het zuidelijke deel van Ethiopia zit er op. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van aad en karin jong - WaarBenJij.nu het zuidelijke deel van Ethiopia zit er op. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

het zuidelijke deel van Ethiopia zit er op.

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

07 Januari 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Hallo beste familie vrienden en buren een lang verhaal vanuit Addis

We waren onderweg naar Dilla toen gebeurde er iets niet leuk we stopte bij een paar huisjes toen een van onze reisgenoten uitgleed het was maar een kleine helling maar de uitglijer was zodanig dat ze helemaal in shock was en dat duurde best wel lang.
Na verloop konden we toch weer rijden maar er moest toch een bezoekje in Dilla aan het hospital worden gebracht maar de volgende dag ging het nog steeds niet dus werd er besloten dat de reis er voor haar en heer man er opzat later bleek dat ze haar schouder op 4 plaatsen had gebroken.
Maar dat hield in dat we een auto moeten missen dus zitten we nu met vijf man in een auto, we vertrokken met een vertraging van twee uur richting Yabello maar het werd toch nog een leuke dag eerst stopte we bij een koffie plantage [helaas geen koffie boon gezien] en daarna hebben we een archeologische begraafplaats bezocht het was op een heuvel met allemaal grote lang werpig stenen, na de lunch ook nog een dorpje bezocht van de Borana bezocht dit is een islamitisch dorpje met maar een 6 tal hutten eerst onderhandt Jeannette over de betalen prijs om foto’s te maken, dit is wel zo makkelijk voor ons want anders moet je voor elke foto alsnog betalen.
Na nog wat turbo fotostops en een kleine wandeling kwamen we in Yabello net voor donker aan.
En je moet zeker voor het donker binnen zijn want de wegen zijn goed maar er zitten behoorlijk diepe kuilen in de weg en trouwens er lopen ook mensen op de weg maar ook koeien geiten kamelen dus daarom moeten we zeker voor het donker binnen zijn.
Yabello na toch weer een heerlijke maaltijd ik had voor de verandering een hamburger en Karin had een heerlijk lamspotje volgens Jannette zou het eten zeer lang op zich wachten maar de keuken had waarschijnlijk verbeterd want het stond zeer snel op tafel.
S morgens moesten we om 6 uur ontbijten want we zouden met 5 personen naar de El Sod zoutkrater bezoeken de rest van de groep zag hier vanaf omdat het toch wel een behoorlijke klim omhoog zal zijn, de zoutkrater was best wel imposant de mensen die hier werken staan in het zoute water er werken de aarde los en gaan dan onder water om deze zoute grond eruit te halen, en ik hoef niet te zeggen dat dit zeer ongezond werk is.
We werden door de groep met luid geklap ontvangen toen we weer uit de krater omhoog kwamen na even bijgekomen gingen we door naar de Singing Wells dit zijn bronnen waar de dieren water kunnen drinken maar het speciale hieraan is dat de Ethiopiër heel diep in de Well staan, soms staan de mensen wel 36 meter diep en geven dan het water via laders van 18 personen door naar boven de koeien komen dan via een tunnel naar hun drinkbak en tijdens deze werkzaamheden wordt er door de Ethiopiër gezongen vandaar de naam Singing Wells.
Maar helaas doordat er de laatste tijd best wel veel geregend heeft staat het gras rond deze Well zeer hoog en de Well zelf staat deze keer helemaal onder water dus dat was toch wel jammer voor ons maar daarin tegen zien we Ethiopië op een zeer mooie manier[erg groen] en de uitzichten zijn echt super mooie bergen groene dalen en een woestijn die behoorlijk groen is.
Hierna gingen we weer een Borana dorp bezoeken Jeannette had weer onderhandeld over deze prijs van het fotograferen met de nieuwe hoofdman maar helaas werken de bewoners niet mee dus zijn hier niet echt leuke foto gemaakt, op de terugweg kregen we voor de tweede keer een klapband deze keer heb ik maar niet meegeholpen gelijk daarna viel ook nog bijna onze tafel van het dak af en toen de chauffeur boven op de auto stond om deze vast te binden reed de auto achteruit ik trok nog even aan de handrem maar deze werkte niet echt dus moest ik gauw uitstappen om aan de andere kant weer in te stappen om maar even op het rem pedaal te trappen de chauffeur heeft deze snelle stop goed overleefd nu denken dat we voorlopig niet meer in auto twee gaan zitten.
Oudejaarsdag we gingen vandaag naar Konso het zou een mooie maar lange rit worden en we zouden een zeer eenvoudige overnachting worden maar zoals zoveel onverwachte dingen werd het op eens een super de luxe hotel met allemaal mooie hutten het was dan wel niet helemaal af maar wat er stond was top het middag programma was zeer vol, eerst gingen we een Konso dorp bezoeken deze Konso dorpjes worden nog steeds uitgebreid maar er zijn in deze streek 9 van deze clans.
Het zijn zeer bijzondere dorpje met een doolhof van nauwe padjes het dorp en deze dorpjes hebben hele bijzondere gewoontes by voorbeeld een man mag pas een vrouw zoeken als hij een ronde steen van 60 kilo zonder zijn lichaam te raken over zijn schouder gooit als er problemen zijn onderling worden deze op gelost in een ruimte waar je niet kan staan dit is omdat je dan niet kan opstaan er moet eerst een oplossing worden gevonden deze gesprekken worden door een dorpsraad gevoerd, als er een probleem is over vermeende diefstal en er wordt iemand beschuldigd dan gaan ze naar een bepaalde steen in de grond en al staande op deze steen doet een partij de beschuldiging en als de andere partij ook op de steen gaat staan en meldt dat deze beschuldiging niet waar is dan is volgens de legende de leugenaar binnen vier jaar overleden ook krijgen de helden van zo een dorp bij overlijden 3 totems Waga s genoemd een voor de held een voor zijn verovering en een van zijn vrouw en deze waga s zijn zeer bijzonder en worden dan ook heel veel geroofd.
In dit dorp hebben we een mooie rondleiding gekregen en het dorp was inderdaad super mooi en voor 2 bir konden we foto’s maken dus heb ik maar een aantal mooie foto’s gemaakt.
Hierna gingen we naar de New York Canyon deze kloof is zo genoemd het is een kloof waarvan de rode aarde door erosie is weg gespoeld en de naam New York slaat op het feit dat deze overgebleven pilaren op wolkenkrabbers lijken de weg er naar toe was zeer slecht en we werden achter volgt door kinderen welke probeerde om achter op de wagen te springen,
Hierna gingen we door naar de markt en dat was inderdaad een markt waarvan ik heb het nog nooit zo druk gezien duizenden mensen waren hier aanwezig vele zaten op de grond hun waar te verkopen. En deze waar bestond uit bv katoen maïs fruit en andere kleine dingen het was praktisch niet mogelijk om mensen apart op de foto te krijgen want als je de camera richt draaien ze zich om dus dat heb ik ook maar niet geprobeerd.
Na de markt gingen we op audiëntie bij de koning van de Konso dit bezoek was zeer bijzonder maar we hebben ook wel even geschrokken gereageerd want de koning sprak toen viel op eens iemand flauw ik keek om en zag dat Karin op de grond lag maar na wat water een even haar rustig laten zitten is alles toch wel weer goed gekomen.
Het bezoek bij de koning duurde erg lang omdat hij op elke vraag een zeer uitgebreid antwoord had.
Hierna gingen we naar onze kamer om een heerlijke douche te nemen en ons op te maken voor onze oudjaars avond onze kok die we nu een aantal dagen bij ons hebben had een heerlijk maaltijd voorbereid ook had hij oliebollen gebakken, de maaltijd was super en de champagne stond al in de koelkast alleen de oliebollen waren iets te groot nl ongeveer twee tennis ballen maar ze waren goed doorbakken en helemaal niet vet maar een bol was eigenlijk een hele maaltijd.
We hadden besloten dat het om 9 uur middernacht was dus staken we de sterretjes die wij bij welkoop hadden gekocht aan om klokslag 9 uur en we wenste een ieder goed 2012 en proostte met onze drinkbeker gevuld met champagne op het nieuwe jaar.
1 januari het is vandaag een lange reisdag we gaan op weg naar Turmi maar het jaar begin voor een van onze groepsleden niet echt lekker ze is nl behoorlijk misselijk en krampen in haar maag terwijl ik dit schrijf ligt ze ook te slapen in haar tent maar we hadden nog iemand die niet super was nl Karin maar ik denk dat het nu al weer wat beter met haar gaat.
Ze is nu even naar de camping duiche en Karin kenende zal ze er morgen wel weer zijn ik denk ook dat Jeannette ook een bezoek aan een Turmi dorp naar morgen heeft verplaats.
We staan nu op een camping maar het is naar mijn zin iets te druk zo Karin is terug en we gaan nu even wat drinken.
2 januari we staan vandaag zeer vroeg op want we wilden de eerste groep zijn welke de Dassenach dorp ging bezoeken en dat is dan ook gelukt en het goede nieuws is ook dat Karin en onze andere groepslid weer helemaal zijn opgeknapt en we hebben heerlijk geslapen in onze tent de rit naar de Dassenach was een hobbelig en vooral stofigige weg toen we bij een rivier aankwamen moesten we in bootjes van uit geholde boomstammen naar de overkant deze zijn vaak smal en zeer kronkelig een aantal moesten met een zeer grote stam[titanic genaamd] naar de overkant.
De Hamar is een vlok waarvan de vrouwen met blote borsten haar in kleine vlechtjes en dit haar is ingesmeerd met boter vermengd met rode klei en hebben vaak een jurk van geitenvellen en grote metalen armbanden.
Toen we aan de overkant kwamen stonden de vrouwen al in de rij om op de foto te gaan en de tarieven staan al vast kinderen 1 bir volwassenen 2 bir en dan moet je zelf maar bepalen wie en waar je ze op de foto wil zetten en dat is toch wel een fraai gezicht maar zo gauw je je camera op iemand richt komen ze al naar je toe en vragen hun tarief, het klinkt een beetje raar maar dit is de enige manier om leuke foto’s te krijgen en tevens de reden waarom Jeannette voor genoeg 1 bir briefjes had gezorgd.
Toen dit klaar was weer terug over de rivier op weg naar een lokale markt van de Hamar ook dit was een zeer fraai gezicht op dit moment zijn de chauffeurs op weg om een geit te kopen welke dan ook straks wordt geslacht zodat we vanavond geit gaan eten, maar eerst gaan we nog een dorpje bezoeken en krijgen dan tevens een dansvoorstelling ik ga dit voor het eerst proberen te filmen met mijn fototoestel maar dat schrijf ik nog wel even over.
Zo ik stop weer even, ga zelf ook maar even een kopje koffie drinken want er zijn nog wel wat dagen te gaan.
3 januari op weg naar Jinka eerst gingen we gisteravond nog wat Hamar dorpjes bezoeken bij het eerste dorpje was het zeer druk met andere toeristen dus gingen we naar een ander dorp, dit dorp was leuk maar hellaas niet al te veel dorpelingen en als ik dorp zeg moet je denken aan een dorp met misschien 20 of 30 tal hutten dus na een korte wandeling gingen we weer terug naar het eerste dorp, hier kregen we een dansvoorstelling dus ik zette de camera op zijn statief en zette deze aan algauw kwamen de kleine kinderen kijken naar dit fenomeen helaas kom ik geen foto hier van nemen want het was toch wel een raar gezicht 10 kinderen kijken naar een schermpje van 5 bij 5 cm terwijl de dorpelingen met elkaar danste.
Maar vandaag gaan we op pad naar Jinka onderweg hebben we nog even een lange stop gedaan bij een lokale markt en hier Komen ook vele Hamar en Dassenach tezamen om hun waren te verkopen, maïs Boter[voor in het haar] maar ook om weer eens nieuwe slippers te kopen en natuurlijk de nieuwtjes van de andere dorpelingen en als je dan een leuk persoon ziet dan vraag je gewoon of ze even voor 2 of 3 bir op de foto wil.
We kwamen om 3 uur in Jinka aan het dorp zijn twee stoffige wegen en tussen deze wegen loopt ook nog een landingsbaan van kleine vliegtuigen maar omdat er maar twee of drie vliegtuigen per week komen wordt deze ook als voetbalveld gezien en toen we even door het plaatje liepen kwamen er ongeveer 20 mannen voorbij welke een grote schuur op hun schouders droegen waarschijnlijk tweedehands gekocht, onze kamer is hier best wel groot we hebben elektra op de kamer en zelf warm water andere leden van de groep hebben het ene of soms allebei niet.
Dus hebben we weer geluk bij het avond eten ging Karin nog gouw even naar de kok om toch maar iets voor haar maag te halen ze had wijselijk een lampje mee maar het ongeluk zit in een klein hoekje ze trapte op een grote steen en verzichkte haar enkel binnen een zeer korte tijd was haar enkel een keer zo groot maar onze wonder kok pakte heet een koud water en wat zout en begon haar enkel te masseren en je gelooft het niet binnen 15 minuten zag de enkel er weer normaal uit maar we gingen zeer geschrokken naar bed.
4 januari vandaag gingen op pad naar de meest beruchte stam nl de Mursi stammen deze leven zeer geïsoleerd de Mursi vrouwen hebben als hun status hoog genoeg is grote Kleischijven in hun onderlip de grote van de schotel geeft hun grote van status aan de mannen zijn grote stoere kerels de Mursi staan vanwege hun drank gebruik niet bekend om hun vriendelijkheid en foto’s maken kost veel geld ook gaat er een soldaat met geweer mee voor als het uit de hand loopt.
Maar wij hadden geluk onze gids wist een dorp waarvan ze alleen bier dronken en we waren zeer vroeg eerst gingen we het dorp [10 tal hutten] in zonder camera en kregen we eerst uitleg over de gewoontes van de Mursi en daarna mochten we weer foto maken voor3bir per persoon 2 bir baby’s en ze maakte zich ook niet druk als je wat meer foto’s van een persoon maakte maar ik had dan ook wel het geluid van de camera uit gezet de mensen met de grote spiegelreflex camera hadden wat meer moeten Jeannette beoordeelde dit bezoek als 91/2 van al haar bezoeken we zijn hier 1 ½ uur gebleven en we konden best nog wel wat langer blijven maar het was goed zo.
Ook waren we gewaarschuwd voor tijdens onze rit er naartoe voor aanvallen van de Tje Tje vlieg welke zeer behoorlijk kunnen steken en vaak in de stof achter de auto’s aan vliegen en deze vliegen zijn haast niet dood te slaan, dus we waren gewaarschuwd en gelukkig onze auto heeft geen vlieg binnen gehad maar wagen drie heeft twee moeilijk te doden vliegen gekregen en ze waren best wel onder de indruk hoe taai deze beesten zijn.
En Karin haar enkel gaat nog steeds goed ze kan nog niet hardlopen maar een beetje door een dorpje slenteren, moet lukken zo ik stop weer even want we gaan over 5 minuten weer een dorpje bekijken en nog even naar een museum.
Het dorpje wat we zijn gaan bekijken was leuk we hebben vele ambachten gezien de kinderen waren leuk ze wilden elke keer je hand vasthouden trouwens de mensen langs de weg zijn altijd super leuk zwaaien altijd en dat hebben we vaak wel anders meegemaakt ook staan er altijd kinderen langs de weg welke we nu straatartiesten hebben genoemd ze hopen dan dat je stopt zodat ze op de foto voor de bir de kinderen maker dan kikkersprongen of zijn allemaal beschildert en laatst hadden we ze zelf steltenlopers en dan staan ze ook midden op de weg met gevaar van eigen leven.
Het gaat trouwens zeer goed met onze missie nl de foto’s uitdelen we laten dan wat foto zien en gaande weg komen de kinderen of de ouders naar je toe en ze zijn zeer blij met de foto’s.
Na het dorp gingen we naar een mooi museum toen we daar klaar waren hadden we de keus terug lopen of met de auto wij gingen lopen en dat was een mooie tocht want de kleurrijke huisje en de fraaie markt maar ook toch weer de leuke spontane mensen.
Zo ik ben voor vandaag weer helemaal bij we zullen vanavond wel weer pasta eten Karin is nog even naar de kok om haar enkel te laten verzorgen.
Dag 14 donderdag op weg naar Arba Minch

We hebben vandaag een lange reis dag vroeg er uit en heel heel lang in de auto’s zitten.
Maar het maakt voor ons niet zo uit.
We genieten van het straat beeld er gebeurt altijd wat en als de ramen open kunnen waait het lekker door.
Eerst pakken we nog een markt in key after waar veel stammen bij elkaar komen.
Als je de mensen wild leren kennen moet je op de markt zijn ze onder handelen en maken vaak ruzie over de prijs en dat kan snel heftig zijn dus er loop vaak een agent in de rondte maar of dat helpt is vraag twee.
Daarna vele kilometers maken door het stoffige land met zijn slechte wegen.
S’middags een lunch stop en de temp was toen al 38 graden dus waren we blij dat we weer in de auto’s konden met de ramen open als er niet te veel stof binnen wapperde.
In de middag afscheid van de kok genomen en weer een colatje gedronken.
En toen het laatste kilometers gereden vaak stop onze gids voor een foto stop wat ook weer lekker voor de benen is.
Maar als we 1 min stil staan komen de mensen uit hoeken en gaten en ze hebben allemaal wat nodig dus het is dan voor ons snel weer in stappen.
De foto stops zijn geweldig zo stopte we voor een boom met allemaal bijen korven erin of een boer die met zijn land bezig is.
Sommige schrikken zich dood van al die blanke koppen met die camara’s en lopen dan meteen weg maar na een onder handeling is meestal het ijs wel gebroken en onze chauffeurs helpen daar zeker aan mee.
Vandaag was een rit van 9 uur kwamen we op onze bestemming een leuk hotel met een geweldig uit zicht.
We kijken op 2 meren uit met zoals ze het noemen de Brug van God er tussen in.
Een uitzicht dat we niet snel vergeten.
S avond lekker gegeten en toen gingen de oogjes hangen dus lekker vroeg naar bed.

Vrijdag 6 Jan
We gaan er aan wennen elke dag vroeg eruit.
Vandaag kwart voor zeven ontbijt en om 8 uur in de auto’s.
We gingen naar een dorpje waar we uitleg kregen hoe deze mensen leefde en hoe ze daar koffie maakte.
Ik weet wel als ik weer hier op de koffie kom dan bestel ik het wel een uur eerder zodat ik niet een uur hoef te wachten wat een gedoe.
Daarna kwam het hele dorp ons toe zingen en moesten we ook natuurlijk dansen.
Aad werd als krijger verkleed en liep met een schild en een speer er tussen te dansen.
Daarna liep het hele plan in de war en de gids werd er niet gezelliger op we moesten nog naar.
Een pottenbakkerij daar zijn we 1 min geweest en toe snel naar onze wagens.
Om op het hoogste punt een overzicht van dit gebied te bekijken.
Daarna de lunch waar we met ze allen een standje kregen dat we wat sneller moesten in stappen en niet teveel op de andere moesten wachten.
Voor ons had ze gelijk maar er waren er ook die er een andere mening op na hielden maar toen ik vroeg wat de dress code was voor van avond was het weer allemaal vergeten.
Van middag naar de crocodile markt en een boot tochtje.
En zo als jullie lezen schrijft de chef een keer niet ik heb al zo veel crocodile gezien en ik wilde even niets dus zit ik hier op een terras met mooi uit zicht de dag verslagen te typen.
Aad is met hoed en al op pad en natuurlijk zijn camera met de groep mee en ik hoop dat hij met
Mooie foto’s straks terug komt
Vanavond gaan we in het dorp eten voor ons een verassing de gids was er erg geheimzinnig over dus af wachten
Morgen rijden we naar Addis Abeba en zit de eerste helft erop
Deze 2 weken waren geweldig ook al waren er voor mij wat tegen vallen
Flauwvallen voor de koning heeft wel indruk gemaakt bij hem ik weet zeker dat hij volgende keer zijn viste eerder laat zitten en dan niet te vergeten 4 dagen behoorlijk ziek zijn met deze reis dagen is geen pretje
En toen nog een keer op je …. gaan en je enkel verzwikken toen was het even op bij mij en dacht dat de volgende reis maar een zonnebloem vakantie moest zijn
Maar alles hier is zo mooi en puur dat je dit allemaal snel weer vergeet ook al is mij enkel nog behoorlijk dik loop ik al weer lekker mee en geniet van alles om mij heen
Dus wij bedanken het zuiden en hopen dat we in het noorden net zo genieten
Dikke kus Karin
Zo dit lange reisverslag zit er weer op ik hoop dat de verhalen welke best lang zijn toch nog leuk leesbaar was morgen is het hier Kerstmis en dan hoop ik weer snel wat van ons te laten horen.

Grt Aad en Karin
We weten niet wanneer er weer contact mogelijk is.

• 07 Januari 2012 - 16:28

Anja:

Wat een verhaal.... Flauwvallen voor de Koning van Konso!!! Wat had die man te vertellen??? Iets schokkends blijkbaar.... Zonder gekheid, heel vervelend. En dan Aad; de redder in nood! Goed gedaan hoor. Prachtige foto's weer. Ga zo door maar luister wel goed naar jullie lichaam!
    Lfs, Anja XX

• 07 Januari 2012 - 18:51

Pa En Mam:

we hebben jullie verslag weer gelezen wat een verhaal we gaan er helemaal voor zitten jammer van je enkel maar er is daar ergens wel een wonderdokter die je er helemaal van af kan helpen hier gaat alles weer zijn gangetje de kerst spullen staan weer in de berging en we hebben de stormen de regen goed doorstaan het was wel even heftig half nederland staat haast onder water maar hier gaat het gelukkig nog goed veel plezier in de volgende reis groetjes pa en mam ps pa zijn voet is weer beter.

• 07 Januari 2012 - 18:55

Bets:

Hoi Aad en Karin
    Nou jullie hebben alweer veel gezien en beleefd. Was een heel verslag zo.
    Ik hoop dat je enkel gauw weer goed is, want jullie moeten best wel veel lopen.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Ben nu met het jaarverslag bezig, want dat moet voor 26 jan. klaar zijn.
    Veel plezier verder en tot volgende keer.

Groetjes Bets.

• 07 Januari 2012 - 20:48

Donna En Freek:

Hoi Aad en Karin

Nog de allerbeste wensen en een gezond 2012 van ons,wij zijn een weekje weggeweest,dus bij thuiskomst heb ik
    wel een halve dag zitten lezen.leuk hoor.
    v olgens mij was de Koning een knappe man,waar Karin voor viel.maar het is nog goed afgelopen, hier valt niet veel te beleven storm en regen,dus voorlopig zitten jullie daar nog beter.
    groetjes van ons

• 07 Januari 2012 - 21:42

Mary Van Der Stelt:

Geweldig,geweldig,wat jillie allemaal beleven,di t valt bijna met geen pen te beschrijven volgens mij.En karin,doe jij rustig aan,en wat een goede tip,dat voor de enkel!Hoe is het met het darmengestel daar? De eerste twee wekien zijn zeker snel gegaan.heel leuk om alles weer te hebben gelezenmheel onwerkelijk zeg.Mooi om dat allemaal mee te maken,nog een heel goed verloop van jullie reis,en doe voorzichtig,en tot schrijfs.Dikke kus van mij.

• 07 Januari 2012 - 23:46

Janneke:

Zo, dat was alvast het erste deel, wat een belevenissen en wat zijn de foto's mooi. Zeker die van de schotelstam ( zo zal ik het maar noemen) Ze hebben in ieder geval geen tafeltje nodig om iets neer te zetten. Ze zien er prachtig uit. Wat is dat toch met die enkels, als het lukt s'nacht iets hoger houden, dan gaat het de volgende ochtend beter. Spreek uit ervaring. De Koning zal je nooit vergeten en jij hem ook niet. Was hij inderdaad zo knap. Hahahaha. Nou, let maar goed op jullie zelf, wel een reis met hindernisjes. Hier gaat alles redelijk goed, veel regen en we kunnen niet wokken, alles staat onder water. We zijn weer aan het klussen in huis, want het regend toch. Volgende week ga ik weer aan de wandel, begin maar eens met een km of 6, want in april wil ik toch proberen voor de 42 km.
    Veel reisplezier en laat ons weer snel genieten van jullie verhalen en foto's.
    Dikke kus van ons.

• 08 Januari 2012 - 10:36

Anja Hindriks:

Wat een geweldige reis en de foto's zijn heel bijzonder. Heel terecht dat ze er geld voor vragen. Voor fotomodel werk hier betaal je wel een beetje meer dan een bir. Heel veel plezier op de verdere reis. Groeten, Anja Hindriks-Zonnebloem Landsmeer

• 08 Januari 2012 - 14:24

Gert En Els:

Hallo Afrikagenieters..
    Want dat doen jullie wel als ik jullie verslag zo lees..! heerlijk om zo met jullie mee te gaan. Ja, Karin dat je voor de koning viel, ik kan me er iets bij voor stellen, ik heb hem ook gezien en vond het wel een bijzondere man!
    Verder een beetje aan de sukkel geweest? Voorzichtig hé, met je voet!En nu gaan jullie op weg naar mijn vriendinnetje in Gondar, ik ben benieuwd of jullie haar haar foto kunnen geven. In Lalibela geef ik jullie meer kans met Beweket, met zijn zwarte krullen.... Ik ga hem straks een foto van jullie sturen. Ik heb zo uitgerekend dat jullie daar van 18 tot 20 januari zullen zijn. Jullie beginnen nu aan een heel bijzonder stuk van Afrika, geniet ervan, liefs, ELS.

• 08 Januari 2012 - 15:01

Willem:

Zo dat was weer een heel verhaal.
    Jullie maken heel wat mee en zien nog meer. Ik hoop dat Karin de verdere reis zonder kleerscheuren doorkomt.
    Het waren weer mooie foto's, vooral Aad als krijger was indrukwekkend.
    Veel plezier met deel twee van Ethiopie
    grtjs Willem

• 09 Januari 2012 - 14:03

Jaap En Sari:

Wat een prachtige foto's en een bijzonder verhaal.Heel bijzonder om dit op jullie site mee te kunnen beleven.
    We kijken al uit naar de volgende belevenissen.Geniet er heel erg van.
    Groetjes van ons

• 09 Januari 2012 - 14:03

Jaap En Sari:

We kijken al uit naar de volgende belevenissen.Geniet er heel erg van.
    Groetjes van ons

• 09 Januari 2012 - 18:47

Carla:

Wat maken jullie toch veel mee op zo'n reis. Jammer dat Karin ziek was en een zere enkel heeft. 1 januari was er weer een concertje op de Koemarkt, maar wat een regen, ik was tot op mijn ondergoed nat. Renate en Olga waren er ook (en ook drijf en drijfnat) Ik zal een tijdje niet meer reageren op jullie verslagen, omdat wij snel naar Thailand gaan, maar daarna ga ik jullie weer volgen
    Kus Carla

• 09 Januari 2012 - 19:35

Piet:

Hallo Aad en Karin,

Leuk om jullie reisverslagen te lezen, jullie hebben al heel wat meegemaakt.
    En door de mooie foto's krijg je een goede indruk wat jullie zoal hebben gezien.
    Freek en ik zijn druk aan het oefenen met golf zodat we je in april als je weer terug bent goed partij te kunnen geven. Maar de baan is nu echt een modderpoel geworden.
    Fijne reis verder.

• 09 Januari 2012 - 20:45

Linda:

Nou, heb alle verhalen en belevenissen tot nu toe weer gelezen.Jullie hebben al weer veel meegemaakt in die 2 weken zeg.Veel kilometers al gehad ,lol,maar ook al wat ellende.Ach misschien hoort dat er ook wel bij.Er zit bij dat soort verre landen ook een hoger risico in om ziek te worden.Alleen wel vervelend op dat moment.Nou het zijn wel lange verhalen maar zo houden jullie ons wel op de hoogte.Het is net een beetje of we erbij zijn.Alleen wij kunnen lekker rustig aan wakker worden haha.Nou groetjes voorzichtig aan verder en goede gezondheid.xx lin

• 09 Januari 2012 - 22:01

Astrid:

Zo daar moest ik even mijn tijd voor nemen, wat een verhaal ja je hebt zo maar wat, en weer mooie foto's.
    Rebecca 18 geworden en ze heeft Egmond gelopen binnen de 2 uur, weer een mooie dag!