ons eerste verhaal - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van aad en karin jong - WaarBenJij.nu ons eerste verhaal - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

ons eerste verhaal

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

17 Januari 2016 | Bangladesh, Dhaka

11 januari
De reis gaat weer beginnen eerst hadden we nog wat uitzwaaiers bij ons thuis, op het treinstation was het ook gezellig druk, het was zondag en een mooie tijd 11.15 om te vertrekken.
De trein ging op tijd, zodat we om 11.45 op Schiphol aankwamen deze keer gingen we met Emiraten vliegen dus waren we toch wel een beetje benieuwd hoe dit zal gaan het inchecken ging in ieder geval perfect en de A380 stond op de G pier te wachten wat was dit een groot toestel maar eenmaal binnen viel het toch ook wel weer mee want er zijn twee verdiepingen.
Onze vlucht naar Dubai duurde iets langer als 6 uur en de rode wijn smaakte samen met de maaltijd erg goed op Dubai moesten we ruim 4 uur wachten en daarna ging onze reis verder richting Dhaka het vliegtuig werd voller en voller en de ruimte van de handbagage waren propvol dus moesten er tassen naar het bagageruim daar waren de mensen niet gelukkig mee en moest er enige druk op deze mensen worden uitgebracht maar 20 minuten te laat ging het toestel de lucht in richting Bangladesh.
Hier stond onze gids te wachten, nadat we ons visum hadden gekregen konden we richting de bagageband de gele tassen draaide al rond en dat is toch wel weer een goed gevoel, nu onze gids en chauffeur nog en dan kon de reis beginnen 30 dagen Bangladesh.
Maar eerst naar ons hotel want we waren vermoeid dus vroegen we aan onze gids of we eerst nog even konden gaan rusten voordat we ons reisschema met elkaar gingen doornemen.
Half 6 hadden we een kort gesprek met Hassan onze gids 23 jaar oud en nog niet getrouwd heeft Engels gestudeerd en spreekt dit gelukkig goed uit, onze schema’s zijn gelijk en hij heeft er erg veel zin in we spreken af om de volgende ochtend om half negen te beginnen met onze stadstoer door Dhaka, maar we zitten nog maar net in de auto (welke voor ruim 7 personen is) of de eerste opstopping staan we al stil het verkeer is hier een gekkenhuis auto’s bussen brommers tuk tuk en dan nog het grootste probleem de vele Riksja’s ze noemen Dhaka ook wel de stad van de Riksja’s er zijn hier wel miljoenen van deze fietsen met drie wielen en ze proppen zich overal tussen door, politie agenten zwaaien met hun stokken iedereen gaat van l naar r niemand geeft voorrang het is een grote opstopping en is deze even opgelost komt de volgende al weer in zicht, dus duurde het wel een ruime tijd voordat we bij de haven aan de rivier kwamen hier konden we de vele boten bekijken en het leven rondom dit gebeuren de roeiboten welke de mensen naar de overkant roeiden.
Het was een mooi schouwspel maar we zien nu ook gelijk hoe arm en simpel dit land is maar de mensen zijn vooral zeer aardig ze vinden ons maar bijzondere en kijken ons de hele tijd aan, na dit schouwspel gaan we richting de Ahsan Manzil oftewel het rosé paleis welke nu een museum is, en gelijk wordt het duidelijk het land is zeer arm en bestaat officieel pas na 1971 want alles is zeer amateuristisch neergezet schilderijen zijn niet van kwaliteit maar goed dat weten we nu ook meteen museums zullen hier niet bijzonder zijn.
Hierna gingen we wandelen door de zeer nauwe straatjes het was er druk ook nog vele Riksja’s en dan ook nog proberen foto’s te maken bijna niet mogelijk onze gids had zijn handen vol om Karin en Aad in de gaten te houden, iedereen gebruikte zijn fietsbel zo kon het gebeuren dat ik een stap opzij deed maar toch niet ver genoeg, ging er weer een wiel over mijn voet en dat was nu al de tweede keer, dat gaat nog wat worden hier in dit land.
Daarna een korte lunch de rondtoer ging weer verder Hassan onze gids liet ons alle universiteiten zien nog wat standbeelden en het parlementsgebouw en elke keer weer in de file, ons werd gevraagd wat we nog meer wilde zien en dat wist ik wel ik wilde heel graag de slums van Dhaka bekijken deze ligt op een eiland in de rivier dus moesten we met een roeiboot naar dit eiland, wat zijn ze hier arm wat hebben ze weinig maar wat zijn ze aardig, willen altijd op de foto maar toch is het er ook redelijk schoon deze mensen hebben bijna niets maar tonen dit nooit het was weer een bijzondere belevenis wij gingen met onze eigen gedachten weer terug naar ons hotel.
Het was een aparte dag geweest in het hotel internet gecontroleerd en daarna vroeg naar bed om de volgende dag om half 8 met de auto richting Bogra te gaan ongeveer 220 km

13 januari het ontbijt is goed de gids en chauffeur staan al weer klaar we zijn benieuwd wat deze dag ons gaat brengen, de chauffeur melden gelijk dat als we wilde stoppen om wat te zien moesten we dit melden, onze eerste stop was de achterkant van het parlement gebouw de tweede stop bij een monument.
Karin en ik dachten toen al dit moeten toch anders gaan doen, dus bij de eerste beste markt vroegen wij of we even mochten rondlopen geen probleem, alleen gaat wel onze gids mee maar dat is ook wel makkelijk vanwege de taal maar hij laat ons ook alles proeven en verteld ook interessante wetenswaardigheden maar hij durft ons niet uit het oog te verliezen.
Eenmaal in de auto terug reden we langst vele steenfabrieken, nu hebben we er in de loop van de jaren er vele gezien maar deze waren toch wel anders we vroegen om even te mogen kijken, dat heeft bijna een uur geduurd het was zeer indrukwekkend om te zien hoe deze mensen van klei zand water stenen maakte deze lieten drogen waarna ze naar de oven gaan het verhaal is simpel maar deze wordt ook simpel uitgevoerd alles gaat met mankracht.
De rit van vandaag is mooi er is zoveel te zien langs de weg dat we geen moment ons vervelen we blijven ons verbazen hoe de riksja’s in vele soorten zich door het verkeer werken.
Op het programma stond een bezoek aan een wevers dorpje en het plateland gebeuren.
Daarna hadden we nog een lange rit te gaan maar ze namen alle tijd voor ons, om 5 uur stopte ze zonder dat wij het vroegen bij een weekmarkt ik denk dat deze mensen bijna nog nooit mensen zoals ons hebben gezien iedereen keek ons aan, stond om ons heen de gids trakteerde op een kop thee en gelijk stonden tientallen mensen om ons heen ik maakte foto’s van hun en dat deden ze ook van ons ik weet zeker dat deze avond in menig dorp of huis er vanavond wordt gesproken over twee mensen uit Nederland.

We slapen vanavond in een simpel hotel de kamer werd eerst met anti muggen spray bespoten en morgen gaan we weer verder om dit bijzondere land te ontdekken.
14 Jan we hebben de nacht goed overleefd de muggen hebben ons met rust gelaten het bed was bijna een houten plank maar met een kwart pilletje van mijn moeder sliep ik gelijk, Karin lag al in diepe rust want ik was gisteren toch maar aan het verslag begonnen.
Het ontbijt ging een beetje fout want na de koffie bleven we maar wachten op iets wat er nooit was gekomen, want we waren de eerste gasten toen er later andere mensen kwamen kregen ze een menukaart deze hadden wij niet gezien.
Daarna ging het zoals het moest wel een half uur te laat wel ben ik met mijn pot pindakaas weer begonnen het was weer even een leer momentje.
Het wordt vandaag en morgen twee lange dagen in de auto als eerste hebben we het programma welke al redelijk vol zit daarnaast is er zoveel te zien onderweg dat we de auto weer laten stoppen om wat foto’s te nemen.
Ik weet nu al het wordt een reis met heel veel tussenstopjes zoals deze dagen hebben we bij een kleine bananenmarkt bezocht hier heb onze gids een hele streng gekocht de prijs viel erg mee 1 euro maar we moeten nog wel 4 dagen wachten, een dorpje met lemen huizen hier wilde ik even wat foto’s nemen maar het liep een beetje uit de hand iedereen wil op de foto hele groepen zelfs alle huizen moesten we bekijken super leuk maar niet goed voor ons reis schema toch nog maar een heerlijk toetje gegeten rijst met een heerlijke zoete smaak.
Onze chauffeur doet ook dapper mee dus ook nog tussendoor een weekmarkt bezocht iedereen liep weer achter ons aan de handelaren hadden even wat minder klandizie.
Het waren twee dagen waar we elke dag ruim 200 km afleggen zoals Mahasthanger fort, taj Hat paleis een mooi wit gebouw waarin nu een super simpel museum zit, Kantanagar tempel een werkelijk prachtige tempel met heel veel terracotta afbeeldingen een van de mooiste tot nu toe, een zeer oude Nayabad moskee, Kushumba moskee hier heb onze gids zijn avond gebed gedaan want we waren toch al veel te laat daarna de autorit in het donker nu ik kan iedereen vertellen de riksja’s en fietsen tuk tuk hebben geen verlichting mensen lopen ook nog gewoon langs de weg iedereen gebruik nog steeds de methode de grootste brutaalste neemt voorrang en drie auto naast elkaar gaat soms goed maar als er iets anders is lukt het met ze drieën naast elkaar en dan toeteren we ook nog allemaal we hebben een super chauffeur maar je moet wel ijzeren zenuwen hebben en niet altijd vooruit kijken maar dat is met deze uitzichten geen probleem.
Zo ik ga nu slapen morgen weer vroeg op.
16 Jan vanmorgen vroeg opgestaan onze gids wilde om half negen vertrekken maar omdat onze hotel niet echt bijzonder zijn en het ontbijt zit er wel met een half uurtje in, stelde ik voor om 8 uur is laat genoeg vaak zijn we de enige gasten die ontbijten maar bij het avondeten is het ook geen gezellige boel want de lokale bevolking eet een bord leeg waar wij met drie man een hele hap aan zullen hebben binnen 5 minuten op nu denk iedereen die Aad overdrijft een beetje nu de derde avond kregen we eten van de organisatie i.v.m. een hotel wijziging in een vrij druk lokale gelegenheid mensen kwamen en gingen vrij vlot weg dus heb ik de etenstijd geklokt binnen 5 minuten zat de maaltijd erop.
Onze hotel zijn regelmatig buiten de stad dus eten we vaak daar vanavond zitten we midden in een klein zeer lief dorpje Pakshi genaamd maar in dit dorpje geen restaurant dus weer in hotel de maaltijd was heerlijk maar 60% wat op de kaart staat is niet aanwezig.
Vandaag hebben we weer hele leuke dingen gezien de ochtend markt en daarna naar het plaatsje Puts ja hier vonden we mooie hindoe en Shiva tempels welke wederom prachtig gedecoreerd waren met terracotta afbeeldingen maar ook een mooi paleis en het bad van de koningin ook de broer had hier een paleis het zijn mooie gebouwen aan de buitenkant maar de moslims hier interesseert het waarschijnlijk totaal niet want onderhoud vergeet het maar en het gebouw gebruiken ook niet ja een klein bijgebouw als schooltje voor de kinderen.
Daarna weer een paleis bezocht het zelfde verhaal een mooi gebouw in een mooie omgeving vroeger was dit India en we zitten eigenlijk vlak bij de rivier de Ganges welke vanuit India nu door Bangladesh stroomt.
Dit waren de dingen welke op onze lijst staan maar ik zei al eerder onze chauffeur wil overal stoppen en daar maken we behoorlijk gebruik van dus hebben we een markt met pas geslachte huiden gezien, een korte stop bij een houtzagerij, ook weer een lokaal dorpje bezocht wederom liep het hele dorp uit er werd weer voor thee en deze keer koekjes gezorgd, de mensen kunnen bijna geen Engels maar vinden ons zo een aparte verschijning dat iedereen zijn huisje uit gaat het gereedschap wordt neer gelegd, zelf de eigenaar van de steenfabriek waarvan alle mannen uit dit dorp voor werkt komt ook even kijken, je kunt wel merken als iemand iets meer geld heeft want dan willen ze een selfie maken dus nu staan we zeken op een honderdtal facebook pagina s zo van er zijn twee holanders aangekomen.
We reden en langs de weg zagen we mensen lopen door de rijst er was tijd over dus werd er gestopt en kregen we een rondleiding over dit wandelen, het gaat als volgt de rijst komt van het veld, wordt daarna doormiddel van stoom kort verhit, daarna in grote vierkanten bakken om te spoelen met water, daarna weer verhit maar nu langer, hierna wordt de rijst uitgespreid op de betonnen vloer, hierna drie dagen drogen, en tijdens deze drie dagen wordt er zeker tien keer per dag door de rijst gelopen om de rijst beter door de zon te laten drogen, dan na drie dagen word de rijst bij elkaar geschoven, hierna machinaal het velletje eraf halen en dan gaat het in zakken van 50 kilo dus mensen met dit verhaal en dat alles gezien te hebben smaak de rijst deze keer en de volgende keren toch wat anders.

Ik wilde het dit jaar de verslagen wat korter houden maar ik denk niet dat dit gaat lukken vandaag geen internet mogelijk.
Dus maak ik nu alles alvast klaar voor morgen.
Want daarna gaan we drie dagen met een boot de Sunderban Cruise doen we hebben een Non AC Motor Vessel standard room met gedeelde badkamer als dat maar goed gaat maar dat lezen jullie de volgende keer.
Grt Aad en Karin

• 17 Januari 2016 - 21:59

Willem:

Hallo Aad en Karin
    Leuk om jullie eerste verslag weer te lezen. Ja nu ben je zelf een bezienswaardigheid dat is weer eens wat anders. Zo te lezen gaat dit een bijzondere reis worden. Hier is koning winter aangekomen, vorst en een beetje sneeuw. Eindelijk vandaag een dag zonder regen met veel zon. Veel plezier nog en tot het volgende bericht. Foto,s zijn weer top. Grtjs Willem en Marga

• 18 Januari 2016 - 09:34

Janneke:

Hoi hoi, ook dit weer een heel ander land en wat hebben ze leuke vrachtwagens. Volgens mij gaat dit een hele bijzondere reis worden ( is het al, denk ik). Wat is het voor weer daar, de één loopt met een dikke jas aan en de ander met een shirt. De verbouwing bij ons is nog 2 dagen langer, maar we hebben al wel kunnen douchen, wat een luxe.
    Dikke kus uit een koud en zonnig Vlaardingen.

• 18 Januari 2016 - 16:11

Anja:

Hai Aad en Karin,

Wat een mooi verhaal weer en je hoeft het van ons niet in te korten hoor!
    Zo beleven we de avonturen nóg meer mee ;-)
    Prachtige foto's!
    Veel plezier en pas goed op elkaar.

Lfs, ook namens Steffen!

• 19 Januari 2016 - 08:21

Astrid:

Het is je inderdaad niet gelukt om het verhaal kort te houden, maar ik heb het weer met veel plezier gelezen, en door de foto's krijg je een mooi beeld,
    Hier gevroren van -2 tot -10 dus vanmorgen word er besloten waar de eerste marathon schaatsen op natuur ijs wordt gehouden, het gaat tussen Haaksbergen en ijsverenigingen uit Noordlaren!Nou jullie hoeven je thermo-ondergoed niet aan, geniet en veel plezier

• 19 Januari 2016 - 12:23

Peter En Kathy:

Het lijkt mij een prachtige belevenis. Mooie foto's.
    8 januari is mijn moeder overleden en op 15 januari is ze begraven. We hebben op een wijze afscheid van haar genomen.
    Tot de volgende aflevering.
    Gr. van Peter en Kathy

• 21 Januari 2016 - 11:11

Ma De Jong:

Het vandaag eenkoude dag geen boodschap
    Maar hou is de boottocht gegaan hebben het leuk
    Ik zit aan de koffie alleen
    Maandag krijg ik een hulpje ik ben benieuwd
    Verders vele groetjes dikke kus van ma de jong

• 21 Januari 2016 - 19:26

Margreet:

Hoi Aad en Karin,
    Wat ontzettend leuk om dit te lezen; en wat een mooie foto's!
    Dat weer...;hier is het koud, zoals je al hebt kunnen lezen.
    Ik benijd jullie wel hoor! Karin, het bezoek was erg leuk; er
    komt wel een vervolg. En ja, je hebt het goed ingeschat!
    Geniet lekker verder en doe maar voorzichtig. Ik blijf jullie
    volgen. Groetjes Margreet

• 21 Januari 2016 - 21:15

Mam Purmer:

hallo wat weer een geweldig verhaal en dan nog de foto s
    we genieten er van hier een beetje winter verder alles goed
    dikke kus mam

• 23 Januari 2016 - 10:45

Sjaak:

hoi Aad enKarin
    wat een prachtige foto s weer en reisverslag
    vandaag even tijd om te reageren
    prachtig om te zien wat die mensen allemaal op de fiets vervoeren
    ze laden soms nog meer op hun fiets dan ik op mijn aanhanger
    en dan nog zelf fietsen ook hoe bedoel je ondersteuning
    het is ook een kleur rijke bevolking misschien wat voor Patricia om daar in te kopen
    ik zeg dit niet omdat jij al wat grijzer wordt Aad ik zou niet durven (hoewel )
    men hoeft zich daar ook niet druk te maken (denk ik ) om vlug dit en vlug dat
    maar goed daar zijn misschien weer andere dingen waar je gestrest van kan raken
    in de Beemster zijn we natuurlijk trots ????? dat we werelderfgoed zijn
    zelf vindt ik dat een tikje overdreven als je kijk naar andere plekken op aarde
    we wonen natuurlijk op de zeebodem maar ik heb nog geen vis gezien
    ja op de markt bij de viskraam die eten we bij Agnes dan op
    misschien komt Corine uit Amerika een tijdje bij mij wonen
    ze heeft haar voet of scheenbeen gebroken
    kan ik haar gelijk jullie foto s laten zien
    ze vond die bij jullie aan de muur prachtig
    het is vandaag prachtig weer hier
    ik hoop morgen ook om te wandelen
    volgende keer gaat het verhaal verder
    Karin stond trouwens nog op de foto met een witte fiets
    in de uitkomst of binnendijks
    fijn reis verder
    gr Sjaak

• 25 Januari 2016 - 18:32

Cor En Agnes:

Hoi buurtjes ,
    Wat een prachtig verhaal en schitterende foto's.
    Hier gaat alles prima,we hebben lekker gezellig gewandeld in Egmond .
    Aad maar of je ons kan overhoren als jullie weer thuis zijn dat denkt ik niet.
    Karin de foto in de Uitkomst hebben we bewaard.
    Dikke kus Cor en Agnes.

• 26 Januari 2016 - 21:50

A De Jong:

Zo Aad ik. Heb van ziggo alles nieuwe gekregen
    Dus vandaar ging alles mis
    Hier gaat het goed het weer is gelukkig koud

• 28 Januari 2016 - 15:53

Elma:

Vanmiddag het hele reisverhaal aan mevr.Hoos voorgelezen.Ze heeft er van genoten! En ik natuurlijk ook.Prachtige verhalen!
    Karin je moet de hartelijke groeten hebben van mevr.Hoos en een hele dikke kus

• 03 Februari 2016 - 12:36

Ma De Jong:

Hallo Aad en Karin
    Ik kom net thuis met met me bloemstukj
    Ik moet van middag voor controle naar het ziekenhuis
    Verdes morgen boodschappen doen als het weer goed is
    Wat heb je ons weer een grootverhaa.l gescheeven. Ii Wenen
    Jullie nog heel veel plizier toe van ma de jonger

• 10 Februari 2016 - 00:01

Evalien:

Wat een prachtig verslag.
    Gaaf om dit te beleven.
    Ja, de kleding zeer kleurig en ook de auto,s.
    Schitterende foto,s.
    Sjaak gaf me de hint om dit te gaan bekijken.
    Zeker de moeite waard.
    Nog heel veel plezier verder en blijf maar inde buurt van de gids.
    Doe voorzichtig.
    GROETJES EVALIEN.