Het laatste verhaal uit Africa - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van aad en karin jong - WaarBenJij.nu Het laatste verhaal uit Africa - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

Het laatste verhaal uit Africa

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

22 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Dinsdag 13 maart Knysna we zijn vanmiddag eens lekker wezen wandelen op een zeer mooi strand we moesten eerst even met de auto waar ik eigenlijk steeds beter in ga rijden naar de zeer Afrikaans klinkende naam Breton on See gereden onderweg hebben we een paar fotostops gemaakt want de natuur is hier ongelofelijk mooi maar bij Breton ligt een zeer mooi strand en daar zijn we gaan lopen naar Buffelsbay een wandeling zoals van Egmond naar Bergen aan zee maar dan wel vele male mooier de Indische oceaan is zo mooi blauw het strand lekker breed.

Knysna is een leuke plaats we blijven hier drie nachten en dan gaan we twee keer in een natuurpark slapen gisteren toen we hier aankwamen hadden we al gauw een slaapplek gevonden we hadden al wat op internet gezien alleen moesten we wel drie keer verhuizen maar de eigenaar had al gouw door dat we dit niet echt wilden dus moest er even met de planning worden geschoven en we slapen nu in een kamer welke eigenlijk voor drie personen is we hebben nu self catering guesthouse Lakesite heet dit geval het is een Zwitsers achtig houten huis de kamers lijken een beetje op Karin haar ouders huis nl schrootjes achtige kamers en onze kamer heeft de naam Uilen room.
Gisteren kwamen we hier best wel op tijd aan dus hebben we toen maar gelijk geregeld dat we deze avond een Sunset cruise konden gaan doen en dat hebben we dan ook maar gedaan we zaten op het achterdek met een heerlijke Chardonee want je kunt een ding vertellen over de Zuid Afrikanen maar wijn drinken dat kunnen ze maar dat is dan niet gek want een flesje kost in de supermarkt 30 Rand maar in een café of ergens anders kost deze fles maar 78 Rand nu daar laat je geen flesje voor staan en laat ik je vertellen de keuze is zeer groot.
De sunsetcruise was een zeer leuke ervaring en we hebben leuke mensen ontmoet daarna zijn we toch weer aan de grote stukken vlees gegaan.
Maar voordat we naar Knysna gingen hadden we al twee plaatsen gehad nl als eerste Swellendam en hier sliepen we bij een Nederlander welke een herberg had genaamd het Roosje van der Kaap deze jongen hebben hierna nooit meer echt gezien en dat is toch wel jammer want het lijkt mij leuk om het stadje waar je een BB heb te promoten maar goed het gaat hem waarschijnlijk goed voor de wind, maar we kunnen zelf ook wel de leuke dingen vinden we bleven hier twee nachten want anders moet alles zo snel als eerste zijn we naar het museum geweest waar de historie van Stellendam is geschreven want dit was een van de laatste buiten posten voor je verder het platteland van Zuid Afrika in kon gaan dus werd hier ook recht gesproken er was nog een oude gevangenis aanwezig en natuurlijk het Drostdy huis hier zat de landdrost welke de belastingen voor de VOC moest innen het was een leuk museum daarna zijn we lekker door het dorp wezen wandelen en om vijf uur was het Roseetjes tijd en vlak bij ons BB was een leuk tentje we zaten buiten in de zon en de Chardonnay smaakten heerlijk dus na een fles nog maar een tweede genomen daarna hebben we ons eten bestelt en toen maar een derde flesje open getrokken maar we weten nu dat we na twee flesjes moeten stoppen want daarna smaakt het toch allemaal weer wat anders.
De volgende dag hebben we rustig aangedaan weer door het stadje geslenterd en toen we weer bij Roosje aankwamen waren er nieuwe gasten gekomen Nederlanders een broer met 5 nichten [je weet wel van neven] dus kwam er het maar niet van om rustig een boekje te lezen de nichten gingen scrabbelen het zal wel niet goed geschreven zijn maar daarom speel ik dit spel nooit maar het leiden wel behoorlijk af daarna gingen ze nog even zwemmen in een zwembad van drie meter en hebben nog leuke gespreken gehad.
Hierna was het weer tijd om te eten we gingen nu weer naar het zelfde adresje maar nu twee flesjes wijn we hebben een heerlijke avond gehad onze nichten aten bij het Roosje maar daar was bijna niets voorradig dat bedoel ik nu van onze Hollandse eigenaar pas twee jaar deze zaak en nu al ingedut.
De volgende dag gingen we op weg naar Knysna maar bij het strand plaatsje Wilderness zagen we de zee en het strand we wilden hier wel een kopje koffie nemen om daarna nog even over het strand te lopen maar we zagen een leuk hotelletje en deze hadden nog wel een kamer vrij en het was wel ons prijsje ook dus zijn we hier maar een nachtje gebleven, toen hebben we een heerlijke strandwandeling gedaan en daarna bij een Italiaan op het terras weer een flesje opengetrokken daarna zijn we hier ook nog even wezen eten en de pizza was top bijna de beste welke ik ooit heb gehad[de beste was in Mexico maar deze komt echt op de derde plaats s avonds hebben we nog even tv gekeken want we hadden dat al bijna in geen 4 maanden gezien op de voetbal wedstrijd na.
17 maart het begint nu echt op te schieten maar we maken nog steeds te veel mee we zitten nu in een Chalet deze ligt 6 km buiten het natuurpark Addo welke we morgen dus de helle dag gaan bekijken want we willen nog wel even wat wilde dieren bekijken vandaag hadden we een autorit van ongeveer 280 km.
Maar hoe waren onze laatste dagen nu de laatste dag in Nysna zijn we in het bos gaan wandelen we reden met het kleine autootje over B-weggetjes toen we bij de boshut aankwamen gingen we de gele olifanten route lopen 9 km door het bos het was een heerlijke wandeling bijna ging het op het einde fout want er was een hek welke op slot was en twee routes kwamen bij elkaar wat nu, maar we hadden geluk want een zwarte afrikaan maakte zo juist dit hek open de dacht ik laat ik het maar even vragen de neger was zeer duidelijk we moesten de andere kant op en na 1 km zagen we een boortje met een witte olifant dat was dus geen gele wij dus gelijk omgedraaid en toen we weer bij het hek aankwamen bleek dat je erom heen kon lopen en inderdaad weer een bordje met het goede olifantje erop.
Daarna zijn we nog even wezen kijken bij een ander strandje en de huizen welke op dit bijna privé achtige strand stonden leken wel een beetje op kastelen en we dachten gelijk wat is dit een mooi klein strand hier zal wel de rijken der aarde wonen of een woning hebben.
Maar onze reis ging weer verder en nu gingen we naar Tsisikamma Nationaal Park hier hadden we een boshut besteld maar hier zijn geen restaurants dus hebben we bij Pick an Pay eerst onze boodschappen gedaan voor twee dagen moesten we inkopen doen.
Zo ik stop nu even Karin gaat jullie wat meer vertellen.
Hier ben ik dan net een bloemetje op tafel gezet want het is vandaag 17 maart en morgen is het onze huwelijksdag en morgen gaan we vroeg het natuur park in dus nu maar snel even sfeer in de chalet.
Maar ik begrijp dat ik nu verder moet vertellen daar gaat hij dan.
Met 2 hele kippen wijn bier brood Franse kaas toast smeerworst melk en een grote pot yoghurt dachten wij dat we het wel konden redden voor die 2 dagen.
Maar toen las Aad dat we dicht bij Birds of Eden waren een hele grote natuur complex van vogels en apen.
Apen is ons ding niet maar vogels was een ander verhaal dus met al onze spullen in de auto er naar toe gereden en maar een kruisje geslagen dat de kip niet zal bederven in de warme auto
Het park was geweldig ik zal er zo weer naar toe gaan onze dank gaat naar onze Oostenrijkse vrienden want die hadden het tegen ons gezegd.
En toen onze boshut op gezocht bij de ingang vroeg ik of ze ons de mooiste hut wilde geven en wat denk je ze wisselde de sleutel en zei deze staat aan het meer en dit is de beste.
En het was de mooiste midden in het bos aan het meer toilet en douche moest je ergens anders doen en er was een gezamenlijke keuken waar een koelkast stond daar maar snel onze kippen in gedaan.
Nadat hebben we snel onze wandelschoenen aan gedaan want er stond nog een wandeltocht voor de boeg.
Het eerste stuk was goed aangeven maar daarna was het een drama Aad zei dat we langs de rivier moesten lopen maar af en toe kropen we onder bomen of moesten we elkaar helpen om ergens boven op te komen na een uurtje ben ik de padden gaan merken met stenen zelfs Aad ging zich ermee bemoeien want die vond het ook wel erg spannend worden.
Maar we zijn op de berg gekomen dus alles was goed gegaan alleen toen werd het al wat donker dus zijn we snel naar beneden gegaan want dat weten we nog van een andere reis je ziet niets meer als je beneden bent.
Ik ben daarna gaan douche en Aad heeft toen bij onze hut een kampvuur gemaakt je weet niet hoe geweldig dat is.
En dan wij met twee halve kippen op het bord en een heerlijk glaasje wijn wat wil je dan nog meer.
De volgende dag hebben we met twee Afrikanen gesproken en die zeiden dat we nog naar een ander park moesten gaan dus onze plannen worden gewijzigd maar dat is ook zo lekker dat we met ze twee zijn en natuurlijk onze lieve blauwe autootje.
Daarna is het gaan regen en zijn we lekker in onze boeken gaan lezen maar na een uur of drie hield het op en zijn we de buurt gaan verkennen dat was niet zo veel.
Dus terug naar de boshut en een kano gehuurd die in het meer geduwd en hebben toen de plaats vanaf het water bekeken er was een tent op gezet bij het meer voor een bruiloft wij vroegen nog of er een warming up party was jammer die was er niet maar we waren wel uit genodigd voor vandaag die hebben maar af geslagen want zo als jullie weten begint de tijd te dringen en we willen nog veel zien.
S avonds hebben we toch het kampvuur aan gekregen wel was het meer erg rokerig maar het branden en toen onze halve kip en ons flesje op was begon het weer te regen en zijn we lekker naar bed gegaan.
Vandaag vroeg eruit want het was een stukje rijden en je weet nooit wat er op ons pad komt maar dat viel mee en de aardige mevrouw van de boshut had voor ons nog een leuk BB geboekt want het Addo natuurpark waar we wilde slapen zat helemaal vol.
Ze had veel moeite gedaan voor ons dus van ochtend mijn laatste delf blauwe klompjes aan haar gegeven en wat was ze er blij mee grappig he?
We waren om twee uur op onze plek maar voor dat we er waren moest er nog getankt worden maar het was hier wel erg donker van de mensen en Aad doet altijd de autodeur op slot bij deze plekken maar nu moest hij er zelf uit hij zei ik betaal wel contant en niet met mijn credit kaart en je wilt het niet geloven hij zit nu buiten lekker achter een glas wijn dus hij is er nog.
Van avond eten bij de bazin van de chalets en morgen gaan we het natuurpark in en hopen dat we veel dieren zien.
Wordt Vervolgt [neem een kopje koffie of beter neemt een lekker wijntje]
Vandaag is het alweer 19 maart dus nu even snel mijn verhaal door vertellen want lieve mensen uit Nederland we hebben zo veel mazzel het is gewoon een beetje gevaarlijk.
18 maart vroeg eruit want het dierenrijk wacht niet op uit slapers een heerlijk ontbijt gegeten en wat nog lekkere was we hebben alle twee zooooo lekker geslapen de lakens waren zacht en de ganzen maakte ons wakker.
Addo het natuur park ligt 5 km van ons vandaan dus dat was appeltje eitje maar toen we binnen kwamen kregen we een kaart waar je alle beesten die je had gespot kon invullen.
We hadden het er druk mee zo veel olifanten,herten ,buffels,zebra’s, enz enz je kon ze soms net niet aanraken maar dat scheelde niet veel.
De hele dag waren we in het park wat en prachtige dag en toen we thuis kwamen hadden we een mooie huwelijksdag gehad vonden wij.
S avonds heerlijk gegeten bij onze verhuurster en toen snel naar bed gegaan omdat er weer een reisdag aan kwam.
Vandaag 19maart we gaan naar Zebra Mountain ook weer door iemand gemeld die het daar prachtig vond en we moesten die kant toch op dus een nachtje in het National park dat hadden we nog niet gehad maar stond wel op ons lijstje die eigenlijk per dag groeit.
Dus een beetje op tijd vertrokken want de ganzen waren ook weer op tijd eerst nog wel afscheid genomen van onze verhuurster wat een leuk mens was dat en toen doel gericht gaan rijden’
Maar toen we in het laatste dorp aan kwamen stopte we bij het informatie bureau om te vragen of er plek was voor twee holanders.
En het park was vol geboekt dus wij helemaal treurig naar ons lieve blauwe autootje wat moesten we nu.
Ik zei laten we er gewoon naar toe gaan het is 25 km maar je weet nooit misschien heeft er iemand afgezegd.
Dus wij er naar toe komen we bij de main gate staat daar een hele donkere man en wij vroegen is er nog plek in het park hij wist het niet maar ging wel even bellen maar zei wel meteen dat we niet op alle wegen konden rijden met ons lieve blauwe ……. en moest meteen lachen.
Hij bellen en keek erg donker en kwam met het zelfde wat wij al wisten alleen was er nog plek maar die vond hij ook veel te duur maar ik vroeg kunnen we niet in je kantoortje slapen dat vond hij geen goed idee toen vroeg ik is er geen oude tent over want dan slapen we daar in we hebben alleen maar twee bedden nodig.
En nu komt het de telefoon gaat er was nog een heel klein Guest house over voor een leuk prijsje ik kuste de man op zijn hooft alleen was het wel midden in het park en het was zelf catering wat vervelend nu dit was precies wat we wilde.
Aad en ik door het doelen heen ik meer dan Aad maar dat begrijpen Jullie wel.
Eerst weer 25 km terug om 1 kip een pond vis 2 flessen wijn, brood, kaas en nog wat meer te kopen maar dat boodschappen lijstje kunnen jullie nu wel en toen weer 25 km terug naar ons kleine huisje Bij de ingang onze grote donkere vriend een leuke fooi geven hij wilde geen zoen meer van me raar he.
En toen onze sleutel gehaald dat was nog even een gedoe want twee dames wilde ook nog een slaap plaats maar konden alleen die duren nog krijgen.
Ik wil niet op scheppen maar we hebben twee keer het slot van ons onderkomen gecontroleerd we wilde het niet geloven ze zei klein maar het is een heel huis met alles er op en aan een grote huiskamer met openhaard een keuken waar alles is een lief badkamertje een grote slaapkamer.
Maar wat het mooiste is is het uitzicht we kijken op het meer en zitten echt op een berg en ik denk dat sommige mensen nu gaan denken ze beginnen op mensen te lijken maar van avond zijn we echt 1 met de natuur.
We hebben net de vis op en we kijken naar de sterren hemel en we horen af en toe dieren geluiden dit is nu echt Afrika.
Zo ik hou nu op met opscheppen morgen horen jullie hoe wij hebben geslapen en hoe het natuur park is
Welterusten
Heerlijk geslapen maar dat kon niet anders.
Aad had meteen een goed idee als we zo lekker slapen en we vinden dit zo mooi dan blijven we gewoon een dag langer.Dus snel naar de receptie gereden om te vragen of er nog plaats was en dat was geen probleem snel betaald en toen het park gaan bekijken het is heel anders dan Addo het wild is kleiner maar je komt voor de zebra’s want die hebben hier de strepen anders zitten zoals wij ze kunnen.
Het fototoestel van Aad maakt behoorlijk overuren en voor dat je het weet is het 5 uur en moet je richting huis daar aan gekomen merk je dat we ook gezelschap hebben gehad en voor dat we onze weg in reden kwamen nog een hert tegen met haar jong.
De kip smaakte weer heerlijk maar voor morgen moeten we wat anders gaan zoeken we denken aan een braai maar dan moet er nog wel vlees komen er is een klein winkeltje hier dus morgen maar gaan kijken.
Het huisje waar we in slapen heet Doornhoek House en is van 1836 in 1838 kwam daar de eerste boer wonen en zijn naam was Hendrik Jacobus van Heerden.
Wij denken dat deze man wel wat geld had want anders had je niet in die tijd zo’n huis wat er verder is gebeurt, weten we niet maar wij slapen er lekker in.
Omdat we morgen geen eten meer hebben zijn we druk bezig om hout het sprokkelen voor de braai want die hebben we inmiddels gevonden maar onderweg mag je niet uit je auto maar af en toe liggen er mooie stukken hout en moet er toch maar even gestopt worden met alle risico van dien het kost je een aardige boete als je word gesnapt.
Maar goed er lag nog wat hout langs de weg en Aad zei pak dat even het begon al wat donker te worden ik eruit maar toen ik net weer in de auto was krop er een slang over de weg dus jullie begrijpen wel dat het hout zoeken snel over was .
21 Maart
Goedemorgen, vroeg eruit want er liep wild op ons erf daarna de plannen van de dag gemaakt we hebben gemerkt dat we alleen een bad hebben en geen douche en de kranen werken niet zo dus er moet vandaag een douche gezocht worden maar op de camping site zijn er genoeg dus eerst een ronde park want daar zijn we voor en dan de douche op zoeken en kijken of er vlees te koop is.
Aad heeft in de diepvriezer van de winkel gekeken en aan zijn gezicht kon je zien dat we geen honger gaan lijden dus met veel teveel zijn we om 2 uur naar ons huisje gereden en daar kwamen we nog fam Steenbok tegen met haar kind en wij meteen gezegd dat ze van avond niet op de braai hoeft.
Dit wordt onze laatste avond in het mooie Moutain Zebra park dus we gaan er extra van genieten en als jullie dit lezen kijk dan goed naar de foto’s misschien kunnen jullie dan een beetje voelen hoe wij daar op die berg in Afrika zitten en wat we allemaal meemaken.
Groetjes uit Mountain Zebra.
22 Maart

Wat een leuke dag hadden we gister na het verhaal zijn we nog even gaan spotten naar de buffels.
Aad had ze niet goed op de foto dus om half 5 even kijken of we ze nog tegen kwamen maar dat was niet zo maar we ontdekte wel een natuurpoel dus nog even half naakt gezwommen.
En vandaag afscheid genomen van onze mooie plek het ging ons aan het hart om half zeven zaten we aan de koffie en keken voor de laatste keer naar de bergen en er liep natuurlijk een hert wat was het er mooi.
Er moest vandaag 460 km gereden worden door een gebied waar ze veel met de weg bezig zijn dus elke keer stoppen dan staat er een lekkere dikke donkere vrouw met een vlag te wapperen en dat betekend meestal dat je ergens 10 min moet wachten op laatst heb ik ze maar op de foto genomen het zijn meestal niet de mooiste dames.
De reis ging naar Oudtshoorn want daar zijn de struisvogels farms maar we kwamen via het plaatsje de Rust binnen rijden en toen zagen we gelijk een struisvogel farm.
En de volgende 30 km hebben we niets meer gezien nu blijkt dat er een ziekte heerst onder de struisvogels en zijn alle dieren afgemaakt nu hopen we dat we van avond nog wel een stukje van dit dier kunnen eten.
Aan ons onderkomen kan het vandaag niet liggen we slapen in de pastorie van de Nederduitse Gereformeerde kerk we moesten wel over de prijs onderhandelen.
Gezien we vele km moeten rijden denk ik niet dat jullie nog veel van ons horen en onze computer gaat vandaag of morgen kapot we hebben grote vlekken op het scherm en hij doet het niet meer zo als wij willen.
Zo dat was Karin haar verhaal lekker kort He.
Maar nu kwam er een Olifant met een grote snuit en die blies het verhaal dus uit.
Grt van Aad en Karin uit Afrika
PS Cees en Sandra gefeliciteerd alvast met jullie verjaardag.

• 22 Maart 2012 - 18:23

Chris En Nel:

Hallo wat is het mooi daar en al die mooie verhalen jullie kunnen wel een boek schrijven.
    Het zit er bijna op voor jullie maar,gelukkig is het hier ook mooi weer ik hoop dat als jullie thuis komen het nog zo mooi is dat is lekker thuis komen.
    Liefs en tot 1 April
    Chris en Nel

• 22 Maart 2012 - 19:40

Cor En Truus:

Lieve Aad en Karin, Wat hebben jullie het geweldig in Afrika. We weten wat jullie voelen want wij zijn er al meerdere keren geweest. Er bestaat geen werelddeel waar zoveel dieren leven als in Afrika.
    Hier gaat alles heel goed, we hebben prachtig weer, je zal het niet geloven maar ik ben al op je tuin aan het planten, je zal het wel zien als je terug bent. Het is wel weer vreemd als je zo lang weg bent maar we vinden het heerlijk dat jullie zo genieten. Maar van ons mag je nu wel weer terugkomen.
    Tot volgende week groetjes en een kus van Cor en Truus

• 22 Maart 2012 - 20:40

Bets:

Hai Aad en Karin

Zo dat was weer een heel verhaal.
    wat ziet het er allemaal prachtig uit.
    Geniet er nog maar even van en een goede reis terug.
    Groetjes Bets.

• 22 Maart 2012 - 22:33

Janneke:

Wat is het daar prachtig, dit wordt vast een land waar jullie weer terug gaan. Wat zullen jullie heimwee hebben. Gelukkig is het hier goed weer dat maakt het weer een beetje goed.
    Nog veel reisplezier en een goed reis terug.
    Dikke kus van ons.

• 23 Maart 2012 - 15:17

Els Bouwmeester:

Hallo Luitjes, wat een prachtige reis hebben jullie gehad! Jullie hebben de ruwe maar ook de gepolijste kant van Afrika goed kunnen beleven! Wij zitten inmiddels al weer aan de Zuid Franse kust. Nog niet met de tenen in de Middelandse zee want het water is nog te koud... Wij wensen jullie een hele goede thuisreis en veel sterkte met het wennen in Nederland. Het is toch altijd weer een enorme omschakeling! Later dit jaar kunnen we misschien iets afspreken? Liefs en groetjes, ook van Gert, ELS

• 23 Maart 2012 - 16:37

Piet En Lia:

Wat een prachtig slot van jullie rondreis. De foto's zijn ook top.
    Moeilijk om te kiezen, welke opgehangen worden. We hopen wel dat jullie hier weer kunnen wennen.
    Groetjes en tot ziens.

• 23 Maart 2012 - 20:14

Willem:

Een prachtig slot van een schitterende reis met vele indrukwekkende foto's.
    Olifanten waterbuffels stokstaarjes zebra's het loop er allemaal zomaar rond.
    Zal moeilijk voor jullie worden om hier weer gewoon je draai te vinden.
    Maar ik ben blij jullie binnenkort weer te zien
    Tot 1 April

• 24 Maart 2012 - 17:11

Carla:

Ik kom net uit de zon, het lijkt wel zomer in Nederland (en dit is al een aantal dagen zo)
    Het was mooi om alle verhalen te lezen en foto's te kekijken. Wat gaat de tijd tocht snel. Geniet nog maar van de laatste dagen, een hele goede terugreis gewenst en tot 1 april
    Gerard en Carla

• 25 Maart 2012 - 18:17

Astrid:

Zondag de zomertijd is hier begonnen,we hebben al een paar prachtige dagen,De eerste kievit eieren hebben we ook alweer gevonden bij boer Piet,de Beemster hangt vol met vlaggen,klompen,molens,slingers, dat is wel leuk thuis komen zo!Wat een leuke/mooie overnachtings huisjes hebben jullie weer gevonden, zo zie je maar vol is niet altijd vol, en weer prachtige foto's, geniet van jullie laatste dagen,groetjes van allemaal

• 25 Maart 2012 - 20:14

De Buthie's:

Hey Aad en Karin, wat vliegt de tijd, nog even en jullie zijn al weer terug. Buurman Fred heeft het er al weer druk mee, alles wordt weer onderhanden genomen voor jullie thuis komst. Vanaf hier wensen wij jullie een hele goede terug reis en hopenlijk is het dan nog net zo'n lekker weer als het nu is. Liefs en tot gauwde Buthie's

• 26 Maart 2012 - 09:02

Anja Hindriks:

Hallo Karin, Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt. Wat een avontuur! Maar zelf zou ik, denk ik ,alleen het laatste deel aandurven. Verrassend genoeg is het hier ook eens schitterend weer, dus... Welkom thuis.

• 29 Maart 2012 - 07:56

Anja:

Alweer terug in De Beemster?? Gezellig thuiskomen hè?!
    Welkom thuis (zal wel weer ff wennen zijn)
    Tot zondag xxx

• 01 November 2012 - 09:55