alweer 10 dagen onderweg - Reisverslag uit Giritale, Sri Lanka van aad en karin jong - WaarBenJij.nu alweer 10 dagen onderweg - Reisverslag uit Giritale, Sri Lanka van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

alweer 10 dagen onderweg

Door: Aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

23 Januari 2015 | Sri Lanka, Giritale

Hallo, iedereen hier weer even een verhaal uit Sri Lanka het is vandaan woensdag 21 Jan en ik loop behoorlijk achter met ons verhaal maar dat komt ook een beetje we zien erg veel en dan heb je wel eens geen zin om een stukje te schrijven maar we zitten nu in een geweldig mooie accommodatie en het was weer een super dag en het is nu of nooit.
Vandaag vertrokken we om 8 uur de gids Wiep weet nu dat ik veel teveel wil stoppen om te fotograferen maar hij klaagt nooit hij rijdt nooit harder dan 60km, en is ook niet te beroerd om als ik een fietser wil fotograferen om er naast te gaan rijden met de zelfde snelheid als de fietsers, zie de foto van de mensen met grote stapels hout.
Vandaag stond op het programma een rit van Anuradhapura naar Sigiriya met onderweg een tussen stop bij de Rotstempels bij Dambulla deze 5 tempels zijn van de eerste eeuw voor Christus en volgens mijn boek is het, het beste te beginnen bij de laatste gebouwde tempel nl nr 5 en de beste nr 1 voor het laatst te bewaren en dit advies was perfect want inderdaad nr 2 en nr 1 waren het mooiste vooral de grote liggende Boeddhabeelden ze werden steeds groter maar de grotten werden ook stilletjes steeds groter en er kwamen steeds meer Boeddhabeelden te staan ook de muurschilderingen waren super mooi.
Daarna gingen we even wat koffie en thee drinken dat doen we tegenwoordig bij de banketbakker deze heeft heerlijke hartige koek vaak gevuld met gekruide groenten of kip ze zien er af en toe niet zo smakelijk uit maar ik begin steeds meer aan deze aparte smaak te wennen en verdomt ze worden alsmaar lekkerder.
Hierna richting ons onderkomen we schrokken ons een hoedje wat zag het er goed uit we zitten midden op het platteland en dat komt goed uit want er staan twee fietsen achter in de wagen dus gingen we na de kamer te hebben bekeken gauw met de fietsen door het platteland fietsen de huizen welke we zien zijn niet echt interessant maar het groen is hier zo groen dat je eigenlijk denkt zo groen kan iets niet zijn we rijden langs beekjes kleine meertjes, stoffige zijweggetjes grote en kleine kuilen mensen die naar je zwaaien nee dit is echt genieten, en wat zijn de mensen weer vriendelijk even stoppen om te drinken op een terrasje nee dat gaat niet lukken, want de mensen gaan hier niet voor hun plezier in de zon zitten.
Vaak drinken we een cola of een kopje thee in een locatie welke vaak hotel heet maar je kunt hier niet slapen de mensen komen hier om wat te eten en te drinken.
Het eten staat vaak in een grote kist of glazen vitrine volgens mij is het dan ook niet warm ze doen dan alles op een bord en beginnen dan met hun rechter hand alles maar een beetje door elkaar te mengen eet smakelijk nu dat ga ik dus nooit doen. Dat was vandaag maar ik zat met mijn vorige verslag nog in Jaffna hier gingen we dag twee naar Delft eiland eerst 2 uur met de auto richting onze boot welke ons naar Delf eiland ging varen.
Nu Willem als je de boot van het vorige verhaal erg vond dan had jij nooit naar Delf eiland gegaan, de boot waarmee we gingen was een houten blauwe boot zonder reling als je binnen zat werd je een beetje claustrofobisch volgens mij is deze vaartocht gratis want iedereen lieten ze op de boot dus leken we wel een boot met vluchtelingen gelukkig moesten we wel onze paspoort gegeven opschrijven dus als het fout was gegaan hadden jullie het nu wel geweten en op Delf eiland is geen hotel dus moest je met de laatste boot altijd weer terug.
Het eiland is een mooi er wonen niet zoveel mensen ongeveer 1000 families het eiland was vroeger een koraal eiland en dat kun je goed zien want elk huis heeft een omheining welke bestaat uit stukken koraal.
Omdat je zo kort op dit eiland kunt verblijven nl 5 uur gingen we een rondtoer met onze gids met een tuk tuk maken en ja we hebben de baobab boom gezien het ziekenhuis met drie zieken het fort van de holanders de wilde paarden nee het was een mooie dag daarna weer met onze blauwe boot terug.
De volgende dag gingen weer vroeg op pad want we hadden weer een lange rit te gaan Wiep onze gids was blij om hier weg te gaan want Tamil daar heeft hij het er niet mee hij krijgt geen goed bed en eten daar moet hij zelf voor zorgen dus dat vind hij niets.
Terwijl wij het lekkerste eten kregen en wat waren ze vriendelijk tegen ons.
Dus reden we richting Anuradhapura wij nagenietend van het leuke Jaffna en onze gids genieten over de goede hotels welke nu voor hem gaan komen.
Onderweg hebben we een aantal keren gestopt bij monumenten welke herinneringen over deze laatste oorlog waren bv een opgeblazen watertank een muur met een kogel erin.
Ook stopte we bij een grote groep kinderen welke bij de tempel de zegen kregen want ze gingen voor het eerst naar school kinderen met groene, gele en rode hoedjes op de ouders ernaast lopend en de muziek voorop richting hun school.
Hier werden ze dan door de hele school verwelkomd nu dat is pas een begin van je school periode.
Vandaag gingen we ook de heilige berg Mihinthale bezoeken op deze berg is het Boeddhisme geïntroduceerd in Sri Lanka nl Mihin was een boeddhist uit India welke hier op de rots een jager tegen kwam, deze jager was zo onder de indruk van het verhaal dat hij gelijk Boeddhist is geworden maar deze jager was tevens een koning dus al zijn personeel moesten ook boeddhist worden en later heeft de koning deze berg heilig verklaard.
Op deze berg staat de witte Boeddha beeld de stupa waar Mihin begraven is en de rots waar de koning Mihin elkaar tegen kwamen.
Mooi verhaal maar het was ook mooi om dit alles te zien daarna richting hotel.
Annuradhapura is een van de twee oude koningssteden welke we gaan bezoeken we hadden vanmorgen eerst een sightseeingtoer door de oude stad we bezochten een oude grote stupa s en met groot dan hebben we het over stupa s welke meer als 120 breed zijn sommige wit andere gewoon van steen.
Ook hebben we de Bodhiboom bezocht dit is de meest heilige boom van Sri Lanka mensen gaan naar deze boom om dingen te vragen of voor dingen te bedanken deze boom is vooral voor vrouwen welke zwager zijn of willen worden of willen bedanken dat hun kind gezond is geboren.
De takken van de boom worden ondersteund met gouden dragers ook hebben we weer wat meer uitleg gekregen over aantal dingen die altijd tegen komt zoals de maansteen de wachter bij de tempel maar ook over een bijzonder dier boven de ingang.
Het ziet er als volgt uit het heeft de neus van een olifant de bek van een krokodil de ogen van een adelaar de oren van een varken de huid van een vis en de staart van een pauw nu dit dier bewaakt bijna altijd de ingang van een tempel.
Nog even wat ditjes en datjes
We zaten een paar dagen geleden bij de Wine Bar een biertje te drinken we hadden uitzicht op een bedrijf dat Tuk Tuk verkocht en we zagen een vader met een stapel papieren met zijn zoon naar een nieuwe rode tuk tuk lopen wat waren ze blij de zoon heeft wel een half uur de tuk tuk van onder naar boven bekeken of alles er wel aan zat en of er geen deukjes in zaten, duidelijk een geval van het afleveren van een nieuwe tuk tuk ik moest gelijk denken aan mijn eerste auto wat was ik blij en ik bekeek ook alles voor dat ik vertrok.
Maar goed de lichten werden gecontroleerd eerst l daarna r en daar gingen ze de drukke weg op ik zag vader zwaaien met zijn papieren in de hand naar iedereen met een blik van pas op hier rijden wij.
In Sri Lanka worden op dit moment erg veel tuk tuk verkocht vele familie kopen ze want ze zijn betaalbaar je kunt er ook mensen mee wegbrengen want een taxi vergunning is hier niet nodig.
Dus misschien als jullie naar Sri Lanka komen en jullie zien een rode tuk tuk in Anuradhapura pas op het zou zomaar deze jongen kunnen zijn ter informatie deze tuk tuk kost 460.000,00 roepia.
Ik denk dat het wel weer even goed is voor vanavond ik ga lekker naar bed en morgen om 6 uur staan we weer op voor weer een mooie dag in Sri Lanka.

22 Jan vandaag vroeg op want we wilden op tijd naar Sigiriya hier staat een fort welke gebouwd is in de 5e eeuw het wordt ook wel de Leeuwenrots genoemd het bijzondere van dit ford is dat het bovenop een 200 meter hoge steile rots staat, voor deze rots zijn mooie tuinen aangelegd met vijvers welke door een ingenieus water systeem van water word voorzien en ze werken nog steeds naar behoren.
Het werd een hele klim partij bijna loodrecht omhoog langs trappen welke haaks op de rots was gebouwd en als je deze trappen heb beklommen en je ziet dat er boven op deze rots een mooi fort heeft gestaan en je realiseert dat elke steen hier naar boven is gebracht dan sta je wel even anders naar dit bouwwerk te kijken.
Maar boven op de rots lette Karin even niet op en ze verzwikte haar enkel ze hield zich goed maar de blauwe plek en de bult was gelijk goed zichtbaar.
De schrik zat er goed in alles ging gelijk door haar gedachten wat nu met onze reis en onze fietsen welke we de komende dagen juist nodig hadden.
Eerst even maar gerust wat water en doeken erop gedaan ik heb zelf nog even wat gemasseerd, maar we moesten ook nog naar beneden nu dat ging redelijk goed beneden gekomen eerst maar wat verband gekocht en een zalf welke we er nu op smeren.
Vanmiddag hadden we nog een rit met een boerenkar getrokken door een buffel op het programma staan hier zouden we door het platteland gaan daarna met een bootje naar een boerenfamilie en hier zouden we het boerenleven gaan bekijken.
Nu de rit met de boerenkar ging meer over de gewone weg het vaar tochtje was aardig maar de boerenfamilie je begrijpt het al dit was niet echt iets voor ons zuiver een geval van, goed voor iemand welke nog nooit heeft gereisd maar voor ons was dit niks.
Op de terug weg naar ons hotel wilde Karin toch even proberen om te fietsen en je gelooft het niet ze fietste aardig weg dus waarschijnlijk haar goede conditie en de sterke spieren.
En wat was ze blij.
Vanmiddag hebben we vrij dus nu zit ik heerlijk in de zon. Dit verhaal te schrijven Karin zit tegenover mij met haar been omhoog te lezen van haar e raider we gaan straks even zwemmen en ons gereed maken voor het avond eten.
Vanavond weer even de crème er weer op smeren het verband er omheen doen en morgen gaat ze toch weer proberen om wat te gaan fietsen wordt vervolgd.

Grt Aad en Karin
Toch nog even een klein stukje Karin was niet zo blij over deze laatste dag omschrijving ze zei letterlijk heb je ook gezegd over dat je gisteren last van je keel had vanwege de vissoep waar waarschijnlijk garnalen inzaten [allergie ] en dat je opeens het bed uitsprong vanwege een vermeende vlieg in je oor en dat je midden in nacht zocht naar een wattenstaafje [de keel is weer goed en de vlieg is nu dood denk ik ]
Maar mensen in Holland het gaat allemaal best wel goed alles is onder controle en bij reizen horen leuke en minder leuke dingen.
En als het hier bij blijft dan ben ik niet ontevreden

Even en kleine update we hebben vandaag zeker 15km gefietst de enkel is wel vrij dik .
ik hoop dat het snel beter gaat maar zoals het er uit ziet duurt het wel even.
groetjes karin

• 23 Januari 2015 - 15:00

Carla Van Schaik:

Hallo Aad en Karin
    wat een prachtige foto's. Wel heel vervelend voor Karin dat ze geblesseerd is aan haar enkel. Hopelijk gaat het snel weer over.
    Die blauwe boot zag er inderdaad wel gammel uit.
    Hier gaat alles goed.
    Nou Karin, beterschap en voor beiden nog veel plezier, maar dat zal in zo een mooi land wel lukken.
    Gerard en Carla

• 23 Januari 2015 - 15:17

Ma De Jong:

Hallo Aad en Karin
    Na een week de griep ben ik weer een beetje opgeknapt.
    Het is nu erg koud, in Friesland worden de eerste schaatswedstrijden voorbereid.
    Bij jullie schijnt lekker het zonnetje, geniet er maar lekker van.
    Verder fijne vakantie, hier alles goed.
    Groeten, dikke kus,
    Ma

• 23 Januari 2015 - 15:31

Peter Kramer:

Hoi Aad en Karin,
    De kop is er voor jullie weer af.
    Volgens mij zitten jullie weer snel in het vakantieritme en worden wij weer lekker gemaakt met de verhalen en foto's. Veel plezier en het beste!
    Gr. Peter en Kathy

• 23 Januari 2015 - 19:22

Astrid:

Onder het genot van een wijntje (dat mag het is vrijdag) de foto's bekeken, en het hééééle verhaal gelezen
    Wat zitten er weer mooie foto's tussen, wat een mooie fietsen (wel een vrouw vriendelijk zadel?)
    En jeetje je enkel...... hoop dat je er verder géén last van zal hebben, wat zal je zijn geschrokken,
    Groetjes en dikke kus As

• 23 Januari 2015 - 21:54

Bets:

Hoi Aad en Karin
    Jullie hebben alweer een hoop mooie dingen gezien. Prachtige foto's. Jullie fietsen zien er beter uit dan die van de plaatselijke bevolking.
    Vervelend Karin, van je enkel, hopen dat het maar weer snel geneest en je niet teveel last ervan hebt.
    Geniet er maar lekker van en tot het volgende bericht.
    Groetjes Bets

• 23 Januari 2015 - 22:08

Pa:

Hallo luitjes we hebben het verslag gelezen en genoten van de fotoos.
    Bij Dick hebben Ella en Junior griep dus er is werk aan de winkel.
    Mam heeft per ongeluk haar verslag op de vorige keer gezet
    dus je moet maar eventerug kijken.
    Grt. Pa.

• 24 Januari 2015 - 11:15

Janneke:

Wat is het weer een ander land. De foto's van de man met het hout is wel erg mooi, ik denk omdat het bijzonder is.
    Heel vervelend van de enkel, verleden keer was er toch en kok die het met zout behandelde.
    Proberen waard. Anders maar wat meer met de fiets gaan doen, die zien er goed uit. Het is zeker ook wel goed te fietsen daar?
    Nog veel vakantieplezier.
    Dikke kus uit Vlaardingen.

• 24 Januari 2015 - 14:54

Anja:

Prachtige foto's weer en balen van je verstuikte enkel Karin. Je bent een harde maar pas wel op hoor.
    Laat je maar even rijden en geniet met volle teugen van dit mooie land.
    Dikke kus xx Anja en groetjes van Steffen

• 24 Januari 2015 - 15:01

Anja:

Ook echt mooie fietsen trouwens!

• 25 Januari 2015 - 01:15

Chris:

Hallo Aad en Karin,
    Wat een prachtige foto's weer en wat vervelend jullie kleine ongemakjes☺️maar gelukkig heb je wel wat te lezen op je eraeder

• 25 Januari 2015 - 10:27

Willem En Marga:

Hallo Aad en Karin
    Weer hele leuke en mooie foto's vooral die fiets met dat hout, je snapt nietdat daar nog mee te fietsen is maar jullie hebben het gezien. Die boot zag er inderdaad nog verschrikkelijker uit dan de vorige. Waren zeker genoeg reddingsvesten aan boord. Vervelend voor Je Karin die enkel pas ermaar mee op, maar fietsen gaat meestalwel merk ik met die rottige knie ook. Beterschap ermee. Tot het vogende verslag.

• 25 Januari 2015 - 14:06

Cor En Truus:

Lieve Aad en Karin,

We zijn weer met jullie meegereisd de eerst weken van jullie vakantie en zijn blij dat jullie het weer zo naar jullie zin hebben. Hoe gaat het met de enkel van Karin? Heeft ze er geen last meer van?
    Wat heb je weer een mooie foto's gemaakt.
    De temperatuur is weer boven nul, we hebben wel wat vorst gehad en de vijver la even dicht geweest, maar het
    pompje werkte goed en alles ziet er goed uit.
    Ik ga regelmatig even bij jullie vijver kijken.
    We zitten ook hier te smachten naar wat mooier weer maar dat komt hier ook weer.
    We hopen dat jullie weer een heleboel mooie dingen mogen zien en genieten van jullie vakantie.
    Groetjes en een dikke kus van Cor en Truus

• 25 Januari 2015 - 14:14

Sandra:

Hallo samen, wat een verhaal en wat een foto,s. Mooi. Bij het zien van dat blauwe bootje, gaat mijn maag al draaien. Daar kunnen jullie iets beter mee overweg als ik. Maar dat geeft niet want vanuit mijn luie stoel geniet ik gewoon met jullie mee. Beleef nog maar veel avonturen, dan beleef ik ze ook. Groetjes en een dikke kus van mij.

• 27 Januari 2015 - 08:58

Mary Van Der Stelt:

Hoi Karin en Aad.

Wat een prachtig,sprookjesachtig verhaal,en geweldige mooie foto's.
    En helemaal mijn ding,de schitterende Boedha"s.
    Heb de grote witte als achtergrond op mijn telefoon,hihi.
    Een daverend succes zo te zien en te lezen tot nu toe.
    Heel veel plezier nog voor de komende tijd.
    Spreek je weer.
    En operatie voet goed gegaan Karin,eeen ontsteking na een week,als vervelende complicatie,dat wel.
    Maar gaat nu beter.

Liefs uit Neck.

• 27 Januari 2015 - 09:15

Ma De Jong:

Hier even voor Karin been hebben al geprobeerd met water en azijn
    Ik hoop dat help drie keer daags
    Verder veel groetjes
    Nog een dikke kus ma

• 27 Januari 2015 - 16:33

Cor En Agnes:

Hoi buurtjes,
    Wat weer een prachtig verhaal en mooie foto,s.
    Karin voorzichtig met je enkel.
    Gr. Cor en Agnes

• 02 Februari 2015 - 11:39

Tim:

Hoi Aad en Karin,
    Wat een super avontuur weer! Ik geniet erg van de foto's. Ik hoop voor Karin dat je enkelbandjes weer snel herstellen en je weer zonder veel pijn rond kunt fietsen en wandelen. Wat maken die Boeddhisten met weinig middellen er toch wat moois van! Geniet met z'n 2-en! Hier sneeuwt het een beetje. Je mist weinig.

Groetjes Tim en Claire