nog wel een keer doen maar ik niet meer.
De volgende dag hadden we een lange rit richting de kust naar Poheta te doen maar Wiep had toch weer een verassing we konden weer met de fiets de bergen af fietsen dus lekker naar beneden, wat was dat leuk onderweg nog wat foto’s gemaakt beneden aangekomen vroeg onze gids wat willen jullie ik zei laat ons nog maar een uurtje fietsen wiep wees ons de weg en er was onderling bij ons op een splitsing welke kant moeten we op het landweggetje of de A2 wij gingen de A2 op het uur was bijna om toen bij mijn fiets de trapper bij de as er bijna afliep dus was onze rit teneinde maar waar was onze gids.
Wij probeerde te bellen maar ja hoor geen bereik dus even doorlopen tot we op een heuvel stonden bij een klein winkeltje en we hadden weer bereik we hadden wel de goede afslag genomen dus wiep was 10 minuten later weer bij ons toch maar goed dat we een telefoon hadden gekregen bij aanvang van deze reis.
S avonds mijn moeder opgebeld en alles ging nog steeds goed met haar dus ben ik weer gerust gesteld want het is toch de eerste keer dat we zo lang weggaan terwijl mijn vader er niet meer is.
Maar alles was thuis goed en ma wenste me een mooie verdere voortzetting toe bedankt Ma.
10 februari onze laatste paar dagen in Sri Lanka we zitten nu in Thaproban Beach hotel in Unawatuna een mooi hotel aan een prachtig groot strand en opeens is alles anders er zijn hier erg veel toeristen en we liggen op heerlijke zonbedden en dit is dan ook Sri Lanka zo zit je alleen in een hotel en zie je geen blanke toeristen en zo op een strand van ruim 1 ½ km vol met toeristen gisteren hebben we een super lekkere pizza gegeten het was even zoeken naar het restaurant we hadden dit adres via internet als een van de beste van Sri Lanka gelezen dus wij erheen en de pizza was super lekker dus hier gaan we nog een keer naar toe.
Maar ik heb nog een klein verhaaltje want zondag 8 feb gingen we om half zes vertrekken want we gingen Whale Watching doen we waren als een van de eersten aan boord van ons schip later zouden er nog wat meer toeristen komen en ook een groep Chinezen de boot vertrok samen met nog een aantal boten ieder schip ging een kant op, opzoek naar de walvissen de Chinezen begonnen aan hun ontbijt welke ze hadden meegenomen van hun hotel de golven deden hun werk de boot ging op en neer maar eigenlijk viel dat best wel mee maar de eerst Chinees begon al ziek te worden later een tweede en ongeveer 15 minuten na hun ontbijt waren er ruim 25 chinezen ziek de plastik zakjes werden opgehangen dus waren er genoeg zakjes voorradig ik ben toen maar bij Karin op de punt van het schip gaan zitten om het maar niet te hoeven bekijken.
Ik denk dat deze mensen weinig leuke momenten hadden aan deze tocht want op een gegeven moment moet je niet meer overgeven omdat je niets meer te overgeven heb maar ziek blijf je ze gingen dan ook van het schip af zonder een fooitje te geven en vlogen in de tuk tuk terug naar hun hotel moraal van dit verhaal neem geen Chinees mee op zee.
Maar wij genoten na ruim een uur zagen we opeens dolfijnen ze kwamen steeds dichter bij en zwommen in grote getallen voor de boot uit om het op de foto te nemen is wat anders ,wel weer erg gnoten.
Maar waar waren toch de walvissen er werd gezocht en gezocht gisteren hadden ze deze vissen al na ruim een uur varen deze keer niet dus gingen we steeds verder de zee op en ja na ruim 3 uur varen werd een moeder met kind walvis gespot drie boten gingen er op af.
Een walvis komt boven om lucht te happen en gaat dan weer onder dus je moet op de goede plek zitten de eerste keer waren we iets te ver weg de tweede keer zaten we er wat dichterbij, de Chinese reisleider wilde dat we terug gingen maar wij wilden het nog een keer zien en deze keer werd dan ook geweldig we zaten er zeer dicht bij de moeder was snel weg maar het jonge walvisje zeker 10 meter lang dacht dat ons schip zijn moeder was dus bleef die lang bij ons zwemmen weer een ervaring rijker daarna met de boot weer terug ruim 2 ½ uur varen we kwamen om twee uur terug in de haven gisteren waren ze om half elf al terug het was mooi dat deze boten bleven zoeken ,in ander landen hadden ze gewoon gezegd pech gehad maar hier in Sri Lanka nee dus bedank ik deze mensen.
Inmiddels afscheid genomen van Wiep onze gids chauffeur laatste foto bij de vuurtoren in het Hollandse fort bij Galle.
We staan weer op onze eigen benen maar dat gaat zeker lukken we gaan waarschijnlijk zaterdag met de trein naar Negombo daar overnachten we een nacht want dan hebben we geen problemen met onze volgende vlucht richting Kuala Lumpur in Maleisië waar weer een nieuw avontuur begint.

Grt Aad en Karin

• 11 Februari 2015 - 20:03

Carla:

Wat een mooi land Sri Lanka, ik heb genoten. Een prachtige reis. Nu naar Maleisië, weer een nieuwe ervaring.
    Zaterdag ga ik naar het Thialf in Heerenveen met Els van Loenen, Worldcup afstanden. Een hele andere wereld dan bij jullie. Lijkt mij heel leuk, het is voorlopig het laatste toernooi dat in Thialf gehouden wordt, dan wordt het verbouwd.
    Veel plezier nog en we lezen en zien wel weer wat jullie allemaal onderweg tegen komen.
    Groeten van Gerard en Carla

• 11 Februari 2015 - 20:11

Anniek:

Hoi Aad en Karin, aan de foto`s te zien is het er erg leuk. jullie hebben erg mooie plekles en dieren gezien. ook hebben jullie volgens mij al best veel mensen gezien. Bij ons gaat verder alles goed.
    lieve groetjes Anniek

• 11 Februari 2015 - 22:27

Janneke:

Hoi vakantiegangers, het ziet er allemaal erg goed uit. De foto's met de vissersboten en de foto die volgens mij stiekum gemaakt is in een " bar" vind ik wel heel mooi. Volgens mij stond je toestel op tafel. Het kan er dus ook behoorlijk regenen Aan de foto's te zien. Ik denk en te zien bevalt het samen reizen jullie prima.
    Nog veel reisplezier.
    Dikke kus uit Vlaardingen.

• 12 Februari 2015 - 15:32

Astrid:

Wat een mooi land, zo groen, en lekker kunnen wandelen,fietsen,
    en walvissen gespot, dat zou ik ook ooit nog wel eens willen.
    Op naar Maleisië, ik las niets meer over je enkel probleem, dus hopelijk
    is dat verleden tijd,
    Groetjes As

• 12 Februari 2015 - 16:38

Margareth:

Ha die Buurtjes!
    Net terug uit het Hoge Noorden en verwarm mij aan jullie verslag.
    Fantastische omstandigheden daar: veel ijs en nog nooit zoveel sneeuw gezien, mooie temp. van -10 gr. tot -23 gr, zonnetje. Het hele programma weer kunnen doen van schaatsen, tot hondenslee, sneeuwschoenwandelen, skieën en langlaufen.
    Thuis schieten de sneeuwklokjes en de acconietjes de grond uit en natuurlijk de helleborussen staan volop in bloei. Ik denk dat het geen winter meer wordt in Nederland. Dan gaan we maar met de jeugdleden van de ijsclub naar de ijsbaan in Hoorn.
    Beemster groetjes.

• 12 Februari 2015 - 21:29

Mam:

hallo weer genoten van jullie verhaal en natuurlijk van de fotos
    hier gaat alles weer zijn gangetje pa zijn hand is gelukkig niet zo
    dik en pijnlijk meer en is hij niet zo ziek meer nu nog andere
    medicijnen en hopen we dat het over gaat maar dat soort dingen
    gaan gebeuren als je een dagje ouder word maar we houden de moed
    er in misschien als de zon wat meer gaat schijnen gaat alles weer beter
    geniet van de verdere reis karin hoe gaat het met je voet/

• 13 Februari 2015 - 12:04

Ma De Jong:

Zo Aad en Karin dat was weer een groot verhaal waar we met plezier van genieten
    Gister was er de mol dat was Chris zegers en darts gelukkig van gerwen in supervorm
    Barrie ging niet zo goed
    Verder is er de het mooi weer maar nog wel koud

Nog veel plezier en veel groetjes en dikke kus van ma de jong

• 13 Februari 2015 - 20:58

Margreet Boot:

Hallo Aad en Karin,

Wat een geweldig verslag van jullie reis, wat hebben jullie al een hoop gedaan en gezien.
    Ik heb zitten genieten van jullie prachtige foto´s.
    Ik hoop dat jullie volop genieten.. zo te zien lukt dat helemaal.
    Heel veel plezier en een goede reis verder.
    Veel liefs van Margreet Boot

• 14 Februari 2015 - 11:55

George Verweij:

Niet zo zeer een reactie op het verhaal van Aad, maar een bedankje voor de kaart, die ik gisteren heb ontvangen.
    Mijn hartelijke dank. Fijne voortzetting van de verdere reis.

• 14 Februari 2015 - 14:08

Sjaak Tuijp:

Hoi wereldreizigers
    jullie zijn nog aardig wat aan het fietsen geweest
    behoorlijk steil naar boven
    dus er wordt behoorlijk aan de conditie gewerkt
    dus aad zal wel niet meer bij te houden zijn als hij terug is
    leuk dat treintje waar jullie in zaten net als wie is de mol ?
    maar dat was waarschijnlijk een ander traject
    je krijgt wel een aardig beeld over het land
    ook door jullie fotos natuurlijk
    ook wel wat regenbuien gehad zo te zien
    karin let wel even op dat aad zijn middag dutje doet
    hij wordt toch wat ouder is de 50 gepasseerd
    ik denk dat ik morgen wel weer ga wandelen met Nico leo en de vrouwen
    vorige week ook gedaan
    opgestoken bij de golfclub aan de appelgebak met slagroom
    ja wij leven er danig op los
    hee levensgenieters ik groet jullie
    sjaak

• 17 Februari 2015 - 13:59

Willem En Marga:

Hallo Aad en Karin
    Heb weer depuf om jullie reisverslagen en foto's eens rustig te bekijken.
    Ik lig nog steeds in het ziekenhuis nu al bijna 10 dagen. Het was niet helemaal goed gegaan met de knie operatie. Er waren een paar aderen blijven lekken waardoor de wond helemaal vol liep. Deze aderen zijn weer gedicht en de wond is weer schoongemaakt. Ook hield ik koorts die ging niet weg, inmiddels is die bijna weg en voel ik mij inmijn hoofd weer goed. Ik lig echter nog steeds aan het infuus met antibiotica, want er staan nog een paar weefsels op kweek waar de uitslag nog niet van binnen is. Als die goed zijn magik hopelijk naar huis. Dan is het hopen dat de huid op mijn knie zich goed herstelt, anders krijg ik ook nog te maken met huidtransplantatie. Maar volgens de dienstdoende arts zag het er vanmorgen redelijk en rustig uit. Hij heeftver vertrouwen in dat het goed komt. Veel plezier verder met jullie reis, grtjs Willem

• 17 Februari 2015 - 20:54

Mam:

hallo kinderen alweer een jaartje ouder van harte gefeliciteerd en maak
    er en gezellige dag van hier gaat alles zijn gangetje gelukkig mooi weer
    wel in de nacht wat vorst maar overdag zon een dikke verjaardags kus mam
    Zo Karin van harte gefeliciteerd en ook aad natuurlijk.Ikhoop dat jullie
    een heel gezellige dag van maken .Wij dtinken er wel een borrel op.
    hier gaat alles gewoon door met volgende week met de buurt nog een
    verlate winter borrel etc etc .Dus het is er toch van gekomen
    Nu luitjes nog heel veel plezier en hou ze daar onder de duim.
    Grt. Mam en Pa.

• 18 Februari 2015 - 07:54

Anja:

Hai jarige Jet,

Van harte gefeliciteerd en nog vele jaren!
    Ook namens Steffen, Britt, Max en Cas.
    Liefs, Anja X

• 18 Februari 2015 - 10:51

Ma De Jong:

Aad en Karin.
    Karin van harte gefeliciteerd met je verjaardag . Voor jullie hopelijk een mooie dag.
    Ik wens jullie verder nog een fijne vakantie.
    Hier is het mooi weer.
    Veel groetjes van ma.

• 18 Februari 2015 - 15:20

Frans En Chris:

Wat een heerlijke verhalen!! Jullie zien en doen zoveel. Helemaal geweldig.
    Karin ik weet niet wanneer je precies jarig bent, maar een verlate gelukwens is nooit weg.
    Jongens geniet met volle teugen van dit pracht.

Groetjes Frans en (hardwerkende)Chris haha

• 18 Februari 2015 - 16:53

Fred En Map:

Hoi jarige Karin en Aad Van harte gefeliciteerd en maak er een mooie dag vanHet is weer genieten van alle bijzondere verhalen en mooie foto's.bedankt voor de ansichtkaart.Spannend bootje om in te varen.Met ons is alles in orde,zo ook met de duiven,de vissen en jullie huis.Je hiel is ook weer hersteld ?Veel plezier met het vervolg van jullie reis. dikke verjaardagskus van Fred en Map.

• 19 Februari 2015 - 19:32

Nel Van Vuren :

Hoi Karin en Aad
    Karin van harte gefeliciteerd we hebben er een wijntje op genomen. Jullie moeten maar denken beter laat dan nooit. We gaan zo weer een stukje Sri Lanka kijken in wie is de mol.
    Liefs Chris en Nel

• 24 Februari 2015 - 23:51

Cor En Agnes:

Hoi Aad en Karin,
    Wat een prachtig verhaal en fotos geweldig.
    Hier is het ook lekker weer,lekker genieten we lopen heel wat af zalig.
    Geniet maar lekker
    Gr. van ons.

• 26 Februari 2015 - 15:47

Sjaak:

hoi aad en karin
    nou het is maar goed dat jullie in het buitenland zitten
    het is hier levensgevaarlijk
    purmerend & omgeving gaan gebukt onder de terreur van een oehoe
    de regering is terug van wintersport
    rabobank deeld beschermende maatregelen uit
    aangepaste muziek op de radio en tv
    hele wijken durven de deur niet meer uit
    de bladen staan er vol mee
    over het fontein in rome wordt niet meer gesproken
    die veredelde wasbak is niet meer belangrijk
    hopelijk zijn we er allemaal nog als jullie terugkeren
    mocht de noodtoestand worden afgekondigd
    dan laat ik het jullie weten
    ik ga vanavond in het donker soep warme dekens kaarsen
    en nog meer spullen inslaan bij deen
    ik hou jullie op de hoogte
    mochten jullie een tijdje niets horen van mij
    dan heeft de oehoe ook bij mij toegeslagen
    groeten Sjaak