fijne feestdagen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van aad en karin jong - WaarBenJij.nu fijne feestdagen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

fijne feestdagen

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

24 December 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Addis Abeba
Na toch weer een leuk uitzwaai gehad te hebben, Willem Gerard en Karin haar ouders en niet te vergeten alle buren die een dag voor vertrek en dan de telefoon ook niet te vergeten.
Gingen we om 6.45 met de trein naar Schiphol alwaar het best wel druk was vanwege de aankomende kerstdagen de vlucht naar Addis Abbada was top geen vertraging en het vliegtuig was niet helemaal vol, dus vroeg Karin of we ook bij de nooduitgang mochten zitten en ja hoor we mochten er zitten dus hadden we een zee van ruimten voor onze benen, we hadden een tussenstop in Soedan om mensen uit te laten en even kerosine te laden.
Om half tien landen we in Addis en na de controles ontmoeten we gelijk onze reisbegeleidster Jeanette deze begeleide ons naar ons hotel Soramba Hotel aldaar besloten we maar om gelijk maar een biertje te pakken en dat smaakte ons best,Jeanette is een leuke vlotte vrouw dus ik denk wel dat we het getroffen hebben.
En volgens haar hebben we een goede internet verbinding nu ik gelijk geprobeerd maar niets lukte maar gelukkig heeft Jeanette mijn gered er stond weer wat verkeert ingesteld maar het blijven rot dingen er moet altijd weer wat veranderd worden maar goed hij doet het weer.
Vandaag hebben we even de stad bekeken maar eerst moest er geld gewissel worden, nu ben ik in het bezit van 22.200bir en dat is een beste stapel aangezien 100 het grootse biljet is.
Maar na deze wissel truk zijn we eens lekker wezen wandelen eerst hebben we een kerk bekeken en dan verbaas je toch wel hoeveel mensen deze kerk even inlopen ik denk dat Deen het met de kerst niet zo druk heb, daarna gewoon door de straten geslenterd en ons weer verbaast over het straatbeeld de vele kleine simpele winkels de schoenpoetsers en de bedelaars maar dat kunnen onderhand wel.
Op een gegeven moment liepen we richting de Moskee en eigenlijk vonden we het al raar dat kinderen stukken krant op straat verkochten op een gegeven moment begon er uit de Minaretten gezang te komen en iedereen bleef stilstaan de auto stopten de krant ging op de grond en de mensen gingen spontaan hun oefeningen doen omhoog omlaag knielen en dat deden ze best wel gelijk.
Nu ik maak maar een geintje maar het was best wel indrukwekkend we hebben dat een tijdje aangekeken hierna een lekker cola met een plakje cake genomen al slenterend kwamen we langs een school hier was lawaai dus wij even kijken was er een basketbal wedstrijd aan de gang de gele tegen de rode het hele plein stond vol en de meisjes gingen helemaal in hun kleuren gekleed uit hun dak.
Toen was het onderhand wel tijd om naar het hotel terug te gaan want we hadden een afspraak om met Jeannette eens lekker uit eten te gaan en ze wilde weleens naar het beste restaurant van Ethiopië nl een Italiaan welke ze zeggen ook nog de beste in Afrika moet zijn en inderdaad we hebben zeer goed gegeten en een wereldavond gehad leuk geklets een lekker wijntje gedronken het koste wel wat maar het is goedkoper dan bij Simon Bakker.
Maar het was een ervaring wat je eigenlijk in dit land niet verwacht en volgens onze gids maken we dit niet meer mee dus ga ik met een volle buik lekker slapen en deze dag tevreden af te sluiten.
En morgen ochtend woord ik weer wakker van de opkomende zon welke zo in mijn kamer schijnt.
Vandaag was een dag wat een beetje raar verliep we zouden naar Bole road gaan om daar een museum te bezoeken, maar het was eigenlijk wel een eind lopen dus we namen de blauw witte busjes, hier ga met meerdere personen in en hij stopt onderweg om mensen in en uit te laten.
Super goedkoop en iedereen maakt hier gebruik van maar Bole road is erg lang en we stonden bijna nu bij het vliegveld dus we moesten terug lopen voordat we bij het museum aankwamen.
Na 1 ½ uur te hebben gelopen en twintig keer de weg te hebben gevraagd bleek dat het Addis Abada museum gesloten te zijn, natuurlijk baalde we en we besloten om maar weer terug te gaan naar een gebied vlakbij het hotel.
Maar we zagen aan de overkant een kerk dus zijn we daar maar even wezen kijken, nu het was er erg druk en wat we toen zagen maakte onze nutteloze wandeling helemaal goed.
Want op het plein voor de kerk zaten honderden mensen op de grond en toen ik wat beter keek zag ik dat deze mensen hierna toe waren gekomen om voor de zoveelste keer te worden gedoopt.
Maar het dopen ging op een heel aparte manier nl de pastoor [zo heet het niet] stond met een waterslang en spoot deze mensen nat, en vele raakte hierbij in trans en begonnen te gillen,eigenlijk had ik hier geen foto s van moge maken maar meneer pastoor zag mij en vroeg waarom ik dit wilde fotograferen ik gaf aan dat ik ook kerkelijk was en dat mijn bedoeling goed waren zodoende kreeg ik toestemming om toch foto’s te maken, maar ik moest wel uitkijken om geen natte camera te krijgen.
Dus dat was toch een super moment toe we terug gingen vroegen we aan een voorbijganger waar de busjes vertrokken richting Menselik plein deze man wees ons de weg en zei dat hij ook die kant op moest, nu dat is normaal iets dat stink naar, betalen voor niets maar we raakte zo goed in gesprek en hij vertelde mij dat hij door een Nederlandse priester was groot gebracht dus hoefde hij geen geld hij betaalde zelfs onze busrit, tijdens deze terug tocht hadden we het over de armoede in deze stad.
Nu hij wist wel iets wat wij konden doen nl .
We konden coupons te kopen en deze konden we dan aan de armen geven zodat ze dan bij een gaarkeuken een maaltijd konden krijgen, deze coupons kosten 2 bir en daar krijgen ze dan een maaltijd voor.
We hadden toch wel twijfels maar we hebben de gaarkeuken gezien, en de arme mensen die wij deze bonnen gaven waren er erg blij mee.
Dus ga ik met een goed Kerstgevoel dit verhaal afsluiten morgen ontmoet ik de groep en dan gaan we een hele dag op pad.
En daarna hebben we geen internet tot zeker 7 januari dus doe ik het vanavond maar.
Wij wensen iedereen een mooie en vooral gezellige kerst toe en ik mail jullie wel in 2012

Grt Aad en Karin

  • 24 December 2011 - 20:18

    Fam Purmer:

    hallo we hebben zoals andere keren met veel plezier aad zijn verslag weer gelezen het was weer toppie ga zo door fijn dat jullie zo lekker gaan we horen daar nog van een dikke kus mam

  • 24 December 2011 - 20:53

    Donna En Freek:

    Hallo Aad en Karin
    Ik ben er maar even voor gaan zitten,wat een verhaal leuk hoor.
    Karin ik heb eindelijk de kaart ontvangen ,het heeft wel een week geduurd he,net zo,n vlotte post als in Ethiopie.nu verder veel plezier met de groep.
    Gr van Freek en Donna

  • 24 December 2011 - 20:53

    Chris:

    Zo ik heb weer genoten van jullie eerste verslag!Prettige kerstdagen en een goed uiteinde!Geniet van jullie reis.Ik ga jullie weer volgen! xxx Chris

  • 25 December 2011 - 07:18

    Els:

    Hoi Aad en Karin, jullie zijn weer goed bezig! Ik krijg meteen al weer heimwee... Gelukkig Kerstfeest!

  • 25 December 2011 - 09:02

    Jacques En Gre Post:

    ook jullie prettige feestdagen, een goed jaarswisseling en een voorspoedig 2012 !!
    mooie foto's en het zal ongetwijfeld weer een prachtige, indrukwekkende reis worden; gaan 30/12 naar Manuel en Sai in Thailand en tussendoor nog 19 dg naar Bali.
    Veel plezier en wij blijven jullie volgen.
    Groetjes van Gre en Jsacques.

  • 25 December 2011 - 11:45

    Willem:

    Goed om te horen dat jullie weer veilig zijn aangekomen. Het eerste verslag weer met veel plezier gelezen.
    Hele fijne feestdagen. Ik krijg straks Opa en oma en Marga en Edwin voor het traditieonele Kerstdiner.
    grtjs Willem

  • 26 December 2011 - 13:47

    Anja:

    Tweede kerstdag! Leuk verslag en de eerste mooie foto's zijn alweer geschoten! Jeetje, als je zo gedoopt moet worden haha. Dat vergeet je nooit meer! Veel plezier en liefs XX Anja

  • 27 December 2011 - 15:02

    Dew Buthie's:

    Hey Aad en Karin, Hier de kerstdagen weer goed doorgebracht waren met zijn veertienen, dus wel wat werk (maak er natuurlijk teveel werk van) maar erg gezellig!!!! Tweede kerstdag Stijn 9 jaar dus dunnetjes overgedaan. Alvast een gezond, goed en liefdevol 2011 gewenst voor 2011!! Wat alweer een mooi verhaal wat zit je dan in een andere wereld he. Je foto's zijn erg mooi Aad. Top! Liefs uit Middenbeemster.

  • 27 December 2011 - 22:29

    Sandra:

    Hallo reizigers,
    Het eerste verhaal met de foto's ziet er al weer veel belovend uit. Ik zie uit naar het volgende verslag. De kerstdagen zijn gezellig geweest, zowel thuis als in de purmer. groetjes en een dikke kus van jullie schoonzus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

aad en karin

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 204452

Voorgaande reizen:

10 December 2015 - 11 April 2016

beleef bangladesh en thailand 2016

01 Januari 2015 - 16 April 2015

een nieuwe reis gaat weer beginnen 2015

10 December 2013 - 04 April 2014

rondreis centraal india en thailand

02 Januari 2013 - 15 April 2013

Zuid India en Molukken en Thailand

22 December 2011 - 29 Maart 2012

Van Ethiopia naar Kaapstad

Landen bezocht: