onze eerste dagen op Sri Lanka - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van aad en karin jong - WaarBenJij.nu onze eerste dagen op Sri Lanka - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

onze eerste dagen op Sri Lanka

Door: Aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

17 Januari 2015 | Sri Lanka, Jaffna

Hallo Nederland
14 januari Negombo een badplaats aan de kust bij Sri Lanka ons hotel Camelot beach hotel
Nu als alle hotels zo worden als dit dan hebben we niets te klagen want het is een super mooi hotel.
We hebben vandaag weinig gedaan want we kwamen om 3.30 aan in Sri Lanka, onze knalgele tassen zagen we al op de aankomstband ronddraaien en dat is toch wel lekker gevoel vooral omdat we niet rechtstreeks naar dit eiland vlogen na de paspoortcontrole zagen we een leuke man zitten met een bordje Fam de jong erop en na een korte rit met een ruime auto onze fietsen stonden er al in.
Gingen we redelijk vermoeid naar ons hotelkamer onze gids chauffeur en reisbegeleider wist het voor elkaar te krijgen dat we gelijk naar deze kamer konden want eigenlijk waren we zeker 5 uur te vroeg voor ons hotel.
Je voelt je nog wel redelijk maar na een tweetal vluchten van 6 en 5 uur met een overstap in Abu Dhabi van 1 ½ uur ben je s morgens om 5 uur kapot dus de wekker gezet op 11uur en daarna maar eens gekeken hoe ons hotel eruit zag.
Het is geweldig het ligt direct aan de zee met mooie zwembaden ruime keuze ligbedden dus hier hebben we lekker de middag door gebracht en hebben we de reis even om 4 uur doorgesproken met onze gids chauffeur en toeverlaat we hebben al een mobiletelefoon gehad voor het geval dat.
Wiep is de naam van onze gids het is een leuke man 5 dagen jonger als ik en doet dit werk nu al 30 jaar en als we het reisschema nog even bekijken wat staat ons dan een hoop mooie dingen te wachten.
Maar voordat ik het vergeet wat hadden we weer een hoop uit zwaaiers in de Beemster Astrid welke via de mail al aan onze einddatum dacht. En op het treinstation hadden we Gerard, Anja, Willem, en natuurlijk Karin haar Vader en Moeder en dat is altijd weer een apart moment en deze keer duurde het best wel lang want de NS had last van de wind dus hadden we een kwartier meer de tijd om afscheid te nemen zo dat was dag 1.
16 Jan vandaag hadden we een lange reisdag te gaan, we gaan van Negombo naar Jaffina het is een autorit van ruim 420 km en aangezien we niet harder rijden dan in de Beemster nl 60km, dan begrijpen jullie wel dat we met ook nog een aantal tussen stops om 8 uur binnen kwamen in onze Villa ja je lees het goed we slapen in een villa welke in verbinding staat met het hotel waar we zijn gaan eten [het Jaffna Heritage Hotel and Villa]
Nu het avond eten is weer inclusief maar deze keer geen buffet maar allemaal kleine bakjes met allemaal typische Sri Lanka eten het ene is super het andere wat minder maar toch hebben we heerlijk gegeten nog niet met de handen zoals de mensen hier normaal eten.
De rit van vandaag begon na een super ontbijt zodat de pot pindakaas nog steeds ongeopend is.
Wiep gaf aan dat we alle tijd hadden en dat we konden stoppen waar we wilde.
Sri Lanka is wat ons nu opvalt best wel een schoon land geen rommel op de straten voor de simpele winkels is het schoon en zie je niet zoveel armoede als in India.

Jaffna ligt helemaal in het noorden van dit eiland er gaan weinig toeristen hier na toe want vanwege de lange auto rit en niet geheel onbelangrijk dit gebied was vroegen van de Tamil tijgers en hier heeft dan ook een ruim 25 jarige strijd gewoed en dat is dan ook wel te merken want na ruim 250 km krijgen we de ene controle na de andere.
Eigenlijk wordt je de hele rit door de soldaten in de gaten gehouden ook kom je dit gebied dan ook niet binnen zonder voorafgaande vergunning onze vergunning klopte maar andere toeristen kwamen niet voorbij een grote controle hier zaten ze al uren te wachten.
Waar hebben we gestopt eigenlijk alleen maar op mooie plekken met natuur, ik zie nu al dat dit een geweldig mooi eiland is, ook zagen we onderweg een aantal dakpan fabrieken bij een van deze hebben we even rond gelopen, ook kwam de eigenaar naar ons toe en liet de hele fabriek zien en hij bood ook aan om zijn fabriek welke van schillen kokosnoot touwen maakten ook te bekijken en eigenlijk was dit nog mooier dan dakpan fabriek.
De lunch hebben we gewoon simpel gehouden wij gingen even een kop koffie op de straat drinken en we kochten een tros baby bananen onze gids at zeer luxe in een hotel terwijl wij al hadden gezegd dat we eigenlijk nooit lunch maar hij wilde ons toch even testen.
We kwamen in het donker aan in Jaffna het rijden in het donker is al moeilijk hier met fietsen en andere wagens en mensen welke gewoon op straat lopen en dan ook nog de bussen welke veel harder als ons rijden terwijl en ook nog auto’s naar ons toe rijden.
Wiep onze gids komt niet veel in Jaffna en we hadden een nieuw hotel en niemand weet hier de weg of stuurt je maar een richting op na een drie kwartier hebben we het hotel gevonden dit omdat er naar het hotel was gebeld kwam iemand ons ophalen met de brommer welke voorons uit reed.
Morgen gaan Karin en ik de stad per fiets verkennen als dat maar goed gaat.
Maar eerst nog even hoe was het gisteren de 15 jan nu dat was een zeer leuke dag deze begon met een rondtoer met onze gids, we stopte bij de Lagune hier kregen we een boottocht van 1 uur onze boot heette Ave Maria dus ik denk dat wel zeer toepasselijk is tijdens het bezoek van de paus aan Sri Lanka waar we overigens niets van hebben gemerkt op een paar vlaggetjes na.
Maar goed de toch over de laguna en de haven van Negombo was leuk, toe we afscheid hadden genomen gingen we op weg naar de vismarkt hier zagen we hoe de mensen bezig waren met het drogen en schoonmaken van de vis,
Ook gingen we kijken waar de verkocht werd en de lokale mensen deze dan gelijk lieten schoon maken, hierna konden we even kijken bij het Nederlandse Fort maar dit konden wij niet bekijken want het is nu een gevangenis.
Hierna gingen we richting de kerk hier was een trouwerij aan de gang ze waren druk foto’s aan het maken.
Nog even door de stad gelopen maar dan is het toch wel te warm dus hadden we het besluit genomen om onze fietsen maar te gaan proberen eerst moesten de zadels omhoog gelukkig hebben wij meer verstand van fietsen.
Onze fietsen zien er super uit en in vergelijking van de fietsen van de lokale bevolking hebben wij de beste fietsen van de stad.
Ze rijden goed eerdaags moeten we maar eens een flinke tocht gaan maken.
Maar wij gingen het gewoon even proberen dus richting strand en hotel bij het strand zagen we dat het erg druk was met de lokale bevolking en dat is altijd een leuk gezicht maar Karin zag ook een aantal catamarans op het strand en we wisten dat we tijdens deze reis niet gauw meereen zien varen.
Dus stelde Karin voor om ermee te gaan varen ik zelf dacht dat wordt niets vanwege de harde wind maar de eigenaar zei dat het geen probleem was 4000 rupie voor 1 uur nu dat vonden wij teveel maar even later dachten we het is nu of nooit dus voor 3000 rupie gingen we drie kwartier de zee op en het was super leuk weer een ervaring rijker.
Daarna een lekker biertje gedronken en tevreden terug naar het hotel waar onze gids blij was ons te zien want het was toch de eerste keer op deze fietsen wordt vervolgd.

Grt Aad

• 17 Januari 2015 - 23:59

Astrid:

Goed om te lezen dat alles goed is gegaan, het ziet er prachtig uit,
    volgende keer een foto van de super fietsen? wel op slot hor!
    grAstrid

• 18 Januari 2015 - 01:01

Janneke:

Hoi vakantiegangers, het ziet er inderdaad heel anders uit, maar wel heel mooi. Ik sluit mij bij Astrid aan, ook foto's maken van de fietsen daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Wat leuk die boottocht in zo bijzondere boot.
    Dikke kus uit Vlaardingen.

• 18 Januari 2015 - 11:28

Anja Hindriks:

Jaloers!

• 18 Januari 2015 - 11:49

Nancy:

Hoi hoi..... Wat leuk om jullie verhalen weer te
    Lezen ..... Ben al weer nieuwsgierig naar de volgende!
    Groetjes van Nancy en..... Voorzichtig he!
    Tussen dat drukke verkeer!

• 18 Januari 2015 - 14:14

Willem:

Hallo Aad en Karin
    Goed om te horen dat jullie weer veilig zijn aangekomen.
    Dat jullie op zee zijn gaan varen met zo, n middeleeuwse boot is natuurlijk volkomen onverantwoord, maar het levert wel mooie foto's op. Vooral die ene met tegenlicht is een hele mooie. Het belooft wat voor de rest van de reis. Hoeveel is de roepia waard? Kunnen wij ook mee beslissen of we iets duur of goedkoop vinden voor de rest van de reis.
    grtjs Willem en Marga

• 18 Januari 2015 - 19:19

Nel:

Hallo Karin en Aad
    Fijn dat de eerste dagen al zo leuk zijn dat beloofd wat. Ik kijkuit naar de verslagen.
    Groetjes Nel

• 18 Januari 2015 - 22:45

Sjaak Tuyp:

Fijn dat het alweer leuk is
    vanuit de Beemster een minder bericht
    ik had gisteren de begrafenis van ursela van der linden
    trieste dag voor ron patricia steef en kinderen
    wel een mooi afscheid in de kerk
    heel veel mensen
    gr sjaak

• 19 Januari 2015 - 17:42

Sjaak:

hoi aad en karin
    wel wat temperatuur verschillen
    vanmorgen bij mij ijs op mijn autoruiten dus krabben
    en overdag mistig ongezellig weer
    dat is bij jullie iets kleurijker
    mooie foto s echte Aad kwaliteit
    wat een verschil met de waren markt vergeleken met hier
    vooral die vis dan heb je bij ons geen klandizie
    super fijne trip verder
    gr sjaak

• 20 Januari 2015 - 20:33

Cor En Agnes:

Hoi Aad en Karin,
    Hier gaat het zijn gangetje, lekker wandel weer.
    Aad wat een prachtige foto^s, en mooie verhalen,
    Heel veel plezier gr. Cor en AGNES.

• 23 Januari 2015 - 21:31

Mam:

we genieten weer van aad zijn verhalen ga zo door
    en natuurlijk de foto s verder gaat hier alles goed
    alleen heeft pa jicht in zijn hand gekregen en was daar
    goed ziek van een paar keer naar een arts in het ziekenhuis
    en nu gaat het wel weer beter gelukkig jammer van je
    enkel nog zo gezegd doe voor zichtig grapje
    hier is het koud naar weer en het vriest een paar graden
    maar vannacht gaat het ijzelen dus binnen blijven
    volgens de t v word het heel slecht maar zoals zo vaak
    zal het wel weer wat meevallen karin doe voorzichtig
    met je enkel jammer maar het gaat wel weer over
    dikke kus voor allebij mam

• 24 Januari 2015 - 14:45

Anja:

Eindelijk tijd om even rustig jullie belevenissen te lezen. Vandaag rijden de treinen trouwens helemaal niet van en naar Amsterdam. Het ijzelde.
    Gelukkig was het in jullie geval van korte duur en als het even kan sta ik ook graag even op het perron om jullie uit te zwaaien. Het blijft bijzonder zo'n lange reis.
    Liefs, Anja