Lekker gaan genieten in Zuid Africa - Reisverslag uit Noordhoek, Zuid-Afrika van aad en karin jong - WaarBenJij.nu Lekker gaan genieten in Zuid Africa - Reisverslag uit Noordhoek, Zuid-Afrika van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

Lekker gaan genieten in Zuid Africa

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

04 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Noordhoek

27 Feb we zitten nu in Sesriem we hadden een zeer korte rit vandaag nl 60 km aan de rand van Namid Naukluftpark we hebben net de Sesriem Canyon bekeken deze Canyon is een km lang en ontstaan doordat Tsauchab rivier een km lang en 30 meter diepe en een kilometer lange kloof in de rotsen heeft uit gesleten.
Maar nu even onze laatste dagen we hebben in Swakopmund niet veel gedaan we hebben eindelijk weer in knappe bedden gelegen lekker langs het strand gewandeld en gewoon even 1 ½ dag niet met de groep bezig geweest en we hebben weer een lekker stukje vlees gegeten ik had een stukje vlees van een pond en Karin heeft gelijk alle dieren opgegeten want die had een samenstelling van gnoe springbok oryx en nog een dier deze ben ik even vergeten het waren weer bijzondere dagen.Swakopmund is een plaats waar hoofdzakelijk Duitser wonen de straten zijn breed en het is er overdreven schoon ook kwamen we een ander Duits fenomeen tegen nl zaterdag middag zijn alle winkels gesloten in de avond is het rustig geen Duitse café eigenlijk zijn we het er over eens dat dit plaatsje best wel eens onderdeel kon zijn van een nieuw boek van Steven King een geïsoleerde stad niet echt groot en omsloten door de Namibië woestijn waar misschien wel een groot geheim is.
Maar na deze relaxte dagen gingen we zondag weer op reis we gingen deze dag naar Solitaire dit plaatsje is niet groter dan een 10 tal huizen onze campsite had een mooi uitzicht over de woestijn en onze rit vandaag was dan ook zeer mooi de grote leegte met op de achtergrond wat rotsen af en toe zagen we een struisvogel lopen we hadden erg uitgekeken naar dit plaatje vanwege de lokale bakker want Jannete van onze andere reis wees ons op het feit dat de appelpunten hier echt geweldig zijn en ik had het ook al gelezen in een boek welke Lex Harding had geschreven over zijn reis met zijn twee zoons van Cairo naar Zuid Afrika dus toen onze tent ook maar net stond hebben we deze lekkernij maar dan ook maar gelijk ter plekke opgegeten en hij was echt geweldig later zag ik dat de appelschijven eigenlijk uit een blikje komt want deze stonden op een grote stapel bij de lokale garage maar dit lekkere kopje koffie met zo een heerlijke appelpunt was toch weer iets dat ik niet snel zal vergeten.
Tijdens onze rit vandaag stopte we voor de lunch bij een bijna droge rivier en dat was ook al zo een mooi plekje eigenlijk kijken we uit naar het einde maar het lijkt wel dat de reis eigenlijk nu veel mooier wordt.
Toen we onze appelpunt op hadden gingen we even kijken bij een voetbal wedstrijd van FC Solitaire tegen …. Ik weet het niet want Solitaire had wedstrijd kleding terwijl de tegen stander gewoon maar wat aan had en ook niet allemaal de zelfde kleur ook lange broek korte broek het maakte ook niet echt uit voetbalschoenen hoeven ook niet het zelfde te zijn blote voeten kan ook, de lijnen op het veld welke ook niet van gras is.
Is gewoon een lijn in de grond gekrast en de bal moet af en toe naar de garage om opgepompt te worden en de toeschouwers zijn de vrouwen van de spelers met hun kinderen.
Solitaire was een mooie plek om te zijn maar we hadden natuurlijk toch weer een regenbui en onze tenten worden nu dan ook met haringen verankerd.
4 Maart Noordhoek even buiten Kaapstad
Jongens wat loop ik achter onze reis met Djoser zit er voor ons al op maar daar moet ik dan nog wel even wat over schrijven.
Dus begin ik maar van Solitaire gingen we wederom weer om 6 uur rijden we gingen naar Sesriem deze ligt aan de rand van het Naukluftpark het was maar een korte rit want we hadden hier toch wel het een en ander te doen nl we gingen eerst de Sesriem Canyon bekijken deze is ontstaan doordat de Tsauhap rivier een 30 meter diepe en een kilometer lange kloof heeft uitgesleten het was een mooi gezicht daarna hadden we even vrij hierna gingen we op pad om in de woestijn een dode vallei te bekijken dit deden we met twee vier bij vier Toyota waar 10 personen in gingen het was een mooie maar te korte wandeling door de woestijn, want een woestijn is eigenlijk zo mooi vooral als de zon al wat lager staat die mooie rode gloed en de schaduwen welke de toppen van de zandduinen geven maar Mozes was weer veel te veel met de jongeren bezig ze kregen hem zo gek dat hij overal op de foto moest en dat kost toch wel weer wat tijd dat onze wandeling eigenlijk te kort was.
Want hierna gingen we naar duin 45 deze konden we beklimmen maar hij is wel 200 meter hoog en daar vandaan konden we de zonsondergang waarnemen het was een mooie tocht omhoog als je dan op de rand loopt gelukkig was ik niet de eerste dus dan loopt het wel wat makkelijker en eigenlijk waren we na een half uur al op de top ook waren er mensen met een zo een parachute bezig maar voor hen stond er te weinig wind maar op de toppen wachten we met ongeveer 10 personen op de zonondergang deze was niet echt mooi want daar moet je toch wel wat wolken voor hebben hierna gingen we snel naar beneden.
De volgende dag gingen weer op pad nu naar de Fish River Canyon deze Canyon is de op een na grootse canyon ter wereld deze is 270 km lang en het was dat ook een spectaliere gezicht, ook hier gingen we weer de zonondergang bekijken.
Dat we altijd de zonondergang bekijken heeft ook te maken met onze lange reisafstanden en omdat Mozes graag vroeg op pad wil moeten we het dan ook wel veel aan het einde van de dag bekijken de canyon was echt geweldig.
De dag daarop gingen we richting Zuid Afrika hier sliepen we aan de Oranje rivier welke de grens tussen Namibië en Zuid Afrika is hier waren we best wel op tijd dus maken Karin en ik gebruik van de mogelijkheid om een kanotocht over de rivier te maken volgens de informatie 8 km stroomafwaarts dus dat klonk lekker simpel maar helaas was dit niet het geval want er stond best wel veel wind en de kanos waren van rubber dus vingen ze veel wind we hebben ons uit de naad moeten peddelen we waren maar met 6 mensen en twee mensen uit onze groep welke we broer en zus noemden wilden altijd voorop zijn dat doen ze al de hele vakantie met de tenten opzetten en opruimen en zijn altijd de eerste met het eten het komt zelf vaak voor dat hun tenten al zijn opgeruimd terwijl sommige nog wakker moeten worden dus tegen deze mensen konden we niet op.
Dus hebben we er maar een leuke toch van gemaakt met een hoop natspatten bij Conny en Jack want broer en zus waren natuurlijk ver voorop, na een zwem pauze ging Karin bij Conny in de boot en ik bij Jack nu we hebben ze laten zweten onze broer en Zus ze schrokken zich helemaal dood toen wij de achtervolging in zette op een gegeven moment zei ik tegen jack laat maar onze tegenstanders kropen de kant op bij het einde en wij keken elkaar aan wat zullen ze genoten hebben van deze tocht Karin kwam met een glimlach uit de kano ze had erg genoten, hierna hebben we met ze vieren een lekker biertje gedronken.
De dag daarop gingen we naar een campsite richting Kaapstad dit was een nieuwe campsite waar Mozes en onze Chauffeur nog nooit geweest was en aangezien onze afrikanen geen landkaart hebben moet alles met de telefoon en dan gaat er wel eens wat verkeerd we hadden dus een afslag te vroeg genomen en na 150 km nog steeds geen Campsite te zien dus de kaart maar gevraagd van een van onze reisgenoten toen kwamen ze erachter dat we weer 250 km moesten rijden om op onze plek te komen.
Dus we hadden 300 km om gereden toen we bij de campsite aankwamen was het helemaal niets voor onze jongeren geen bar voor onze Amerikaanse geen huisje dus moest ook in een tent gelukkig hadden we Mozes gered om deze avond een Braai te nemen [op eigen kosten]om onze laatste avond te vieren want de etenspot welke onze reisorganisatie had was leeg, nu begrepen we ook waarom het eten de laatste dagen zo sober was onze kok kon goed koken maar het was wel erg simpel.
De braai was leuk en met 3 flessen wijn met ze vieren hadden we een heerlijke avond.
De volgende dag gingen we op weg naar Kaapstad maar hoe kom je daar zonder kaart en de diesel was ook bijna op de 300 km was toch iets teveel omgereden en bij de Oranje rivier hadden onze Afrikaanse jongens stiekem wat diesel afgetapt.
Maar ze knepen hem wel want we zaten bijna zonder diesel maar we hebben het gelukkig gered Mozes was onderweg nog even bij een boerderij wezen vragen hoever het nog was naar een benzinepomp is.
Maar we hebben het gehaald en om 1 uur reden we Kaapstad binnen en konden we foto’s nemen van de Tafelberg.
En zat deze reis er bijna op toen we in ons hotel zaten gingen Karin en ik gelijk naar de Waterfront om daar maar eens een lekker drankje te nemen het was een bijzondere reis geweest veel in de bus gezeten maar ook een hoop gezien het was niet de beste tijd voor de dieren maar toch zeer bijzonder en toen we daar zaten te drinken ontmoeten we twee mensen uit Oostenrijk welke hier elk jaar een aantal maande zitten het was een leuk gesprek en we hebben gelijk een afspraak gemaakt om zondag om een uur te gaan eten met elkaar in Houtbay.
Gisteren de groep verlaten om onze auto te gaan ophalen maar we hebben wel een Tom Tom gekocht nu dat was maar goed ook anders hadden we onze eerste adres nooit gevonden zelf met de Tom Tom waren we de weg in Kaapstad al bijna kwijt want rijden in een vreemde auto schakelen met je linkerhand klink makkelijk maar valt niet mee en de Tom Tom gaat van boven naar beneden ook dat is anders maar dat heb ik nu gelukkig veranderd.
Toen we in Noordhoek aankwamen hadden we 15 km omgereden terwijl het maar een afstand was van 35 km maar ons guesthouse is echt geweldig [African Dreams] gekocht op vakantie veiling.nl en vandaag zijn we naar Houtbay gegaan voor ons etentje en ik moest gelijk Chapmans pas gaan rijden deze is echt geweldig maar of wij er van hebben genoten ik heb alleen maar naar de weg gekeken en Karin zat met kromme tenen zondag is het hier ook erg druk met fietsers dus een vreemde auto links rijden een zeer kronkelige weg het was me wel wat.
Maar onderweg kon je best wel af en toe parkeren en daar heb ik gezien hoe mooi het wel was.
Heerlijk vis geeten in Houdbay met twee leuke mensen terwijl we uitkeken over de haven waar de dolfijnen in zwemmen.
We blijven hier nog 5 nachten en het is nu al wat laat.
Dus ik zet morgenavond wel wat foto’s erbij.
Het is hellaas weer een lang verhaal maar we maken ook zoveel mee.
Vele groeten vanuit Noordhoek [Kaapstad]
Aad en Karin

• 04 Maart 2012 - 21:27

An Ten Berge:

Hallo Aad en Karin,

Wat een reis hebben jullie achter de rug. Ik denk dat jullie blij zijn met de 5 dagen rust in jullie mooie hotel in/bij Kaapstad. Geniet er van.
    Ik ga mijn koffer pakken voor 10 dagen skiën in Frankrijk. Hééél wat anders.
    Ineke heeft de datum voor onze reünie vastgesteld en dat wordt 1 september. Hopelijk kunnen jullie er dan ook weer bij zijn.
    Geniet nog lekker van jullie tijd in Zuid Afrika en daarna een goede reis terug naar NL.
    Lieve groet van An.

• 05 Maart 2012 - 05:31

Els Bouwmeester:

Hallo Aad en Karin, wat een reis hebben jullie gemaakt! Veel meegemaakt en ook veel afgezien, lees ik een beetje uit jullie verhalen! En nu maar lekker gaan genieten van alle luxe die nog komt. Wij zijn weer terug uit Myanmar. We hebben een prima reis gehad. Het land was geweldig net als de mensen daar. Onze reisbegeleider was Tun Tun OO. Kennen jullie hem ook? En we hadden Eric in de groep die jullie nog moeten kennen van jullie reis naar Zuid China.. zo zie je maar, heb je ineens gezamelijke kennissen. Marianne zijn we ook nog 2 of 3 keer tegengekomen. Dat was wel bijzonder! Wij wensen jullie nog veel plezier en zijn weer benieuwd naar jullie foto's, groetjes, ELS

• 05 Maart 2012 - 10:31

De Buthie's:

Hey Aad en Karin, Ja hoor we leven nog. Jullie verhalen zijn net een boek daar moet je wel de tijd voor nemen en dat heb ik net gedaan. Wat een prachtige verhalen/foto's en een mooi land. Weer een totaal andere reis en niet geheel zonder gevaar heb ik gelezen. Nu weer even van wat luxe genieten. Bij ons veel drukte, wanneer niet denk ik wel eens. Maar goed Ruud elke week met de poorten bezig, worden erg mooi, maar wat een werk. Drukke tijd met klussen is ook weer begonnen en Ruud is aan het basketballen geslagen.Ik aan een bijscholingscurcus bezig, erge taaie moeilijke stof. ans.bijleveld@blauwemorgenster.nlolgende week examen Brr. Lisanne druk met uitgaan/Vrienden, zou druk met haar examen bezig moeten zijn maar dat is bijzaak. Maar goed ze staat op een vak na alles voldoende dat komt wel goed. Jelle alles ok op een gebroken neus na. Gestoeid op basketbal, maar goed hij staat weer recht. En onze jongste drol gaat ook erg lekker, gaat al meer met vriendjes spelen, hij had een top rapport en is ook aangestoken met het basketbalvirus, want hij wil ook op basketbal. Al met al lekker. In de beemster gaat alles ook lekker zijn gangetje fantastisch druillig weer. Nou geziet lekker van de laatste 23 dagen Heel veel liefs De Buthie's.

• 05 Maart 2012 - 10:33

De Buthie's:

Ha ha ik zie dat ik er een mailadres tussen mij tekst heb gepropt. Nou daar moeten jullie maar overheen lezen. Groetjes Ellen

• 05 Maart 2012 - 13:27

Janneke:

Hoi hoi, het ziet er weer geweldig goed uit. Ja, je moet er wel even voor gaan zitten, wat een verhalen maar de moeite waard. Wat gaat het toch snel, over 23 dagen al weer terug. Even maar niet aan denken en geniet nog maar een poosje van al dat moois.
    Dikke kus van ons

Mail gestuurd naar jullie eigen mailadres. Niets ernstig, even bij kletsen.

• 05 Maart 2012 - 19:48

Willem:

Ja jongens de tijd vliegt het is bijna
    1 april. Jullie moeten nog maar een keer melden dat er dan een feestje voor Sara in de oude munt is. Want ik heb nu al twee mensen gesproken die de kerstkaarten hadden weggegooid incluis jullie uitnodiging. Verder valt er niet veel te vertellen. Jullie maken het verslag lezende op een dag meer mee dan wij in een paar weken. Veel plezier nog in Zuid Afrika.
    grtjs willem

• 06 Maart 2012 - 19:59

Piet En Lia:

Jongens wat een reisverslag weer.
    Elke keer wat anders. De foto met de
    lange schaduwen vond ik erg apart.
    Leuk dat jullie van appelgebak kunnen
    genieten. Nog heel veel leuke, mooie
    en gezellige dagen. Met Piet gaat het
    prima. Hij loopt al tot de Rijperweg of verder. Nog nooit gedaan. Tot ziens

• 07 Maart 2012 - 09:13

Hey Aad en Karin
    Je fotocursus is niet voor niets geweest wat een mooie foto's Aad. Vooral die met de vier mensen op de zandberg met de schaduw. Dit jaar veel met zijn tweeen op de foto. Nou groetjes hoor

• 08 Maart 2012 - 11:22

Astrid:

Bij mevr.Hoos koffie en een giga koek
    gekregen, 2 verslagen bij haar afgeleverd inclusief foto ze was er weer erg blij mee Ze is erg ziek geweest longontsteking gehad nu ging het wel weer, Ze vind dat je maar snel weer terug moet komen ik moest jullie de hartelijke groeten doen dus bij deze,Bij ons alles goed Michael eindelijk een stage plek dus die kan aan de bak, Tot over 20 dagen Groetjes