een klein gelukje - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van aad en karin jong - WaarBenJij.nu een klein gelukje - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

een klein gelukje

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

28 December 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Awassa
Wondo Genet we zitten nu op hoog nivo nl het voormalig conferentiecentrum van koning Halle Salasie met warme waterbronnen waar je heerlijk in kan baden vanmorgen een warme douche genomen.
Deze douche is erg gemakkelijk want je kunt nl geen koud water toevoegen nu zit in een mooie tuin en kijk uit over de Bale Mountains we hebben even een uur vrij voordat we weer gaan vertrekken.
Karin is even een rondje lopen want in Afrika gaat alles te voet dus valt er overal wel wat te zien tevens heeft ze de eerste drie foto’s van Els en Gert uitgereikt.
Maar dat is nu ik ga nu maar even onze laatste twee dagen vertelen op eerste kerstdag hebben we de andere leden welke om 6.30 in Addis aankwamen ontmoet ze mochten zich even opknappen want om 9 uur begon de briefing over deze reis Jeannette deed het zoals verwacht weer perfect iedereen moest zich even kort voorstellen, en zoals ik het nu inschat is het een leuke diverse groep.
Hierna gingen we een citytoer maken eerst gingen we naar een kerk hier in deze kerk ligt nl de beroemde Ark welke Mozes tijdens zijn reis door de woestijn meenam met de tien geboden in deze kerk had onze Ethiopische gids nog even woorden wisseling met de lokale gids want deze vond het maar allemaal iets te lang duren maar Jeannette maakte vrij goed duidelijk dat wij recht hadden op een goed uitleg en dat hij toch wel zijn geld zou krijgen nu toen waren er opeens geen problemen meer
Hierna gingen we naar het Nationaal museum hier ligt Lucy zei is 3,5 miljoen jaar oud maar jullie begrijpen wel dat een museum met vele oude schedels en boten niet echt ons ding is.
Hiervandaan gingen we neer het Etnologisch museum het is wel een moeilijk woord en het maakt vast wel indruk als je dit tegen ander mensen zegt maar het betekent eigenlijk een museum met vele gebruiks voorwerpen dit museum is in het voormalig paleis van Halle Selassie.
Dit museum was echt prachtig en zeer interessant als laatste kregen we de Blauwe badkamer van de koning te zien en van mevrouw wat natuurlijk roze.
Hierna was het einde toer want de groep viel bijna in slaap om 7 uur gingen we met ze allen uit eten we zouden het bekendste Ethiopische gerecht nl injara gaan eten, maar omdat de groep even naar de kamers gingen konden Karin en ik nog even de mail bekijken das zaten we in de bar en opende we de mail van Beb en Sjef het was een kerstkaart maar deze bevatten ook muziek en de hele bar genoot een van het liedje witte Crismas.
Wat ik kan vertellen over de injara dat is heel kort ik vind er niet aan een grote schaal met allemaal hapje welke je in een zuur deegje moet liggen en dan opeten dit gebeurt allemaal met je rechter hand dus als linkshandige als ik altijd een probleem maar het was wel een leuke gezellige avond en iedereen wilde eigenlijk wel naar bedje toe.
De volgende dag om 7 uur vertrekken we werden voorgesteld aan de vijf chauffeurs deze dagen gaan we inderdaad met vijf auto’s op pad en er werd voorgesteld om elke dag een andere auto te nemen dus begonnen wij deze dag in auto twee we gingen vandaag naar Wondo Genet het landschap was er wisselend en we genoten van de mooie uitgezichten af en toe stopte we om koffie te drinken en om wat foto’s te nemen de lunch bestond uit groentesoep tomatensoep nu begrijpt een ieder wel dat de soepen eigenlijk hetzelfde waren en de hoofd maaltijd was spaghetti bolonase of spaghetti met groente maar er was ook macaroni met hetzelfde, Jeannette melde ons dat dit bijna altijd op onze etenslijst staat en daar ben ik eigenlijk wel blij mee want de injara dat hoe ik niet echt meer.
De uitzichten waren prachtig eerst vlakke land met van die paraplu bomen maar je kijkt je ogen uit naar de vele wagens maar een ding hebben ze gemeen er loopt altijd een ezeltje voor.
Toen we ongeveer om 4 uur aankwamen hadden we de keus lekker niets doen of een heerlijke vogel wandeling nu ik koos voor het laatste maar we hadden een heerlijke wandeling maar we hebben geen vogel gezien nee ik vergis me er waren zwaluwen en duifen,
Maar de wandeling was top je loopt door een gebied met prachtige bergen mooie paden en vooral de mensen die terug komen van hun werk en de vrouwen met de takkenbossen op hun rug.
Karin heeft heerlijk in de zon gezeten
De volgende dag zijn we naar een wildpark geweest hier hebben we antilopen gezien maar vooral genoten we van de uitzichten en vooral de acacia bomen geven ons een speciaal gevoel.
Onderweg hebben we bij een aantal hutten stil gestaan eerst moet Jeannette eerst onderhandelen over dat er aan het einde betaald gaat worden want anders hoor je alleen maar de woorden give me Bir en pas daarna gaat de groep los het klink misschien raar maar als je even uit de auto stapt dan staan er binnen 2 minuten tientallen mensen om je heen zoals vanmorgen bij een begraafplaats en iedereen heeft wel een bekende welke begraven ligt dus uit respect mogen we geen foto’s maken maar met een aantal Bir zijn er geen problemen meer.
Vandaag zaten we in wagen drie, deze middag zaten we bij een Lake awassa hier hebben we heerlijk in de zon gezeten alleen ging het met de lunch een beetje fout want de kaart was niet goed vertaald en er stond gebakken groente op de kaart [voor onze vegetariërs ]maar hellaas dit gerecht bestond niet want je kreeg dan gebakken beef met groente dus hier is onze gids zeker een half uurtje mee bezig geweest.
Maar ik kan begrijpen dat er niet veel vegetariërs in Ethiopië wonen.
Jeannette heeft zeer veel moeite moeite doen om de goede rekening te krijgen.
Daarna gingen we naar een super mooi hotel met een grote kerstboom in de tuin[20 meter hoog] we hebben een douchecabine je weet wel zo iets waar overal water uit komt maar helaas hotel waarschijnlijk ½ jaar oud maar de cabine wekt al niet meer de wc zit al los.
Maar wel een mooi gebouw een goed bed.
Vanmorgen zijn we naar een vismarkt in Awassa geweest helaas stond er te veel wind om een tochtje over het meer te maken we hennen bij de vismarkt even rustig een kopje koffie gedronken en omdat het programma eigenlijk leeg was zitten we nu in Haile [salasie de marathonman]ressort dus we zitten super de luxe en inderdaad er is hier internet dus zit Karin in de zon en ik binnen maar je moet elke kans aangrijpen om je verhaal weg te sturen.
Grt Aad en Karin

• 28 December 2011 - 10:10

Astrid:

Ook toevallig in de krant stond laatst dat stukje over een museum in Ethiopie met die 3,5 miljoen jaar oude Lucy,Klinkt bekend een vogel wandeling(uilenbosje) en dan zo goed als géén vogel zien)Afijn onze kerst is ook goed verlopen 2e dag A'dam bioscoopje en lekker gegeten,Dag na kerst moest ik briefjes voor de buurtver.in de brievenbussen doen hangt er bij brievenbus nr.10 een hond aan mijn vingers pijnlijk,Tetanus prik,antibioticakuur van een week,vinger ingepakt gelukkig géén pezen door dit had raar kunnen aflopen!Jullie veel plezier verder,gr.uit de Beemster

• 28 December 2011 - 10:15

Astrid:

P.S. ik zie nu toch een mooie foto van een ijsvogel en dat is best wel bijzonder ze zijn erg vlug, ik heb ze hier nog niet kunnen spotten!

• 28 December 2011 - 13:02

Carla:

Hallo. De foto's zijn natuurlijk weer prachtig. Ik dacht na het vorige bericht, dat ik wel even kon wachten met een reactie, maar er stond nu alweer een heel nieuw verslag. Ik kijk alweer uit naar de volgende. Fijne jaarwisseling en veel reisplezier in 2012. Groeten Gerard en Carla.

• 28 December 2011 - 17:05

Sandra:

Dat zijn volgens mij geen duiven en zwaluwen die ik op de foto zie. De foto's zijn indrukwekkend, leuk. Nog even een leuk nieuwtje, je zus heeft een tabbloid gewonnen met het invullen van een enquette, hoe vind je dat nou. Ik ga haar gelijk op pad sturen voor een staatslot, je weet maar nooit, komen we nog even bij jullie op de koffie.
    Kus van Sandra

• 28 December 2011 - 18:34

Willem:

Zag ik dat nou goed op een van die foto's: een ijsvogel ?? Hoort dat beest daar of is ie verdwaald en heb jij een unieke foto gescoord: Nederlandse toerist spot ijsvogel in Ethiopie.
    Lucy is een van de oudste mensachtige vondsten en nog net niet de missing link. Je heb een van je eerste rechtoplopende voorouders bekeken dus ik begrijp niet: Een museum met botten en schedels doet ons niet zo veel. Cultuurbabaar die je bent!
    Evengoed een feestelijk uiteinde en een gelukkig nieuwjaar.
    groetjes Wilem

• 29 December 2011 - 09:56

Marga:

Wat een leuk verhaal. Ik wens jullie een heel fijne jaarwisseling en nog heel veel mooie belevenissen in Afrika.

• 29 December 2011 - 20:25

Pa En Mam:

leuk dat we weer wat van jullie horen wezijn de kerst goed door gekomen en nu oudejaars avond bij ella en wil het weer is nog altijd nep regen en wind dus geen winter groetjes pa en mam

• 01 Januari 2012 - 16:26

Chris En Nel:

Hallo Karin en Aad
    Mooie foto s en een mooi verslag.
    Een heel goed 2012 toegewenst.
    Het feest jaar is begonnen met het om(w)armen van de Beemster het regent op het moment pijpenstelen dat is erg jammer,de vuurpotten kunnen haast niet branden.
    Groetjes Chris en Nel

• 02 Januari 2012 - 09:26

2 januari,eenGelukkig,gezond,sportief.
    2012,Hier zijn de oliebollen appelflappen op en de fles Baleys leeg
    gaan de kerstboom weer aftuigen Het feest Beemster 400 is begonnen! We zouden met een vuurkorf en gluwein buiten staan wel het is letterlijk in het water gevallen plens regen,met bakken uit de lucht,geef mij maar verleden jaar met die prachtige sneeuw! Ben benieuwd hoe jullie oud/en nieuw hebben beleeft.Groetjes uit de Beemster

• 04 Januari 2012 - 19:13

Anja:

Gelukkig en gezond 2012!!! Prachtige foto's en mooi verslag XX have fun!!

• 06 Januari 2012 - 09:28

Astrid:

Het weer in Nederland, Storm,Storm, en nog eens storm,mensen in Groningen zijn geëvacueerd mogelijk dijkdoorbraak!Egmond gaat wel door Zondag!

• 06 Januari 2012 - 15:59

Sjaak Tuyp :

hallo aad en karin
    groeten vanuit de beemster
    een goed 2012 toegewenst
    ik hoor alle verhalen wel met wandelen
    groeten sjaak