de vakantie in Thailand is begonnen - Reisverslag uit Phuket, Thailand van aad en karin jong - WaarBenJij.nu de vakantie in Thailand is begonnen - Reisverslag uit Phuket, Thailand van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

de vakantie in Thailand is begonnen

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

05 Maart 2013 | Thailand, Phuket

20 feb
Zo mensen al een beetje bekomen van het laatste verslag nu hier is weer zo verhaaltje.

We zitten nu op Ambon eiland in dorp Lahuhelat nu laat het dorp maar weg want het dorp bestaat uit misschien 100 huizen maar het hotel ligt aan zee en we hebben een mooi huisje met een leuk terrasje dus hebben we een heerlijk biertje gedronken want het was dit keer geen moslim dorp.
Vanavond hebben we ook de rugzakken een beetje lichter gemaakt omdat we over vier dagen weer hier langs gaan komen en de onze wel erg vol zaten stelde onze gids voor om iedereen wat lichter te laten reizen achteraf hadden maar twee echtparen aan dit verzoek gehoor gegeven dus zaten onze boten en bus nog steeds erg vol.
Ja jullie lezen het goed het is allemaal goed gekomen in Makkasar iedereen heeft zijn bagage gelukkig weer terug maar het was even schrikken wat blijk nu het vliegtuig vanuit Ternate zat helemaal vol met passagiers maar dan kan hij niet altijd alle bagage meenemen vanwege het gewicht,dus klopte het dat hans het goed had gezien dat onze bagage weer werd uitgeladen terwijl we in het toestel zaten.
Maar het was wel even schrikken in het hotel in makkasar was het verhaal zo weg maar de foto s duurde wel drie uur wat een land is dit iedereen koopt hier een computer maar het internet is zo traag en bijna haast nergens aanwezig.
Vandaag hadden we een citytoer door Ambon stad het was leuk niet echt iets bijzonder maar we hebben wel de verhalen gehoord over een verzet's strijder Pattimura hij heeft twee keer het fort Vitoria aangevallen en ook verovert maar de Hollanders kwamen elke keer terug en natuurlijk werd de held gevangen en terechtgesteld maar hij kreeg wel een mooi standbeeld.
Ook zijn we naar vrijheid gong geweest we moesten wel over een gesloten hek klimmen want de gong was gesloten volgens onze gids ging hij wat later open maar toen we er later op de dag langs liepen was hij noch steeds gesloten hoe vrij kan deze gong dan wel zijn?
Daarna nog een dorpje [soya atas] bezocht hoog in de bergen de bus kon deze klim niet geheel aan dus moesten we de laatste 500 meter lopen toen we boven kwamen stond er bijna niets alleen een kerkje welke niet echt oud was want deze was ook al een paar keer verbrand geweest dit was door de moslims gedaan maar deze plek was bijzonder omdat de aller eerste missionaris hier deze kerk had gebouwd en je had ook een mooi uitzicht over de stad Ambon.
Daarna een heerlijke lunch en even tijd om door de stad te wandelen het bezoek aan het museum ging vanwege tijdgebrek niet door maar was ook niet echt bijzonder zei onze gids.
Later bleek dat we ook nog oorlogs graven hadden moeten bezoeken maar we zijn er nu wel achter dat onze gids van eten houdt dus het programma wel in zijn voordeel veranderd
Maar we hadden een toch leuke dag gehad morgen moeten we om vijf uur ontbijten dus ga ik er nu maar mee stoppen.
Want ik wil ook weer een biertje drinken.
25 feb
We zitten nu op Seram eiland en wel in het dorpje Sawai en wat is dit een heerlijk mooi plaatsje maar ik liep een beetje achter dus.
Op de 22 feb gingen we om 6 uur rijden met een bus deze keer maar dan wel een bus welke ook gebruikt als openbaar vervoer dus zitten we niet achter elkaar maar tegenover elkaar en als het moet kunnen de mensen ook gaan staan en zich vast houden aan de handgrepen aan plafon toch weer eens was anders, we gingen op weg naar de haven om daar met een snel boot in 1 ½ uur op Seram eiland aan te komen onderweg zag ik nog een fregat van nederland welke aan Indonesiër ooit is verkocht.
En ik weet haast wel zeker dat ik in mijn marine tijd op dit schip heb gevaren.
Op ons nieuwe eiland gingen we eerst lunchen we namen allemaal een vis er waren rode groene gele eigenlijk jammer andere dagen gaan we snorkelen om ze te bekijken en nu werden ze heerlijk op de bbq klaar gemaakt,
Daarna een mooie bustocht dwars door de bergen deze rit was echt schitterend we zagen mooie bloemen langs de weg en varens welke meer op bomen leken natuurlijk was de weg bochtig en zat soms vol met gaten.
Op een gegeven moment kwamen we aan bij een arm dorpje onze gids zei laat de bevolking maar jullie tassen dragen want dan verdienen ze ook een beetje dus zag je de halve bevolking met jou rugtas lopen, hier vandaan gingen we op twee kleine bootjes naar het dorp Sabai toen we daar aankwamen varen zagen we een grote hoeveelheid paalwoningen en ons guesthouse zijn drie aan elkaar geschakelde paalwoningen en wat zeer mooi is je kijk vanaf het terras naar beneden en je ziet de zee met het koraal en de mooie vissen we hebben zelf nog een water schildpad voorbij zien gaan maar ook de vele kleine bootjes deze zijn amper 30 cm breed zie komen en gaan.
Dus hebben we gelijk de snorkel gepakt en zijn het water in gedoken daarna nog even door het dorpje gelopen.
23 feb
Vandaag hebben we een snorkel dag s morgens werden we naar twee strandjes gebracht om heerlijk te gaan snorkelen in de middag hadden we vrij maar we kregen de kans om nog een keer te gaan snorkelen maar volgens onze gids Bodin was dit wat moeilijker want je moest daarna weer in de boot klimmen vanuit het water dus gingen er helaas maar 6 personen mee.
Toen we gingen varen en bij een mooi koraalrif kwamen gingen we de boot uit midden op zee Caesar onze lokale extra gids zei laat je maar met de stroming mee drijven naar een ander eilandje welke hij aanwees en daar konden we weer de boot op via het strand.
En wat was dat geweldige ervaring zo te drijven en te kijken naar alles wat onder je door voorbij komt, hierna gingen we op weg naar een eiland om naar de vleermuizen te kijken, maar helaas er was er geen een aanwezig want we zitten midden in het Dorian seizoen en dan schijnen ze weg te gaan want anders zitten er hier duizenden vleermuizen?
Dus besloten we om nog maar een rondje te gaan snorkelen toen we weg vaarde kwam de andere groep er ook aan, deze waren ook op weg naar de vleermuizen en ze hadden iets lekkers mee dus kregen op open zee koffie en cake en wij gingen weer verder om te gaan snorkelen de anderen gingen teleur gestelt weer terug.
24 feb
Een dag om nooit meer te vergeten het programma was varen op de rivier daarna een jungle tocht naar een waterval zwemmen daarna naar onze jungle hut.
Nu het werd een totaal andere tocht want op de rivier begon het te regenen en te regenen we werden drijfnat de regen ging dwars door onze regenjas heen schoenen nat broek nat onderbroek nat alles was doorweekt.
Maar de tocht ging door lopen naar de waterval werd klimmen klauteren glijden maar de waterval was mooi het was al wat droger geworden maar waar we hadden moeten zwemmen dat weten we nu nog steeds niet, daarna gingen we op weg naar onze jungle hut het werd voor sommige een barre tocht want op teva lopen met blubberige grond door kleine beekjes over boomstammen klimmen nee dat valt niet mee onze hulpen deden er alles aan om je te helpen maar je moest toch een hoop zelf doen.
De jungle hut was simpel een hut op palen een dakje en de bed bodem was hardhouten planken je lag met 6 mensen op een rij de meeste begonnen gelijk hun matrasje op te pompen en hun klamboe op te hangen wij hadden beide niet mee dus we vreesden voor de nacht.
De stemming was redelijk maar niemand had nog echt zin om wat te doen alles was nat en bleef nat.
Tafel nat banken nat nee het was niet super leuk geen kampvuur en onze gids ging gelijk weer even slapen en de groep zat er gelaten bij.
O wat had dit leuk geweest met mooi weer deze nacht heb ik slecht geslapen Karin heeft best wel een goede nacht gehad muggen hebben we niet gezien alleen een hoop bijen maar deze gaan als het donker is weer weg dus we hebben de klamboe niet gemist.
25 feb
Ik zit op het terras te schijven en het regent jammer.
De dag begon zo mooi het was droog de lange jungle tocht ging niet door want dan hadden we ruim 7 a 8 uur moeten lopen en de jungle was niet echt droog geworden wij vertrokken alvast met drie man en een gids en we liepen snel door we hielpen elkaar en na ruim 1 ½ uur waren we weer bij de boten de rest kwam een uur later aan.
We gingen de boten in en vaarde terug naar Sabai en zoals op de heenweg had de schipper alle hulp nodig want er lagen erg veel bomen in het water, wij zaten in de eerste boot op een gegeven moment zagen we een krokodil op de kant liggen.
Wij kijken en wachten op de andere boot maar na een half uur waren ze er nog steeds niet.
Wat nu , de gidsen zaten allebei op de andere boot terug varen kon niet want misschien hadden wij te kort benzine aan boord, wij weer verder varen richting Sabai we waren er niet blij mee, want wat was er met de andere boot gebeurt.
Op een gegeven moment was er een brug wij stoppen we moesten eruit een man bleef bij ons en onze boot ging toch terug om te kijken wat er loos was terwijl wij wachten onder de brug en gelukkig na een half uur kwam onze boot met de andere aan varen, hun motor was afgeslagen en ze moesten toen stroom afwaarts roeien de boot varend houden onze bootsman wist waarschijnlijk meer van moters en had hun buitenboord motor gelijk weer aan de praat gekregen.
Dus gingen we weer met twee boten verder en daarna begon het weer te regenen.
Vanavond vroeg naar bed karin is druk bezig met onze natte kleren en we hebben onze bootsmannen gelijk maar onze broeken en nog een shirt gegeven zij gingen tevreden naar huis.
Het was echt wel een beetje overleven deze twee dagen maar wij hebben wel weer van genoten maar twee dagen was wel genoeg
Op dit moment ligt iedereen op bed of is zijn tas aan het pakken maar alles is nat gelukkig dat we meer dan de helft in Ambon hebben gelaten
Zo ik stop ermee want we krijgen een vergadering over de reis hoe hij verder gaat en er zijn een paar mensen die niet al tevreden zijn over de reis en missen teveel wat er op de reispapieren staat .
Jullie horen hier nog van.
3 maart vliegveld Jakarta we hebben vanmorgen afscheid genomen van onze gids en even later op het vliegveld van onze groep's leden.
En wij gaan weer verder we vliegen straks naar Thailand en daar ga ik maar zo snel mogelijk dit boekwerk versturen.
26 feb gisteravond heeft onze gids zijn kans gehad om uit te leggen waarom er dingen niet door gingen terwijl ze wel op onze lijst stonden nu het verhaal was simpel hij was vergeten te lezen wat er in onze reisbeschrijving stond en bood daar zijn veronderschuldigingen aan en hij zou het later goed maken dus we hadden nog wat tegoed bv een bbq op een mooi strand.
Voor de rest was deze dag hetzelfde als twee dagen eerder boot koffers dragende mensen en de rit door de bergen en het eten van de vis.
En met de boot weer terug naar Ambon het hotel was super vier sterren maar het lag wel wat afgelegen maar het begon weer te regenen dus was het wel jammer dat je niet van alle luxe kunt genieten want om vanuit je kamer gelijk het zwembad in te gaan is toch wel top.
27 feb
Weer gingen we op weg naar een ander eiland en wel Saparua dit is een klein eiland er zijn weinig hotels hier eigenlijk zijn er maar twee en ze liggen naast elkaar ook zijn er maar twee eet gelegenheden waarvan er maar eentje goed was.
Toen we bij het hotel aankwamen gingen we gelijk naar de markt deze is klein maar toch leuk daarna gingen we met de hele groep naar fort Duurstede waar in 1817 een bloedige kruidnagel oorlog is uitgevochten en zijn we daarna nog even wezen zwemmen en als je dan zo in het water ligt en naar het fort kijkt en dan bedenkt dat hier in 1800 Nederlanders ook hier hebben gezwommen het strand zal wel wat schoner zijn geweest maar toch.
De avond was zeer leuk we keken uit over de zee zaten op een bankje met twee dames uit onze groep en we hadden trek in een biertje en daarna nog een biertje en zo ging het maar door, we zaten lekker opeens kwam Caesar onze andere gids er bij zitten en vroeg moeten jullie niet eten wij zeiden dat we wat pizza hadden besteld maar dat deze nog niet gebracht was.
Caesar de lieve man stelde voor dat hij wel wat zou bestellen en inderdaad een half uur later had hij eten gehaalt in het restarant waar de rest van de groep zat te eten.
28 feb
Vandaag hadden we een rond toer op het eiland we hebben twee dorpjes bezocht de ene moslim en de andere christen de ene heet sorry en de andere sorry sorry en ze hebben regelmatig ruzie met elkaar maar je weet gauw wat voor type dorp je bezoekt want de moslims hebben geiten en de christenen honden.
Daarna kregen we onze bbq welke we nog tegoed hadden maar dat viel een beetje tegen want we kwamen bij een strandtent met een zeer mooi strand maar helaas geen bbq wel een gedekte tafel met twee grote vissen erop en wat rijst en boontjes en dat was voor 13 man.
Maar je kon wel heerlijk snorkelen hier en dat maakte alles weer goed.
Later hebben we nog even weer op ons plekje gezeten maar we zaten niet alleen er zaten twee mannen in zwembroek dus we raakte aan de praat en dan weet je het wel wat doe je, waar kom je vandaan.
Maar dat vragen wij ook vaak nu ze zeiden dat ze van Ambon kwamen en de politie op dit eiland controleerde.
Het was een leuk gesprek met twee jonge mannen.
S avonds gingen we met ze allen in het ss restaurant eten want er was voor muziek geregelt dus dat was wel leuk Caesar onze hulp gids kon leuk zingen en hij heeft ons geleerd hoe je de potje potje moet dansen.
Maar er was ook nieuws welke niet leuk was onze snorkel tocht naar een ander eiland van morgen ging niet door want bij de haven hadden twee dorpen ruzie gekregen over het verdelen van het water dat was een beetje uit de hand gelopen dus was de haven gesloten.
En ze wisten nog niet hoe we van het eiland af moesten komen misschien wel met een motorboot van een andere haven maar onze gids was er niet blij mee.
1 maart
Een korte toer over het eiland twee keer wezen snorkelen en we hadden nu onze eerste bbq eindelijk en hij was nog goed ook zijn we bij een pottenbakster geweest en hebben we gezien hoe sago wordt gemaakt, en hoe ze ervan koekjes of broodjes van maken want rijst hebben ze niet altijd en sago welke gemaakt van de stam van de sago boom is hier altijd aanwezig.
En het smaak niet eens zo slecht [ lijkt een beetje op bruin brood]
Vanavond hebben we maar niet gegeten want rijst gaat ons een beetje tegen staan en dan is een zak chips soms wel lekkerder ,wel hebben we met een biertje onze laatste zonsondergang gevierd.
2 maart
Vandaag gingen we weer terug naar Ambon eiland om vijf uur op staan want is de haven open of niet.
Gelukkig de haven is open we zijn er wel wat vroeg maar dat geeft niet we zaten zoals gewoonlijk eerste klas maar toen kwam het bericht dat de commandant van de politie twee plaatsen ging opeisen dus gids Budin ging maar ergens anders zitten.
Maar daar wilde wij toch niet zomaar aan toegeven.
Er kwam politie aan boord met geweren ja dan reageer je toch wel wat anders maar toen de commandant binnen kwam herkende ik hem gelijk dat waren die twee leuke mannen waar ik eerder mee had gesproken hij zag mij en stak zijn duim omhoog en ging toen bij de kapitein zitten.
Later ben ik nog even naar de politie commandant gegaan en hebben we nog even met elkaar gesproken en heb ik hem de laatste twee klompje's welke we hadden mee genomen gegeven en Karin en ik kregen een flinke hug.
De rest van de dag zaten we weer in ons vier sterren hotel en tijdens ons afscheidsdinner hebben we afscheid genomen van onze gidsen dit is eigenlijk een gewoonte zodat de groep de gelegenheid heeft om deze gidsen te bedanken.
Doormiddel van een envelop met inhoud.
3 maart
Vandaag gaat iedereen naar huis we hebben nu afscheid genomen van onze laatste groep en ik zit nu te wachten op onze vlucht naar Phuket morgen ga ik dit versturen en gaan we de laatste weken echt vakantie vieren dan kunnen we weer gaan doen waar wij zin in hebben en er staat nog niets echt vast.
Maar we gaan eerst weer eens lekker eten en op een lekkere strandstoel van een boek genieten,maar we hopen dat de warmte wat minder vochtig is want Indonesia was wel een erge klamme temperatuur.
Maar we hebben weer twee leuke groepen gehad allebei totaal anders,en de reizen waren allebei ook totaal anders.
Maar we hebben weer een anders stukje van de wereld gezien.
En we zijn aangekomen in Phuket en ons hotel is inderdaad Good Nice Hotel

Grt Aad en Karin

• 05 Maart 2013 - 19:12

Cor En Truus:

Lieve Aad en Karin,

We hebben het reisverslag weer gelezen, wat hebben jullie een regen gehad. Dat is iets wat je overkomt.
    Gelukkig hebben jullie ook mooie dingen gezien en goed gesnorkeld.
    Hier gaat alles goed. Het weer is hier eindelijk omgeslagen en we hebben overdag de zon die we een tijd
    lang niet hebben gehad. De sneeuw en vorst zijn over dus kunnen we aan het voorjaar beginnen.
    We wensen jullie nog een goede tijd in Thailand, wel lekker als je alles weer zelf kunt regelen.
    De vijver ziet er goed uit, Cor is vandaag nog even wezen kijken.
    Nou nog veel plezier, groetjes en een kus van Cor en Truus

• 05 Maart 2013 - 22:21

Janneke:

Hallo Aad en Karin
    Fijn weer iets van jullie te lezen en dat het goed gaat. Ik heb nog niet alles gelezen en alle fotos bekeken, maar dat komt nog wel. Nederland vandaag weer in de zon en gisteren met een open dak gereden, ook omdat de boel weer eens goed droog kon worden. Ik wens jullie nog veel vakantie plezier.

Dikke kus van ons.

• 07 Maart 2013 - 15:37

Willem:

Hallo Aad en Karin
    Zo jullie hebben je portie regen wel gehad ik hoop dat je nu nog een paar weken van de zon kunt genieten.
    Wij hadden zowaar een aantal dagen zon en temperaturen boven de tien graden maar dat is van korte duur, voor het weekend verwachten ze weer sneeuw.
    Michael Boogaard is ook uit de kast gekomen en bekend dat hij tien jaar doping heeft gebruikt. Geen mens die daar over verrast was . Ik wens jullie nog een paar weken een fijne vakantie en veel plezier.
    Groet Willem

• 09 Maart 2013 - 10:03

Astrid:

Als jullie weer terug zijn, op een regenachtige dag zoals vandaag,
    kun je me wel de potje potje dans leren (wel eerst een fles wijn er in)
    Geniet van jullie laatste weken,groetjesXX

• 09 Maart 2013 - 15:53

Sjaak:

hoi aad en karin
    inderdaad vandaag vies weer gisteren mijn verjaardag geviert 62 jaar
    hele dag visite was gezellig gelukkig hebben agnes en trudy geholpen
    dus niemand is iets tekort gekomen
    fred map sandra cees cor truus pieter duyn nico poel enz enz zijn geweest
    jullie houden je gebakje tegoed en borrel
    mooie foto s allmaal aad
    morgen niet wandelen huis van mn broer nico zn vriendin bekijken
    fijne reis verder gr sjaak

• 09 Maart 2013 - 20:47

Mary Van Der Stelt:

Wat geweldig weer allemaal.alsof er weer een film aan mij voorbij gaat.
    En de foto.s zijn ook weer prachtig.
    Geniet nog maar lekker,zie je 20 april,hoop ik.

• 12 Maart 2013 - 14:38

Cor En Agnes Tuijp:

Hoi Aad en Karin
    Wat een mooie verhalen,en wat een prachtige foto's.
    Hier is het 30 graden kouder als wij jullie.
    Nog een maand en jullie zijn er alweer,
    Nog lekker vakantie houden met elkaar'

nog veel plezier groetjes Cor en Agnes

• 16 Maart 2013 - 11:18

Pa En Ma De Jong:

Hallo luitjes,

Nog 2 dagen en dan zijn jullie 30 jaar getrouwd. We zullen er een stevige borrel op drinken, van harte!
    Maandagochtend gaan we naar Vledder voor een weekje klaverjassen.
    Het is hier nog steeds bar koud.

Voor de rest gaat alles prima hier en we snakken naar de zomer.

Geniet nog maar een maandje

Groetjes Pa en Ma

• 17 Maart 2013 - 20:39

Donna En Freek:

Hoi Aad en Karin

Al een tijd niks gelezen van jullie,nog steeds aan het uitrusten van alle belevenissen.
    Alvast van Harte gefeliciteerd net jullie trouwdag 30 jaar wat een tijd. Nog 20 erbij dan hebben wij weer een feestje. Kunnen jullie het nog een maandje uithouden daar,nu het gaat weer licht sneeuwen hier.
    Ons huis staat nu te koop,dus maar duimen.
    Nu morgen een leuke dag en veel liefs van
    Donna en Freek

• 18 Maart 2013 - 11:19

Pa En Mam:

hallo kids
    van harte gefeliciteerd met deze gedenkwaardige dag toen was het mooi weer maar nu is het altijd nog
    winters maar de zon schijnt afentoe dus laten we niet klagen maak er vandaag een gezellige dag van wij nemen er een borrel op pa is aardig door de griep heen maar ik nogniet na drie weken mag het wel eens over gaan vrijdag weer naar de dokter hoop dat het dan wat beter is een dikke feest pakkerd van
    pa e mam
    krijgen we weer een boekverhaal al zo lang geleden

• 18 Maart 2013 - 15:20

Anja:

Lieve Karin en Aad,

30 jaar getrouwd.... bijzonder lang in deze barre tijden. Maar gelukkig genieten jullie volop van elkaar en dat is fantastisch.
    Gefeliciteerd en veel plezier in Thailand.... het schiet alweer op.
    Hier raast het leven ook door en we genieten naast het werk ook genoeg van alles en iedereen om ons heen. Denk geregeld aan jullie... hoe zitten ze er nu weer bij?
    Liefs, Anja en de rest

• 21 Maart 2013 - 12:38

Wil En Dorenda:

Hoi Aad en Karin,

heb op blurb gekeken en inderdaad super mooie foto's,
    heel mooi gedaan.
    Hoe is het, zitten jullie nog in Phuket of alweer in het noorden ?
    Geniet er nog maar van want van die lente hier, is nog niks van te zien

groetjes Wil en Dorenda

• 21 Maart 2013 - 20:34

Geerit En Erik Van Den Hurk Van Den Heuvel:

Hallo Aad en Karin,

Wij zijn intussen alweer een dikke week thuis.
    Het weer is erg slecht, maar we vinden het toch ook weer heerlijk om thuis te zijn.
    Je moet na zo'n lange tijd vakantie weer veel regelen.
    De belastingbrieven zijn al weer ingevuld.
    Hopelijk gaat het heel goed met jullie, en geniet nog heerlijk van de vakantie.

Groetjes,
    Gerrit en Erik