nieuws van Kandy Sri Lanka - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van aad en karin jong - WaarBenJij.nu nieuws van Kandy Sri Lanka - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

nieuws van Kandy Sri Lanka

Door: Aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

31 Januari 2015 | Sri Lanka, Kandy

Hallo, Nederland het is vandaag 31 jan en onze 18 ste dag alweer van onze reis
We zitten nu even buiten Kandy in een geweldige Home Stay een Home Stay lijkt op een B B in Nederland vandaag staat er niets op het programma dus dacht ik laat ik maar weer eens een verhaal[tje] gaan schrijven richting Nederland Karin heeft zojuist de was gedaan en zit nu in de tuin te genieten van de boeken op de E Raider ik heb ook al een boek gelezen en ik moet zeggen het zijn geweldige dingen zoveel boeken dus langs deze weg willen wij Marga en Christine bedanken voor deze prachtige boeken.
Maar laat ik nu maar snel beginnen want ik ben alweer een week achter met mijn verhaal als eerste wil ik vertellen dat het met Karin enkel wel weer goed gaat het is nog wel dik maar ze klaagt nooit en neemt vandaag echt een dagje rust.
23 jan we vertrokken richting Giritale een klein dorpje aan een groot meer vanwege Karin hebben we deze rit niet helemaal gefietst maar 20km voor aankomst wilde ze het toch weer proberen en het ging goed we fietsen langzaam stoppen erg veel om te genieten van het uitzicht onderweg drinken thee bij een militaire kazerne want deze hebben naast de ingang altijd een eetplaats waar iedereen terecht kan vanwege de oorlog heb Sri Lanka erg veel militairen maar deze doen dan ook echt alles zelf, ze werken op het land rijden met tractoren ploegen de velden dus hebben ze ook rust plaatsen waar iedereen wat kan drinken.
Halverwege ging onze telefoon want Wiep onze gids wilde weten waar we bleven hij rijd altijd een paar kilometer voor ons want de eerste dag reed hij 20 meter achter ons en dat was natuurlijk leuk maar hij snap nu wat we willen.
We begrijpen elkaar steeds meer hij stop nu uit ze eigen, bij een Wine Store zodat wij weer goedkoop bier kunnen kopen de aantallen blikjes worden ook steeds groter en vandaag zeker want in Kandyan Manor hebben ze geen vergunning om bier te serveren maar ik mag wel gebruik maken van de koelkast super.
Ons hotel in Giritale ligt aan een prachtig meer en onze kamer kijkt uit over dit meer het heeft zelf een zwembad dus top voor Karin haar voet.
De volgende dag gingen we naar Polonnaruwe een tweede hooft stad van Sri Lanka in de 11 en de 12 eeuw helaas helemaal verwoest maar toch wel interessant om te gaan bekijken maar om daar wat over te schrijven is best wel ingewikkeld dus kijk maar naar wat foto’s en zoek het maar op internet.
Toen we terug kwamen hebben we kruiden massage genomen het is niet het juiste woord maar ik kan er nu even niet op komen maar het ging als volgt.
Je komt binnen de vrouwen en de mannen gaan apart ik moest al mijn kleren uit trekken met alle bedoel ik ook echt alles daar sta je dan met je fototoestel deze heb ik maar gelijk weg gedaan want dat werd natuurlijk niets, ik moest op een harde plaat liggen en werd overgoten met olie en daarna kreeg ik een heerlijke massage toen deze gedaan was gingen we naar een andere ruimte voor een hooft massage hier kreeg je nog meer olie in je haar en hooft toen dat gedaan was moest ik in een soort ton gaan liggen terwijl je hooft eruit stak, in deze ton zaten gaten waaruit stoom kwam heel apart gevoel was dat de olie werd eigenlijk er een beetje afgestoomd, hierna kregen we een kruiden sauna hier kwamen Karin en ik weer bij elkaar we keken elkaar lachend aan Karin kreeg nog een speciale voet behandeling voor haar enkel het was weer een leuke en aparte gebeurtenis.
De 25 jan we gingen vandaag richting Gal Oya natuurpark het was een lange mooie rit wederom weer gefietst over een prachtig binnenlands weggetje soms gingen we Wiep voorbij want wij gingen sneller langs de vele kuilen.
Na een aantal km kwamen we weer bij de grote weg de borden pas op voor olifanten stonden er weer we dachten nog een paar km dan weer verder met de auto, we keken om ons heen en opeens wat zagen we in de verte een olifant bij de rivier super we hebben er even naar gekeken de fietsen gingen toen weer terug in de auto.
Toen we met de auto verder gingen zagen we opeens steeds meer olifanten grote en kleine groepjes ook zagen we nog een groep water buffels langs deze weg terwijl ze lagen te baden.
Richting het natuur park nog een korte stop gemaakt bij een monument ter nagedachtenis van een bus met jonge Monniken welke door de Tamils waren vermoord het waren allemaal kinderen, deze bus hebben ze in beton gegoten en de lichamen met poppen nagemaakt zeer apart maar wel zeer realistisch.
Ons onderkomen in Gal Oya park was super mooi het was pas in augustus gereed gekomen alles was nieuw we voelden ons zeer bijzonder,
Jammer dat we de volgende dag zo een vol programma hadden dus was er geen tijd om te gaan zwemmen .
Want Wiep had de rit een beetje onderschat dus kwamen we tegen zonsondergang aan.Of het lag aan mij want we hebben vaak een foto stop genomen.
Er waren nog twee gasten dus gingen we de volgende dag om half 6 in de ochtend richting het natuurpark het regende maar gelukkig zeer kort de landrover had maar een ruitenwisser gelukkig wel aan de bestuurders kant.
Na een rit van een uur kwamen we in het park aan omdat het vroeg in de ochtend was konden we vogels gaan bekijken in Sri Lanke hebben ze veel groene duiven ook veel tortelduiven en dan nog wat kleiner spul.
Jullie begrijpen het al het viel een klein beetje tegen wij wilden olifanten zien en een klein vogeltje wat lijkt op een parkiet of koolmees welke 50meter verder in een boom zit is niet ons ding en de namen in het Engels van deze vogels dan begrijpen we het niet helemaal. Het ontbijt was bij een rivier je geloofd het niet we kregen thee in porseleinen kopjes en een clubsandwiches met tonijn helaas geen tafel en stoelen.
Hierna gingen we verder met de safari we hebben een keer wat olifanten gezien maar te ver weg en ze liepen bijna in het bos.
Terug in de Lodge hebben we even heerlijk genoten van de lunches en het hele gebeuren eromheen wat is dit mooi en verfijnd aangelegd.
In de namiddag hadden we een safari met de boot weer vogels gezien maar geen olifanten op een ogenblik zei ik tegen onze gids welke het natuurlijk ook niet leuk vond, dan zal de zonsondergang vandaag ook wel niet doorgaan.
Gelukkig op het laatste moment hebben we twee olifanten gezien een paar mooie foto’s gemaakt, op de terugweg nog een politie controle, we kregen een bekeuring vanwege geen achterlichten over maar een ruitenwisser werd maar niets gezegd het eten was lekker en de mensen waren wederom geweldig ik geef op dit moment meer geld uit aan fooien dan aan andere dingen want overal hebben we halfpension.
27 jan we gingen vroeg op pad richting Digana dit licht vlak bij en in het Knuckes gebergte we sliepen hier in een Ecco lodge de rit erheen was mooi we reden door de bergen over een weg met 18 haarspeldbochten kregen wederom weer alle tijd om foto’s te nemen.
De Ecco lodge is mooi aangelegd door een Hollandse vrouw met haar Sri Lankaanse man deze avond aten we kip met patat en ijs met vruchten toe.
De volgende dag hadden we een wandeling in het Knuckes gebergte maar toen we de Nederlandse vrouw spraken gaf ze aan dat het gebergte te nat was en dat er vaak bewolking was dus liep je dan alleen in de wolken en we moesten dan ook veel omhoog en omlaag en Karin heeft nog steeds een beetje last van haar enkel.
Gelukkig wist deze vrouw een mooie andere route welke ietsje lager was een wandeling welke langs thee plantage ging met uit zicht op de bergen.
Het leek ons een leuk idee en we vroegen of ze dat met ons wilde gaan doen ze twijfelde maar ze deed het toch.
De volgende dag hadden we een super wandeling ruim 15 km door een prachtig gebied en inderdaad een paar regendruppels gehad en af en toe bewolking dus was het een goede beslissing geweest om een andere wandeling te gaan doen we hadden nog een andere jongen mee deze had een planten spuit gevuld met dettol en zout vanwege bloedzuigers en inderdaad zodra je door een beetje water liep zaten de bloedzuigers op je schoenen en dan kwam de plantenpuit goed van pas maar goed dat we niet hoger zaten want dan hadden we aan een plantenspuit niet genoeg gehad.
Maar ook hier na twee nachten het was weer tijd om te gaan eigenlijk wel jammer we gingen nu naar Kandy drie nachten in The Kandyan Manor
Op weg hierna toe bezochten we eerst een olifanten weeshuis hier hebben we gekeken hoe deze olifanten een bad kregen ik vond het erg mooi gezicht was wel erg druk met toeristen maar toch een leuk gezicht we wilde dit moment niet verpesten dus zijn we niet naar het weeshuis zelf gegaan want daar staan ze toch in grote hokken, hierna gingen we naar een kruiden tuin je weet wel waar alle kruiden op een paar meter naast elkaar staan maar de reden is altijd na afloop de winkel met al deze kruiden en zalfjes ook kregen we al deze zalfjes opgesmeerd we moesten er erg om lachen voor onze begeleider minder leuk hij had een leuk verhaal maar ik ga niet zakken kruiden meenemen welke ik in Thailand ook kan kopen voor de helft van deze prijs
We stapte onder gesmeerd met zalf in de auto ook was ik nog een beetje haren op mijn been kwijt want er was natuurlijk ook een ontharing crème en mijn been was het beste demonstratie middel.
Hier na gingen we naar een botanische tuin hier hebben we uren rondgelopen, en dat moet ik toch wel zeggen het is een privé reis dus wij bepalen hoelang we ergens blijven en dat is toch wel erg makkelijk ook de momenten van koffie en thee en waar dat bepalen wij zelf.
Het onder komen waar ik nu zit is prachtig we hebben de slaapkamer gekozen van de eigenaars ouders het huis zelf lijkt wel een museum welke zo in Afrika had kunnen zijn foto s oude lampen thee serviezen we gaan eigenlijk 50 jaar terug in de tijd. Gisteren een gesprek met de moeder gehad deze vertelde het verhaal over haar leven als thee eigenaars vrouw en omdat deze vrouw kanker had gehad heeft ze tijdens haar ziekte een boek geschreven over het leven van een plantersvrouw en ze heeft dit boek ons kado gegeven wij gaven haar een paar porseleinen klompjes.
Gisteren zijn we naar de tempel van de tand gegaan speciaal om half tien vanwege de ceremonie maar deze was in een seconde voorbij daarna heerlijk rondgelopen in Kandy en nog wat leuke dingen gekocht.
We hebben vandaag het huis een beetje voor ons zelf want de eigenaar is naar Colombo want zijn zoon is een rugbyspeler en speel vandaag de wedstrijd welke een beetje lijkt op ajax tegen psv
Zo mensen dit was het weer voor deze keer het was weer een lang verhaal maar ik denk dat jullie wel begrijpen dat we genieten van deze reis door dit super mooie land.
Nog even de ditjes en de datjes
Astrid gefeliciteerd met je verjaardag [we zijn wel te laat]
Mijn enkel gaat al weer wat beter maar het blijft een gevoelige plek
De vlieg in Aad zijn oor is overleden dus daar hoeven we ons niet meer druk over te maken

Grt Aad en Karin

• 31 Januari 2015 - 15:38

Piet:

Als ik jullie reisverslag lees en de foto's zie komen de herinneringen weer terug van onze reis.
    Ik volg momenteel ook Wie is de Mol omdat deze afleveringen zich ook afspelen in Sri Lanka.
    Nog een fijne reis verder en geniet ervan.

• 31 Januari 2015 - 17:31

Sandra:

Prachtige foto,s weer en een gezellig verhaal. Ik zie dat jullie onwijs genieten en dat moet ook. Dikke kus uit Vlaardingen.

• 31 Januari 2015 - 17:45

Janneke:

Wat ziet het er prachtig, maar ook zo schoon en netjes. Het is zeker een heel ander land, maar zeker de moeite waard als je jullie verhalen en mails lees.
    Nog heel veel vakantie plezier

• 01 Februari 2015 - 14:21

Astrid:

Zo de verjaardag is achter de rug, dus tijd om de mooie foto's te bekijken en het verhaal te lezen.
    Het ziet er allemaal prachtig uit, mooie slaapgelegenheden vooral die boomhut.Ben al druk aan het googelen, in Nederland zijn ze ook dus als we weer gaan fietsen.......je weet maar nooit!
    En voortaan ook maar een vogel boekje meenemen, vliegt er nog iets roods?
    Vrijdag hadden we sneeuw maar dat bleef niet liggen, en vandaag( zondag) regen afwisselend met zon.
    Groetjes As

• 01 Februari 2015 - 15:43

Willem En Marga:

Hallo Aad en Karin
    Fijn dat het met Karin haar enkel weer beter gaat. Weer een leuk verslag, ging die zonsondergang nog door?
    Foto's zijn ook weer mooi die met de buffels in het water was de topper. Die bus met kinderen was indrukwekkend net als het verhaal, wat kunnen mensen elkaar toch vreselijke dingen aandoen.
    Wij volgen ook wie is de mol wat zich ook Sri Lanka afspeelt, erg leuk bij de laatste aflevering zagen we het Boeddha beeld wat jij ook op de foto had. Fijne vakantie reis verder tot het volgende verslag.

• 02 Februari 2015 - 15:59

Sjaak:

hoi Aad en Karin
    vandaag even de tijd genomen om alle 170 fotos te bekijken
    heel mooi tja dan is nederland maar wat kleurloos
    maar dat maakt niet uit hier zijn weer andere dingen wat mooi is
    we krijgen een nieuwe burgemeester in Beemster een vrouwelijke
    ze komt uit leusden Nico de lange heeft al kennis met haar gemaakt
    dus een vrouw aan het bewind in Beemster
    dat bij jij natuurlijk al gewend maar ik moet daar wel aan wennen natuurlijk
    skri lanka heel mooi fijn reis verder
    groeten Sjaak

• 02 Februari 2015 - 19:50

Ma De Jong:

Wat heerlijk dat jiullie je zo goed vermaken met jullie reis. Met al het schrijven en die mooie foto's. Ik had net een paar boodschappen gedaan en ik even kijken of er nieuws was van jullie. Nu is het zondag dus snel een berichtje (was gister mislukt). Hier gaat alles goed.
    Jac gaat een weekje op vakantie.
    Dikke kus xxx Ma

• 03 Februari 2015 - 13:33

Frans En Chris Hondeman:

Heee vakantiegangers, nou we zijn weer helemaal op de hoogte van jullie geweldige reiservaringen. Geweldig ziet het er uit. Geniet ervan met volle teugen en we blijven jullie volgen.

Bye bye Frans en Chris

• 03 Februari 2015 - 17:02

Mary Van Der Stelt:

Wat een bijzonder verhaal weer,en wat bijzonder.de bus met die mensen,je zal zo aan je eind komen.Fijn dat het beter gaat Karin.En prachtige foto"s.
    Gr. uit Neck

• 04 Februari 2015 - 16:18

Cor En Agnes:

Wat een prachtig verslag en foto,s geweldig.
    Het is wel grappig dat wie is de Mol daar ook is op genomen.
    Karin doe maar wel voorzichtig met je voet.
    Gr. Cor en Agnes

• 06 Februari 2015 - 10:34

Sjaak Tuyp:

bedankt voor de foto van jullie slaapplaats
    vooral de vijver doet aan jullie huis denken
    dus ver weg en toch bekend
    gr sjaak

• 08 Februari 2015 - 12:38

Ma De Jong:

Hallo Aad en Karin
    Het is zondag dus ik dag even een bericht naar kinders
    In hun mooie dagen in sir lanka waar zo veel is te zien en beleven nauw geniet er van
    Nu hier is het stil zonder pa heel erg hoor
    Vrijdag is manny op koffie geweest maar haar voet daar kan ze nog goed op lopen
    Aad en Karin ik wens nog heel fijne weken en dagen veel groetjes van ma

• 08 Februari 2015 - 20:25

Ab En Bets :

Hoi Aad en Karin wat een mooi reisverslag en prachtige foto's.Jullie leven daar in een andere wereld,en wij genieten mee.Groetjes Ab en Bets

• 11 Februari 2015 - 12:56

Sjaak:

vandaag een kaart van jullie gekregen
    mooie zon s ondergang
    ik ben gisteren bij anja visser geweest
    we hebben het nog over jullie gehad
    het klinkt misschien vreemd
    gezien de situatie bij klaas en anja
    maar we zaten toch gezellig te praten
    ook over vacanties en meer leuke dingen
    en dat als je zo ziek bent
    super sterk zoals Klaas en Anja zijn
    en op de manier waarop ze dingen doen en aanpakken
    ook door hun kinderen
    bewonder s waardig
    ik verontschuldigde mij nog bij Klaas in een praatje in de keuken
    dat we zo gezellig gezeten hadden met koffie en gevulde koeken
    maar ze vinden het zelf ook zo het beste
    leuke reactie
    bijzondere mensen
    nogmaals bedankt voor de kaart fijne reis verder
    Sjaak