eindelijk heerlijk warm - Reisverslag uit Haiderabad, India van aad en karin jong - WaarBenJij.nu eindelijk heerlijk warm - Reisverslag uit Haiderabad, India van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

eindelijk heerlijk warm

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

17 Januari 2014 | India, Haiderabad

Pachmarhi 11 jan gisteren hadden we internet af en toe maar het was gelukt dus kan ik weer een nieuw verhaaltje schrijven.
We zitten vandaag nog steeds in Pachmarhi en eigenlijk is er niet zo veel te beleven dus ontstond gisteren het idee om vandaag maar eens wat sportief te gaan doen we wilde de pelgrims tocht gaan lopen het is een tocht van ongeveer 2 uur naar de top van de Chauragarh berg.
We vertrokken om half tien naar het dorp om hier vervoer te vinden voor 10 personen want het idee startte gisteren maar er kwamen steeds meer mensen bij maar in het dorp is vervoer zat, maar hoeveel gaat dit kosten de chauffeurs wilden ons natuurlijk graag meenemen en we waren eruit dat voor 100 roepies per persoon dit moet lukken.
Een chauffeur rekende 1000 roepies voor twee wagens maar later bleek het er maar 1 te zijn waar we dan met 10 man in moesten dat lukt natuurlijk nooit.
Dus we gingen met twee kleinere jeeps richting de Chauragarh eerst gingen we naar de Apentempel een tempel met oranje beelden voor de ingang welke een smalle speet in de rotsen is, daar moet je dan zijdelings doorheen en opeens zit daar dan een Sadhoes welke bij een beeld zit in het donker hier krijg je dan een stip op je voorhoofd.
Daarna gaat dan de tocht beginnen het zijn ongeveer 1500 treden welke richting de top gaan op de top staat dan de tempel welke omringt wordt door een verzameling van drietand ijzeren staven welke door de pelgrims jaarlijks worden achtergelaten, de toch was best wel pittig maar hij was ook wel te doen boven hebben we de tempel en alle drietands bekeken de Indiërs die we onderweg tegen kwamen wilde allemaal een foto van ons maken.
Ook moesten we nog goed opletten dat de apen ons niet gingen beroven, dit zelfde probleem is ook bij ons huisje waar we nu slapen het personeel loopt rond met katapult.
En je kunt niets buiten laten liggen en laat ook niet de deur open want de apen laten zich niet zomaar weg sturen.
Morgen gaan we richting Sanchi waar we maar een nacht slapen hier gaan we Boeddhistische Stoepa bekijken eigenlijk iets wat je niet in India zal verwachten.
15 januari Mandu gisteren zijn we in Mandu aangekomen en eindelijk kunnen we de korte broek aanhouden het was de laatste dagen in de avond goed koud het was zelf zo dat er in het hotel kamers elektrische kacheltjes gingen en die hebben we ook maar aan gezet in de avond uren dat hebben we nog nooit gedaan maar nu zitten we in Mandu uitkijkend over een prachtig meer met een biertje en wat Hollandse muziek te genieten Karin heeft gisteren de was gedaan en alles is weer lekker schoon.
Ze heeft nog wat twijfels over de kleren in de rugzak die zijn een beetje klam maar dat gaat vanzelf wel weer weg.
Maar hoe gaat het met onze reis nu daar kan ik vrij duidelijk in zijn het gaat top de groep is erg leuk iedereen weet wat India is dus wordt er totaal niet gemopperd en we kunnen lekker met elkaar over reizen praten.
Alleen hebben we allemaal de wine store ondekt en daar kun je rum, whisky en nog vele meer lekkere drankjes kopen en dat vele van een borrel houden heeft waarschijnlijk met de gemiddelde leeftijd te maken want deze is boven de 60 jaar.
We verlieten Pechmarhi op weg gingen we naar Sanchi onderweg stopte we bij een aantal grotten deze waren bekend om de tekeningen uit de steentijd het is altijd leuk om weer eens wat nieuws te zien maar ik weet niet wat ik met deze tekeningen aan moet want je moet wel erg ruim met je fantasie zijn om te zien wat de geleerde er in zien en een tekening van een vaas met lotusbloemen uit 10,000 jaar geleden dan haak ik af.
Maar toen we verder gingen en in Sanchi aankwamen wilde ik met Karin er zo snel mogelijk op uit om oude bouwwerken uit de derde eeuw te gaan bekijken het was eerst een korte klim naar boven.
Daar liggen een aantal zeer grote Stoepa en ze zijn er prachtig en natuurlijk zijn ze gerestaureerd maar dat maak niet uit hier hebben we heerlijk even een paar uurtjes rondgehangen.
De volgende dag gingen we op weg naar Ujjain maar eerst gingen we via Bhopal want daar wilde onze gids eerst even langs het monument Van de grote ramp van 3 december 1984 waar een grote giframp heeft plaats gevonden waarbij meer als 23.000 gewonden en doden zijn voorgekomen en Union Carbide heeft nog steeds niet schuld toegegeven schuldig te zijn aan deze ramp waar meer als 500.000 mensen zijn blootgesteld aan gifgas omdat de bestuurders een uitgave 70 dollar te duur vonden.
Daarna hebben we de grote Moskee van Bhopal bezocht en deze was ook super mooi, ik heb er weer mooie foto’s kunnen maken ook waren er bij deze Jama Masjid Moskee er veel Koran klasjes waar de kinderen de Koran uit hun hooft leren.
Daarna gingen we op weg naar Ujjain hier waren twee dingen die je moest zien de Mahakaleshware tempel welke we via de verkeerde ingang binnenkwamen want wij moeten 151 roepies betalen als intree terwijl normaal de ingang gratis is maar wij gingen per ongeluk via de VIP ingang en dat kost geld jammer dat we geen fototoestel mochten meenemen want het was weer een super ervaring.
Daarna nog even naar de rivier gegaan want hier vinden vaak lijkverbrandingen plaats maar helaas er was niemand overleden dus geen verbrandingen wel de mensen die zich in het water baden daarna zijn we rustig lopend terug naar het hotel gegaan via marktjes dwalend door de veel te nauwe straatjes en 500 meter voor ons hotel twijfelde we of we de goede weg hadden genomen.
Vroeg ik de weg aan een politie agent deze gaf aan dat we de verkeerde kant opliepen en gaf ons een lift dus wij op de motor met deze aardige agent werden we voor ons hotel afgezet.
En vandaag zitten we in Mandu hoe dat was vertel ik de volgende keer.
Nu het beloofde internet is niet gelukt dus ga ik maar gewoon door met ons reisverslag, de weg naar Manddu was niet erg lang en omdat we in Manddu twee nachten bleven gingen we via Indore daar zouden we de spiegeltempel bekijken maar omdat we ruim op tijd waren konden we even een uurtje door de straten slenteren.
De mensen keken ons aan alsof we van een andere planeet kwamen vandaag had de jeugd een vrije dag ivm de halfjaarlijkse maanstand wisseling, en dat was goed te merken want de lucht hing vol met vliegers en iedereen die het boek De Vliegeraar heeft gelezen weet dat er dan gevechten in de lucht worden gehouden met deze vliegers.
We keken naar boven in de lucht en opeens riep iemand dat we naar boven konden komen om te kijken, dus wij met ons 4en de smalle trappen omhoog vier verdiepingen hoger stonden we op een platdak en overal waren kinderen met hun vliegers bezig, dit was weer een prachtig moment tijdens onze reis maar we moesten wel erg veel moeite doen om weer terug naar de groep te komen want we moesten wat drinken en eten maar helaas voor deze mensen hadden we deze tijd niet.
Daarna gingen we op weg naar de Jain Tempel welke aan de buitenkant in een prachtig oud houten gebouw zat we mochten helaas geen foto toestel meenemen maar een tempel als deze maak ik waarschijnlijk nooit meer mee, en de rustige sfeer welke in dit prachtige gebouw heerste en al die spiegeltjes je werd er stil van.
Daarna gingen we met de tuk tuk op weg naar waar onze bus stond onderweg werden we aangehouden en kregen we gebak vanwege de maanswisseling feest.
Toen we bij de bus aankwamen gingen we op weg naar Manddu, en de boeken schrijven. De gouden eeuw van Manddu duurde voort onder de Khalyi die vanaf 1436 regeerde, na een bouwhausse en verschillende lange oorlogen kende het land onder Ghiyath Shah een lange periode van welvaart hij had een paleis met een harem van 16000 vrouwen en een lijfwacht van 1000 vrouwen.
Hij werd op 80 jarige leeftijd door zijn zoon vergiftigd.
Manddu ligt op een hoge rots dus we hadden hier 1 ½ dag om alles eens goed te bekijken de fietsen werden gebracht dus we konden op pad we hebben alles rustig kunnen bekijken.
Ons hotel lag aan een prachtig meer er waren twee groepen van deze Mongoolse architecten achtige tempels paleizen en moskeeën.
En ons hotel lag in het midden dus in de ochtend de ene groep en in de middag de tweede groep in het dorp en voortal deze tweede groep was uniek er was een prachtige Moskee met daarachter het Mozuleum van Hoshang Shah.
En daarna gingen we naar Jahaz Mahal een prachtig gebouw zeer groot, het was gelegen tussen twee grote vijvers met rondom gebouwen welke helaas niet geheel meer intact waren maar je kon wel goed zien dat ze in deze tijd van baden hielden want ik heb er wel tientallen geteld maar dat is niet gek met al die vrouwen die deze heerser had helaas werd in 1526 deze heerser overmeesterd er waren de paleizen niet meer nodig nu is Manddu een rustig plaatsje.
We gingen terug op fiets via de wine strore voldaan naar ons hotel.
Om nog even in de zon te genieten met een heerlijk glaasje rum van deze dag. Vandaag gingen we naar Maheshwar het was een korte rit met de bus Maheshwar ligt aan een rivier en er is een groot paleis.
Het dorpje is klein maar hotel is wederom perfect vaak eten we met de groep want omdat de dorpjes klein zijn is vaak ons hotel de beste van de stad maar het heeft vaak ook een van de beste eetgelegenheden in het dorp.
De hotels staan onder toezicht van Madhy Pradesh wat tevens de provincie is waar we rondreizen en het leuke is dat de menukaarten bijna hetzelfde zijn.
Morgen 17 januari gaan we naar Maheshwar.
We zitten nu na een korte rit in Maheshwar maar ik heb geen tijd om over deze dag iets te vertellen want er is internet dus stuur ik nu mijn verhaal om 10.30 richting Nederland.
Grt Aad en Karin

• 18 Januari 2014 - 20:41

Mam:

hallo wat weer een geweldig verhaal en dan nog de foto s
    een avondje india hier achter de keukentafel groetjes mam

• 19 Januari 2014 - 12:09

Els:

leuk verhaal! genieten! mooie foto's! heerlijk om even in India te zijn! geniet ze en groetjes, els

• 20 Januari 2014 - 17:24

Astrid:

Wat zal dat een mooie gezicht zijn geweest die vliegeraars in de lucht (heb het boek en de film gezien)
    beter dat dan de lijkverbranding!Zondag weer op tv India tjongejonge een giga poepveld open en bloot je behoefte doen volgens mij hebben jullie dat ook wel eens gezien,nu hier alles goed Gr.Dirk,Astrid

• 21 Januari 2014 - 09:54

Cor En Agnes:

Hoi Aad en Karin,
    Wat een belevenissen ,Aad wat schrijf je toch goed.
    De nieuwjaars receptie was heel gezellig, geniet maar lekker,
    groetjes Cor en Agnes

• 23 Januari 2014 - 11:28

Ma En Pa De Jong:

,hier een beriicht van ons het regent bij elke dag maar ja dat wet ook wel
    Er is geenn nieuws alleen dat onze twee buren zijn gevallen dus die liggen in de
    Viervost dat is een rusthuis het regent hierelke dag
    Wij wensen jullie nog velle mooi dagen
    Groetjes pa en ma

• 23 Januari 2014 - 23:44

Janneke:

Vanavond eens op mijn gemak alles gelezen de de foto's bekeken. Volgens mij is deze streek een hele andere India. Het lijkt minder arm, maar ik kan het verkeerd hebben. Het ziet er allemaal interessant uit. Vanavond heb ik mij inschreven voor een foto cursus, ik ga samen met een collega. Gisteren naar de musical van Wim Sonneveld geweest, was erg leuk en vooral de zang was er goed. Sandra vanavond naar de Hobbit samen met haar broer. We gaan 8 maart naar André Hazes en de zomer vakantie is ook weer geboekt. Één week Ardèche en 2 weken naar de Provence.
    Dikke kus uit Vlaardingen

• 24 Januari 2014 - 17:19

Ab En Bets:

Ik had even tijd over en dacht ik ga eens kijken naar de reisvehalen van Aad en Karin.
    Wat een belevenissen weer en mooi op papier gezet met prachtige foto"s erbij.
    Prachtige bouwerken en het leven zo primitief,koeienvlaaien voor brandstof hoe bedenk je het.
    En dan die Ghiyath Shah met een harem van 16.000 vrouwen!Nog heel veel reisplezier!!
    Lieve groetjes van Ab en Bets

• 27 Januari 2014 - 16:02

Sjaak Tuyp:

wat een kleurrijk land dan is Nederland toch wat grijs
    zondag zeker want toen liep ik met leo en Nico door de polder
    het was waterkoud maar onderweg bij de beets hebben we wat warms gedronken
    ik vindt sommige dingen gebouwen boerderijen in de Beemster verpauperen
    er komen ook wel weer nieuwe bedrijven bij om het aangezicht in de polder te verbeteren
    maar bij sommige bedrijven is het gewoon een treurige bende vooral boerenbedrijven
    dat valt je gewoon op als je lopend door de polder ga jammer
    werelderfgoed tja het zal wel ik denk daar toch anders over over de schoonheid dan
    o.k in india zie je natuurlijk ook wel soms arme troef maar wel kleurijk
    aad en karin fijne reis verder en bedankt voor de mooie fotos
    aad als je weer eens met ons mee loop zondags horen we je reis verhalen nog meer
    je begint al een beetje op een indier te lijken met die stip op je voorhoofd
    hou het nu maar bij een vrouw en geen 16000 het kost dat het barst
    groeten sjaak

• 28 Januari 2014 - 22:55

Pa En Ma De Jong :

Het is al laat in de avond dus maar een kort bericht van ons
    Het is hier erg koud voor maar een paar dagen dus nog geen winter
    Voor de rest gaat het hebben we naar markt geweest
    Maar het een bloemje en gauw naar huis
    Verder vele groetjes pa en ma