halverwege - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van aad en karin jong - WaarBenJij.nu halverwege - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

halverwege

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

13 Februari 2012 | Zimbabwe, Harare

5 Feb Kanda Beach
Zo ik loop weer een aantal dagen achter en we zitten nu onze derde dag aan het Malawimeer maar om dat ik bij onze vorige plek opeens internet had heb ik toen maar daar gelijk gebruik van gemaakt we zaten toen bij een campsite gerund door een Hollands echtpaar en deze hadden hun zaakjes best goed voor elkaar.
En als zo velen sponsoren ze de lokale gemeenschapen in hun geval hadden ze een schooltje geadopteerd en dat was dan ook gelijk daar waar we de wandeling naar toe gingen maken we waren maar met 4 personen Conny Jack en wij het was een leuke wandeling de gids liet ons van alles zien zoals hoe ze van Cassave meel maken ook liepen we door vele aardappelen velden maïs en natuurlijk veel Cassave bij het schooltje wachten de kinderen al op ons en binnen een korte tijd hadden ze ons geheel ingesloten en om maar wat met de kinderen te gaan doen deden we natuurlijk we hooft schouders knie en teen dat is iets wat we veel met lokale kinderen doen en wonderwel staan we bijna altijd het alleen te doen en kijken de kinderen ons met open mond aan maar deze keer deden de kinderen het gelijk mee de woorden vonden ze wel te moeilijk maar de klanken klonken wel als hooft schouders knie en teen en de gebaren deden ze na een keer al mee, dit verbaasde ons wel wat want in Ethiopië stonden wij onze oefeningen te doen en werd er met ontsteltenis naar ons gekeken.
We werden daarna in een kantoortje ontvangen door een leraar de andere vijf en de hoofdonderwijzer hebben we nooit gezien daar kregen we wat uitleg over het schoolsysteem en natuurlijk dat er geld in een donatiebus kon worden gedaan maar de bus moest er nog komen maar het geld konden we ook aan de leraar geven nu dat hebben we maar niet gedaan want er waren toch wel wat twijfels en zeker omdat er geen andere getuigen waren en om het feit dat de opbrengst wat wij voor deze wandeling moesten betalen ook naar het schooltje zal gaan.
Hierna gingen we de zeer simpele lokalen bekijken de kinderen zitten op de grond sommige hebben een uniform aan maar de meeste niet de schoolboeken zijn in het Engels na alle klassen te hebben bekeken was het weer tijd om te gaan want we hadden deze middag een workshop in het maken van een Afrikaans masker.
Deze workshop was zeer leuk best wel moeilijk en met wat hulp en soms wat meer hulp hebben we toch een mooi masker gemaakt maar we zaten op een boomstam en je had het werkstuk met je voeten vast de beitels waren zeer meestal simpel [gemaakt van oude kruiskop schroevendraaiers voor het fijne werk]maar het is ons gelukt Karin heeft een vrouwenmasker en ik een mannenmasker iemand anders een olifant en Conny een kop van een nijlpaard dus hebben we weer wat leuks voor aan de muur.
We hadden een zeer leuke dag maar de avond was een ander verhaal de lucht werd al wat donker en om 9 uur begon het al wat te donderen en om 10 uur zagen we vanuit de tent de eerste lichtfitsen en na een paar flinke klappen begon het behoorlijk te regenen wij als een speer de tent uit en we hadden binnen enkelen minuten onze tent voorzien van een dichte overtent deze was eigenlijk net droog van de vorige keer en Karin had natuurlijk alles al goed klaar gelegd.
Terwijl andere over de camping rende om te vragen waar hun overtent was er waren er zelf een paar welke nog van de bar kwamen aanrennen je weet wel de mensen die overdag in de bus slapen.
De nacht was best wel onrustig maar er is niets uit de boom gevallen en morgens om 5 uur stonden we de tent alweer op te ruimen om 6 uur weer te vertrekken naar onze volgende plek waar we nu staan Kande Beach hier kwamen we om twee uur in de middag aan want onderweg hadden we een tussen stop bij een supermarkt.
Toen we op de campsite aankwamen wees Mozes ons wat plekken aan om te gaan staan met de tent wij kozen voor een gedeeltelijke overkapping dicht bij wat later bleek de bar onze Zweedse bussen [deze hebben geen tenten maar slapen op het dak]van de vorige camping stonden hier ook en wat bleek ze hadden een feestje en liepen er vele in vuilniszakken aangekleed rond wij konden het goed bekijken vanuit onze tent dus met een lekker wijntje zagen hoe vele op de bar stonden te dansen Karin ging opeen gegeven moment slapen en ik ben ook even wezen kijken het was een leuk gezicht en vele van onze jongeren van groep stonden even later ook op de bar te dansen om half twaalf had ik het wel bekeken het was een leuke avond.
Dus ik terug naar de tent en toen ik daarin lag klonk de muziek wel erg hard en na 1 uur nog steeds en om drie uur was ik het toch wel zat dus ben ik toen maar even gaan kijken en wat schetste mijn verbazing er waren nog maar 5 mensen aanwezig en ondertussen trilden iedereen die dicht bij de bar hun tent uit de muziek kwam uit een i pot en deze lag gewoon op de bar dus heb ik zelf maar even deze flink zachter gezet en toen ging het wel maar vele zweden liepen nog over de camping en als je Zweeds door de tentdoek hoort klink dat zeer scherp van toon dus hebben we toen maar een pilletje van me moeder genomen om te slapen.
Vandaag hebben we de tent verplaats en we staan nu best wel ver weg vandaag is ook een van onze laatste uitrust dagen want morgen krijgen we weer wat lange reisdagen maar we gaan ook weer een wildpark bezoeken en vanavond eten we een heel varken op deze hebben ze vanmorgen gekocht voor 100 dollar en hij hangt ongeveer 8 uur aan het spit dus vanavond eten we varken met gebakken aardappelen en we krijgen rood dessert want de kok was met een zeer rood uitziende beslag bezig er was een gat gegraven en hij smeerde de pan in met boter dus het wordt een rood gebakje.
Toen we gisteren bij de supermarkt stonden waren er verpleegster waar de mensen tegen betaling hun bloeddruk konden laten meten en een weegschaal om hun BMI getal te bepalen nu deze is bij ons altijd te hoog maar hier zal hij wel vaak te laag zijn maar ik kon het niet laten en vroeg of ik ook even op de weegschaal kon staan en na ruim 6 weken Afrika is het resultaat daarvan dat ik nu ruim 6 kilo ben afgevallen en nu 95 kilo weeg nu allemaal niet reageren zo van er kan nog wel wat meer af want dit was opgenomen in mijn vakantieplan.
7 FEB we zijn op weg naar de grens en we hopen om 1 uur in de middag deze te bereiken gisteren zijn we het Malawimeer verlaten en gingen we op weg naar de hoofdstad van Malawi nl Lilongwe hier sliepen we op een leuke kleine campsite toen we aankwamen zag de lucht er zeer dreigend uit dus hebben we maar gelijk de overtent er over gedaan maar dat was gelukkig niet nodig de rit naar Lilongwe was een hele mooie de uitzichten zijn geweldig alleen is het jammer dat er zo weinig wordt gestopt en in dat opzicht missen we wel dat er geen Nederlandse reisbegeleider bij is want volgens Mozes is stoppen voor een foto bijna niet mogelijk en wat Mozes zegt is wet en Mozes is een echte Maisai krijger van geboorte dus hebben de jonge vrouwen in de groep altijd een streepje voor bv gisteren vroeg ik naar de douche en Mozes wees er mij een aan toen ik klaar was en even bij Karin ging kijken terwijl haar ploeg stond te koken kwam een van de jonge dames dezelfde vraag stellen en Mozes wees gelijk een andere kant op en natuurlijk was daar wel heerlijk water dus onze oude Maisai heeft meer oog voor de jonkies en omdat ik geen oorlog wil laat ik het nog maar even zo maar het is wel jammer dat onze krijger uit Kenia eigenlijk te beetje bedrijfsblind is geworden.
Gisteren is er ook weer eten ingeslagen voor de komende paar dagen en als je dan ziet hoeveel eten er in de bus gaat dat is best wel veel en toen de kok daar mee bezig was kregen wij ook de tijd om wat in te slaan tevens kregen we van Mozes geld om zelf wat te gaan eten want we kregen geen lunch deze dag dus wij liepen over een super de luxe winkelcentrum en Karin zag dat even buiten het centrum een markt was met houdsnijwerk en we hebben weer een leuk Kerststal gekocht een echte Afrikaanse want er zijn geen schaapjes bij het is nog net niet de big vijf maar het zijn geen schapen en we hebben gelijk maar weer water ingeslagen onze water ploeg bestaat nu uit 9 mensen er waren er 11 drie jonge dames vielen af omdat ze vonden dat ze eigenlijk niet zoveel water dronken en we hebben er een lid bij dit water hebben we bij Cash en Cary gekocht een keten dat vroeger ook in Nederland bestond je weet wel ze verkochten alles uit grote dozen.
Maar het kerststal ziet er leuk uit en het kopen is een hele belevenis want je staat bij een kraampje en kijkt naar zo een kerststalletje dat zien de andere verkopers ook en binnen vijf minuten staat er op de grond vlak bij zeker 10 stalletjes allemaal net iets anders dus denk ik wel dat we de mooiste voor weinig hebben gekocht daarna nog even wat lekkers voor in de bus en de avonden en een heerlijk stukje kip gegeten en we kregen van Conny een lekker softijsje aangeboden en deze kosten bijna net zoveel als de kerststal.
Terwijl ik dit in de bus zit te typen gaat het gerucht door de bus dat de rayonhoofden bij en elfsteden bij elkaar zijn gekomen dus als er nieuws is laat het me even weten maar ik hoop voor jullie dat het weer eens een keer door gaat maar het betekend ook dat het bij jullie bijzonder koud is.
Eergisteren hebben we dan het varken opgegeten hij hing 8 uur aan het spit en was in 10 minuten op en het rode beslag was een heerlijke rode cake geworden en bij de bar was deze keer niets te doen de Zweden lieten het totaal afweten dus ben ik voor niets verplaats maar we hebben wel heerlijk geslapen[voor zover het kan in een tent]we zijn nu op weg naar de grens en dan gaan we naar Zambia en onze campsite ligt in het South Luangwa Nationaalpark en hier gaan we morgen een Gamedrive deze Gamedrive vind plaats vroeg in de ochtend.
Zo de grens hebben we gehad geen problemen het beoogde visum voor Zambia welke 50 dollar kost is slechts een stempel maar ze hadden bij deze grens meer aandacht voor het gele boekje waar de vaccinaties in staan en vooral gele koorts daarna ontstond een leuke situatie het wisselen van ons Malawi geld in Zambiaans geld de Kwaza het heet wel het zelfde maar de koers scheelt wel veel spreek je in Malawi over 200 voor een biertje in Zambia kreeg we voor 1 dollar 4900 Kwaza, maar het mooie van het wisselen is nl de twee rijen een rij met geldwisselaars en een rij voor de mensen die willen wisselen met in het midden Mozes met zijn calculator dus een wisselaar had mazzel als iemand een hoop wisselende want een meisje voor me wisselde 10 dollar terwijl ik 100 dollar wisselde zo dat was het voor vandaag.
8 Feb we zitten nu op de Croc campsite hij ligt aan een rivier en we hebben dus gelijk onze tent ook maar aan deze rivier oever geplaatst en als we nu de tent uitkijken, zien we de nijlpaarden door het water gaan we slapen hier twee nachten gisteren werden we door de camping eigenaar gewaarschuwd dar er af en toe weleens nijlpaarden over de camping lopen omdat ze het korte gras wel erg lekker vinden dus zijn we naar bed gegaan met het idee dat we wel gewekt zouden worden door deze beesten maar helaas we lagen er klaar voor maar er is niets gebeurd alleen hebben de apen het brood gestolen terwijl de kookploeg aan het koken waren dus loop nu de kok met een katapult in de aanslag rond.
Vanmorgen hadden we weer onze eerste Gamedrive het beloofde een mooie te worden maar helaas het was wel mooi maar de vele olifanten zijn we niet echt tegen gekomen wel vele Antilopensoorten en een enkele olifant maar de grote hoeveelheden nog niet vanavond gaan we weer op pad we vertrekken om 4 uur s middags tot 8 uur in de avond dus we hopen dan op meer en tevens dat onze chauffeur ook zelf iets gaat zien want vanmorgen moesten we steeds zelf zeggen stop een olifant of een wrattenzwijn we noemen hem nu al de vader van Mozes.
We hebben vanmiddag dus geheel vrij maar buiten de camping is weinig te doen dus ligt Karin lekker in een hangmat en vond ik het wel weer even tijd om weer een stukje te gaan schrijven.
Wat ik nog wel even vergeten ben is dat de eerste 100 km in Zambia een weg was dat alleen maar uit kuilen en paden bestond en daar hebben we dan ook bijna vier over gedaan en de laatste 60 km was over een wat betere weg en daar was dan ook gelijk veel meer te zien alleen moeten we morgen de zelfde weg weer terug dus is het wel zaak om een goede plek in de truck te hebben maar eerst gaan we over een goed uurtje weer het South Luangwa Nationaal Park in.
10 Feb Lusaka dit is onze laatste avond in Zambia en eigenlijk wel jammer want het had leuk geweest om de finale van de Afrika cup mee te maken welke zondagavond plaats vind en tussen Zambia en Ivoorkust gaat wie er gaat winnen ik denk van Ivoorkust maar deze spelen wel geheel in het oranje en deze kleur wint vaak geen finale maar je ziet wel een beetje feest stemming in Zambia mensen verkopen langs de weg hun nationale shirt.
Onze laatste gamedrive begon zeer goed want al na enkele minuten vonden we een grote groep giraffen het waren er ongeveer 20 stuk ook waren er enkele kleintjes bij we konden ze van zeer nabij naderen en dan is dat toch wel een geweldig gezicht daarna gingen we op zoek naar olifanten we volgde de rivier en op een gegeven moment zagen we een zeer grote groep nijlpaarden daarna gingen we weer verder op pad en toen kwamen toch wel wat grotere groep olifanten tegen en ook een mannetje welke toen we te dichtbij kwamen toch wel even liet blijken dat deze afstand toch wel iets te veel van het goede was dus begon hij flink te toeteren dus gingen we maar snel weer verder, daarna de zonondergang bekeken toen deze onder was gingen we weer op pad nu reden we in het donker terwijl de bijrijder met een grote lamp van l naar r schijnde op zoek naar ogen welke oplichten in het licht we troffen weer de olifanten en de nijlpaarden welke nu op land waren maar zo gouw het licht hun bescheen gingen ze gouw weer weg opeen gegeven moment zagen we het dier waar we naar op zoek waren ze liep gewoon op de smalle weg recht voor ons een Luipaard het liep langzaam voor de auto uit en trok zich weinig van onze lamp aan en na een tijdje liep ze langzaam het hoge gras in maar we hebben gezien waar je eigenlijk voor op pad gaat toen we het park uit reden zei onze chauffeur dit waarschijnlijk tegen de mensen bij de ingang want ze begonnen gelijk te klappen du s is het echt een mazzeltje dat we een Luipaard hebben gezien.
En we waren de enige auto welke dit laatste dier hebben gezien de volgende ochtend gingen we weer op pad het waren leuke dagen en het was een mooie campsite, maar we moesten weer verder op weg naar Chipata hier kwamen we om 4 uur aan we hebben de tent snel op gezet en toen zijn we nog even gaan wandelen met Jack en met ze drieën is het vaak leuker omdat je dan wat meer contact met de bevolking heb en daar hebben we toch wel wat behoeften aan want tijdens deze reis hebben we vaak niet echt contact met de lakale bevolking en dat vinden we wel zonde, en met een klein groepje is het wat makelijker en we hadden er nu ook tijd voor en we hebben weer wat ballonen kunnen uitdelen en de bellenblaas deed het ook goed ook nog even een boer geholpen er het onkruid te verwijderen met een soort landbouw gereedschap wat tussen een hak en een bijl inzit.
Op de terugweg nog wat tomaten gekocht bij een mooi en leuk meisje welke met een paar hoopjes tomaten zat terwijl ze haar huiswerk aan het maken was toen we bij haar weg gingen zei ze nog jullie maken me dag goed.
En onze kok heeft de tomaten gelijk in de salade verwerkt, deze avond heeft het weer geregend dit is nu al de vierde keer en Karin vind het niet echt leuk want de was wordt er ook niet droger op maar het is ook niet echt leuk in een tent welke pot dicht zit en als je om vijf uur in de ochtend de spullen weer moet inpakken.
Vandaag hadden we een lange rit te gaan er was geen tijd voor de lunch dus deze moesten in de ochtend klaar maken en meenemen en om drie uur kwamen we in Lusaka aan hier stopte we bij een hyper modern winkelcentrum en konden we bij de Spar supermarkt onze laatste Zambiaanse Kwata op maken want in ons volgende land Zimbabwe kunnen we ze niet omwisselen maar in dit land hebben ze weer Dollars en in Zimbabwe gaan we toch wel weer een hoogtepunt van deze reis meemaken nl de Victoria watervallen deze 118 meter hoge waterval 1.7 km breed hier willen we toch wel een aantal dingen gaan doen want je heb de waterval en de Zambezi rivier dus er zijn mogelijke te over en ik hoop hier zeker dit verhaal weer op het net te zetten.
Dus vele groeten van Aad en Karin vanuit Afrika
Ik hoop toch wel weer wat leuke dingen uit Nederland te horen want op de Campsite krijg je niet veel mee wat er loos is.
Vanmorgen waren we niet op ons best want van Karin was alweer {de derde keer } een onderbroek verdwenen van de waslijn en we beginnen ook een beetje moe te worden van het slapen in de tent maar ook omdat we niet echt onze energie kwijt kunnen de jongeren duiken vaak de bar in en tussen aankomen en avondeten zit niet echt veel tijd en de andere ouderen in onze reis zitten liever alleen bij hun tent maar met Conny en Jack hebben we wel wat meer contact de twee Amerikaanse dames daar hebben we helemaal niets aan krijgen nog steeds hulp bij het opzetten van de tent en als ze coryfee hebben zijn ze er vaak even niet en een tomaat of komkommer snijden dat kunnen zijn haast niet ook hebben we weinig contact met de bevolking doordat we weinig stoppen onderweg en als we stoppen is het zeer kort om te plassen en dat doe je niet op een plek waar mensen zijn maar vanavond gaan we lekker zelf uit eten en morgen gaan we bij de waterval toch wel wat meer doen maar dat lezen jullie de volgende keer wel weer.
Vanuit de bus grt Aad en Karin
Nog even snel want de bus vertrekt over 1 uur gisteren geen internet maar vannacht om half een wan Zambia de Africacup na de verlening met 8-7 het verslag schrijf ik nog wel maar met Zambia op een afstand van 200 meter begrijpen jullie het wel.

• 13 Februari 2012 - 15:27

An Ten Berge:

Hallo Karin en Aad,
    Ik blijf jullie volgen. Wat zullen jullie genieten van jullie reis.... En nu pas halverwege, dus nog veel tegoed. Het is leuk om jullie ervaringen te lezen.
    In NL is de kou uit de lucht. Geen Elfstedentocht en de temperaturen weer boven nul. Wel is er afgelopen weken veel geschaatst en hadden we koud, helder, mooi winterweer. Ik heb de schaatsen niet uit het vet gehaald. Ik word toch een beetje bang en ik wil over een paar weken gaan skiën. Dan moet ik wel heel zijn. Skiën vind ik leuker dan schaatse en gaat dus vóór.
    Intussen zijn er weer nieuewe reisjes geregeld. In april ga ik 2 weken naar een vriendin op Aruba en in mei gaan Ineke en ik een week naar New York. We komen niets tekort, ook al is het minder spectaculair dan dat wat jullie doen.
    Ik denk dat Ineke binnenkort in de lucht zal komen met data voor de reünie, maar dat wordt sowieso eind augustus, begin september.
    Ik blijf jullie nog enkele weken volgen en ik stuur jullie lieve groeten uit NL.
    An.

• 13 Februari 2012 - 15:50

Fam Purmer:

leuk om weer wat van jullie te horen en wat weer een mooie fotos wij hier komen en beetje bij van een een koude winter haast was er een elfsteden tocht maar net niet gister is het gaan dooien ik denk als er geen sneeuw gevallen was was het wel door gegaan heel nederland was er gek van hele volksstammen waren al naar friesland gegaan maar mooi niet dus voor ons geen gezellig tv dagje maar wel dagen met heel mooi weer wel koud maar daar kan je je op kledenhier waren ook veel tochten uit gezet heel gezellig om daar te kijken ook de ijszeilers op de gouwzee was ook het einde nu is het weer grijs en grouw hopelijk word het nu gauw voorjaar benieuwt hoe alle bollen die haast al in bloei stonden onder het sneeuw vandaan komen dat horen jullie in de volgende mail dikke kus van ons samen mam.hier is Pa we genieten van de verslagen en de fotoos uit dit verre land hier gaat alles nog steeds goed maar het is jammer dat de vorst weer over is want het gaat nu weer regenen. Met Ajax gaat het beter er is zondag weer gewonnen en de rvc. is opgestapt en nu maar hopen dat het geruzien over is .Van Basten wordt trainer bij Heerenveen dus ook weer onder pannen. Nu luitjes veel plezier en slaap maar lekker in de tent want dan wandeer je jebed thuis des te meer.PS met de vissen gaat het goed Grt Pa

• 13 Februari 2012 - 16:25

Daphne :

Hallo Aad en Karin

Weer leuk om te lezen en wat een prachtige foto's, we hebben het in het dorpshuis zeer druk gehad het weekend, vrijdag en zaterdag werd de Bannetocht gereden, het was een soort winterkermis erg gezellig en heerlijk druk, ik kan geen erwtensoep meer zien, haha
    Veel plezier verder.
    Groetjes Daphne

• 13 Februari 2012 - 18:41

George Verweij:

Karin, nog bedankt voor de kaart.
    De gebruikte postzegel komt goed van pas. Ik had hem inderdaad nog niet.Nog veel plezier de resterende 44 dagen.

• 14 Februari 2012 - 13:28

Margareth:

Ha die Buurtjes!
    Net terug uit het Hoge Noorden, rolden we zo de Nederlandse winter in, het voordeel was dat we niet hoefden te acclimatiseren. Wat een hectiek: op de terugreis reden we met een bus vol stuiterende schaatsers door Friesland waar volop geschaatst werd. Rayonhoofden bij elkaar, "giet iet oan", efin deze bus was er helemaal klaar voor. Helaas, de natuur besliste anders. Thuis gekomen gelijk door naar drukte op de ijsbaan, wedstrijden, fakkeloptochten. Hé hé,
    deze week ffe rust, hoewel: vanavond vergadering B.V., ha ha ha.

• 14 Februari 2012 - 15:43

Fred En Map:

Om teproberen

• 14 Februari 2012 - 15:43

Fred En Map:

Om teproberen

• 14 Februari 2012 - 19:44

Fred EnMap:

Er was dus iets mis met mijn mail,We genieten erg van jullie mooie vakantieverslagen.Wat een landen waar julie doortrekken.En weer prachtige foto's,We zijn ook blij als we foto's zien waar jullie zelf opstaan. Over een paar dagen zie je Sara in de boesboes >Proficiat en veel geluk Karin.Hier is alles goed.We genoten van prachtig winterweer. en de opwinding omtrent de elfstredentocht.Het is te koud voor Fred omop hetbankje te zitten en naar de vogels te kijken en eensigaretje te roken.Nog heel veel plezier, Verjaardagskus van FRed en Map.

• 15 Februari 2012 - 11:03

Piet En Lia:

Wat leuk om steeds weer nieuwe verhalen en foto's te krijgen. Dat je daar nog tijd voor hebt Aad. Maar je bent gelukkig altijd vroeg op.
    Je hebt wel eer van je werk.
    Met Piet gaat alles volgens het boekje,
    langzaam dus maar dat hoort erbij.
    Karin alvast gefeliciteerd met Sara, normaal al een hele ervaring maar in Afrika helemaal denk ik.
    Een feestknuffel van Piet en Lia

• 15 Februari 2012 - 21:32

Kirsten:

He Karin en Aad,
    Tsja, zo gezellig als die groep van ons was, daar kan natuurlijk geen groep tegenop! ;-)
    Leuk echter om jullie verhalen te lezen en jullie foto's uitgebreid te bekijken. Gaaf hoor! Ik krijg er al helemaal weer reiskriebels van...
    Al moet ik zeggen dat weer een paar keer de noren onderbinden en over de plas toeren, ook heerlijk was.
    Jammer van de elfstedentocht die niet doorging, maar zelf op pad kunnen is uiteindelijk nog wel net wat leuker. Heb zelfs nog lekker oud-hollands op de prikslee gezeten. :-)
    Balen dat het af en toe regent bij jullie. Dat is met kamperen inderdaad geen pretje. Hoop echter dat de zon jullie de komende tijd gunstiger gezind is. En ben uiteraard heel benieuwd naar jullie maskers! Jullie zullen er vast iets bijzonders van hebben gemaakt.
    Veel plezier nog!
    Liefs,
    Kirsten

• 16 Februari 2012 - 10:28

Tannie:

Geniet van jullie belevenissen! En foto"s. Zoon en schoondochter hebben 3uim 3 jaar in Zambia gewerkt als arts in Lukulu ad Zambesi, 800 km potholes vanaf Lusaka.. Wij zijn daar ook geweest dus ik kon me jullie in Zambia voorstellen. Geweldig dat Zambia de Africacup heeft gewonnen , wat een teamwork, na het drama vh vliegtuigongeluk jaren geleden. Nog heel veel plezier

• 16 Februari 2012 - 15:14

Felicitatie:

hallo karin van harte gefeliciteerd met je verjaardag wat een mijlpaal maak er een mooie dag van wij nemen er een neut op ook aad van harte met sara een dikke veerjaardags knuffel van mam.Nou meid van harte gefeliciteerd en een hele fijne dag met je reisgenoten. We zullen 1 April het nog eens dunnetjes over doen. Pa

• 16 Februari 2012 - 19:33

Nel Van Vuren:

Hoi Aad en Karin
    Karin van harte gefeliciteert met je verjaardag. Wat is het weer een mooie reis. Gelukkig zijn de nijlpaarden niet langs de tent gekomen lijkt met dood eng.Hier een mooie periode achter de rug met veel schaatsen.
    Groetjes chris en Nel

• 17 Februari 2012 - 08:22

Bep De Blok:

karin als nog gefeliciteerd
    weer een mooi verhaal nou karin dat word onderbroeken kopen haha
    nog veel plezier groetjes Bep en Sjef xx

• 17 Februari 2012 - 12:21

Janneke:

Wat een lang verhaal en wat maken jullie veel mee.Weer prachtige foto's en ik hoop dat er een mooie griaf bij zit om te schilderen. Dus doe je best Aad, liefst alleen de kop. Het is hier weer prachtig weer. Jammer dat de elfstedentocht niet is door gegaan. Ik hoor nu net dat de winterse buien volgende week weer te terug komen. Niet zo prettig want wij gaan nog een weekend weg. Op stap voor het vriendenweekend. Ik schrijf niet waar heen, omdat Wil en Ria ook soms jullie reisverslag lezen en voor hun is het een verrassing waar ze heen gaan. Whitney Houston is ook niet meer. Gevonden in een hotel. Jammer hoor. In Amsterdam is er hondsdolheid, door een pup uit marokko. Er zijn al veel menen ingeend. Is al in geen 22 jaar voor gekomen. Dus neem van daar maar niets mee, je weet dus nooit wat voor gevolgen het heeft. Lees nog even jullie eigen mail. Niets verontrustend. Nog veel vakantie plezier en voor morgen een heel fijne verjaardag.
    Dikke verjaardagkus ook van Sandra

• 17 Februari 2012 - 20:34

Donna En Freek:

Hoi Aad en Karin
    Dat kost me weer een halve dag om al die verhalen te lezen leuk hoor,we hebben toch alle tijd ,want Freek baalt het golfterrein is al een hele week gesloten,ze zijn bang dat het gras wordt stuk gelopen en geslagen,nu alle nieuwtjes staan al bij die andere reacties,ik wens jullie morgen een heel fijne dag ,gaan jullie lekker bij Simon uit eten.
    groetjes van ons

• 17 Februari 2012 - 22:12

Willem:

Hallo Aad en Karin
    Allereerst karin van harte gefeliciteerd met je 50ste verjaardag. Dus Sara welkom bij de club die weet waar de mosterd te halen valt.
    Bijna hadden we weer een elfsteden
    tocht maar hij ging toch uiteindelijk niet door. De andere tochten werden wel allemaal gereden zoals de Banne Waterland-oost en Eilandse poldertocht.
    Die ik helaas knarsetandend allemaal aan mij voorbij heb moeten laten gaan.
    Donderdag ben ik geopereerd aan mijn knie en dat is mij erg meegevallen. Dezelfde dag moet je al zelf zonder krukken lopen en tot mijn eigen verbazing ging dat niet slecht. Ik heb weinig pijn en het lopen gaat al redelijk goed vandaag. Maandag naar de fysio. Het enigste vervelende is dat ik de mededeling kreeg dat er flinke slijtage is in de knie.
    Ten slotte nog het laatste nieuws: Prins Friso( die van Mabel) is in Lech Oostenrijk bij het skien buiten de piste onder een lawine gekomen. Na een kwartier werd hij gevonden en ter plaatse gereanimeerd. Hij ligt nu in zorgwekkende toestand in een ziekenhuis in Insbruck: stabiel maar niet buiten levensgevaar is het laatste nieuws. grtjs Willem

• 18 Februari 2012 - 07:50

Pa En Ma De Jong En :

Hoi Aad en Karin,
    Karin van harte gefeliciteerd met je 50e verjaardag. Op naar de volgende mijlpaal. Leuk om jullie belevenissen te lezen. In Purmerend gaat alles goed. IJs en sneeuw zijn weg, toch jammer dat er geen elfstedentocht kwam. Op naar het voorjaar. Wij wensen jullie nog veel plezier en zien jullie 1 april. Gr. Pa en ma de Jond en Fam. Klos

• 18 Februari 2012 - 09:03

Carla:

Hallo Aad en Karin
    Karin van harte gefeliciteerd met je 50e verjaardag! Je hoort nu ook bij de club. Jammer dat niet alles gaat zoals jullie gewenst hebben, maar jullie zien wel heel veel en maken toch ook veel mee. Al het nieuws uit Nederland is al verteld. Het weer is nu somber helaas. Ik ga zo naar de kapper dus ik lat hierbij.
    Groeten van Carla (en van Gerard natuurlijk ook)

• 18 Februari 2012 - 11:05

Astrid:

Van harte gefeliciteerd met je 50e verjaardag,we hebben al een borrel op je genomen.Gister een lange stroomstoring in de Beemster dan is het pas echt donker We zaten net aan het voorgerecht in het pannekoekenhuis in de Beemster, verder bij het kaarslicht gegeten ze hebben zelfs het hoofdgerecht nog kunnen maken met zaklantaarns dus erg romantisch.Geniet van jullie laatste maand,Groetjes van ons allemaal

• 18 Februari 2012 - 11:18

Cor En Agnes:

Het is hier 18 febr. 12.15 en we denken aan jullie Karin 50 SARAH wat leuk het is toch een mijlpaal in je leven dan kun de wel zeggen of je nu 49 of 50 wat maakt het uit wij vinden het toch anders. Karin en Aad van Harte Gefeliciteerd, groetjes Cor en Agnes