druk druk druk - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van aad en karin jong - WaarBenJij.nu druk druk druk - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van aad en karin jong - WaarBenJij.nu

druk druk druk

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg aad en karin

28 Januari 2012 | Tanzania, Zanzibar

22 Jan Caratu [Tanzania] we hebben zojuist onze tenten opgezet we zitten net even buiten Caratu
Maar goed laten we eerst onze andere reis maar even afsluiten we gingen van Lalibela met de bus we moesten vroeg op om deze plaats op tijd te bereiken het afscheidt in Lalibela was best wel zwaar want het was een zeer leuke plaats de laatste avond moesten we eerst nog even op koffieceremonie bij de jongen welke we nog een kado van Els had gehad we werden door drie jongens opgehaald, en ja hoor wat volgens hun dichtbij was bleek weer een wandeling helemaal naar boven en onderweg werden we helemaal ondervraagd.
We kwamen bij een zeer simpel hutje hier sliep deze jongen met zijn tante we kregen popcorn en koffie aangeboden we kregen ook nog wat kados voor Els mee een van de jongen vertelde van zijn studie plannen en dan krijg je natuurlijk de vraag of we willen sponsoren en daar hebben we helemaal geen zin in.
19 Jan we gingen op weg naar Gondar we kwamen nog net op tijd aan om de parade te volgen deze parade was zeer lang en vooral er waren zeer veel mensen om te kijken en mee te doen vooraan had je allemaal wagens met allerlei Bijbelse voorstellingen er was een draaiende Bijbel een wagen met krijgers en bovenin twee draaiende engelen in de vorm van twee jongens met een klein toetertje dan kwamen er allemaal dansende jongeren met trommels en helemaal achteraan de belangrijke personen welke de stenen tafels op hun hooft dragen deze personen zijn zo belangrijk dat ze alleen over tapijt mogen lopen dus dan zie je gebeuren dat vele jongeren met een rol tapijt van achteren naar voren rennen om weer opnieuw een stuk tapijt uit te rollen.
Deze parade hebben we een aantal uren gevolgd toen we terug naar het hotel gingen hebben we nog even een van de lekkerste mangosapje gedronken we gingen vanavond niet mee met de4 groep uit eten want ik wilde nog even de foto op de site zetten.
En dat was bij een ander hotel daar wilde ze me wel de code geven voor Wifi maar het werkte helemaal niet ik werd er moedeloos van wel verbinding geen verbinding ik werd er gek van de man aan de receptie zag het gebeuren en op eens kwam hij naar mij toe en gaf mijn een geheime code nu jullie zagen het resultaat 135 foto in tijd van 20 minuten op de site gezet.
20 Jan onze laatste dag in Ethiopia en gelijk het hoogste punt van deze reis het Timkat festival we moesten deze ochtend om drie uur eruit om op tijd onze plekken op de tribune in te nemen en dat was maar goed ook want het zou deze ochtend zeer druk worden de mensen klommen in de bomen hingen aan de tribunes het werd drukker en drukker het liep bijna uit de hand op eens stond Jeannette zelfs de mensen weg te sturen en vormde een soort menselijk schild en Jeannette krijg je niet zomaar weg en toen kwam de politie met hun knuppels om de mensen van de tribune weg te sturen en als dat niet snel genoeg ging dan kwam de knuppel er aan te pas maar deze mensen wilden het grootse feest ook van dichtbij volgen.
Uren hebben we gezeten te wachten op wat ging gebeuren de kerkdienst duurde en duurde lang steeds meer priester kwamen er bij van een afstand keek ik toe hoe men bezig was om twee water pompen aan het werk te krijgen want deze moesten de mensen menigte met heilig water besproeien maar alles wat ze probeerden het is hun niet gelukt, hebben ze een heel jaar de tijd om twee waterpompen te laten spuiten doen ze op het moment dat ze het moeten doen niet.
Na uren wachten was opeens het moment daar twee kruizen raakten het water aan en honderden jongen sprongen in het water om voor de tweede keer te worden gedoopt iedereen spartelde in het water dit gebeuren konden we maar kort mee maken want we hadden een tijdschema waar niet van afgeweken kon worden helaas want we moesten nog een vliegtuig halen welke ons naar Addis moest brengen en het was nog een rit van meer dan 5 uur dus de processie welke na deze Timkat doop ging komen en de feesten moesten we helaas missen en dat is toch wel jammer als je een festival reis boekt het is als op Koninginnedag om twee uur Amsterdam te moeten verlaten richting Schiphol.
De bus rit duurde wat langer want overal liepen in kleinere dorpen de mensen voor zoen zelfde festival op straat en in Bahir dar moesten we zelfs even de bus uit om de processie langs te laten gaan maar het vliegtuig hebben we gelukkig nog gehaald.
In Addis zouden we nog een afscheid diner krijgen maar opeens in Addis ging ene D op eens een andere kant op zij ging niet mee met het afscheidt diner want ze ging nog even met een chauffeur van ons eerste gedeelte een koffieceremonie doen terwijl het vliegtuig richting Brussel 5 uur later vertrekt [dat van de chauffeur hoorde ik van iemand anders ]dat was wel jammer voor Jeannette en de groep maar de liefde is soms blind.
Het diner was top en om 10 uur in de avond namen we afscheid van onze zeer leuke groep en gingen we op weg naar ons nieuwe avontuur
Dus mensen welke dit lezen van de Ethiopië reis bedankt voor de leuke en ook wel eens vermoeiende dagen het was een zeer bijzondere maar mooie reis.
21 Jan Kenia onze vlucht ging voorspoedig we werden opgewacht door een zeer enthousiaste Keniaan en deze bracht ons naar het eerste hotel de volgende ochtend ontmoeten we onze groep 20 personen waarvan de ene helft 20 zijn en de andere helft boven de 50, maar het begint gelijk zeer goed want we hebben als ontbijt spek kaas worstjes en vooral zeer lekker brood en we hoefden niet te wachten we konden gelijk aanschuiven.
Even later kwam onze reisbegeleider een Keniaan Mozes genaamd spreekt goed Engels dus dat gaat wel lukken onze grote truck staat al klaar hij is 15 meter lang we zitten wat hoger want onderin zitten de kook spullen en de berg ruimte voor de tenten en onze bagage, bovenin is ruimte zat het voorste gedeelte staan 8 stoelen met daar tussenin een tafel daarna nog wat stoelen en twee tafel van vier personen en daar achter nog twee rijen met vier stoelen en vooral wat belangrijk is deze stoelen zitten zeer goed achterin is en blijft het toch wat hobbelig.
21 Jan vandaag gingen we gelijk Kenia weer uit richting Tanzania en wel naar het plaatje Arusha we kamperen even buiten de stad aan de Flanken van Mount Meru het kamp had de naam Snake Farm Camp en inderdaad er was een snake farm bij als er problemen waren moest je je melden bij mister Snake hier kregen we dan ook onze tenten zonder uit leg gingen we aan de gang ze zijn zo simpel op te zetten dat Karin en ik binnen 10 minuten al klaar waren onze eerste nacht in de tent was zeer goed Karin had twee slaapmatten en ik had mijn zelfopblaasbaare matras en we hebben een heerlijke nacht gehad we moesten pas om half acht opstaan en onze kok had een heerlijk ontbijt klaar gemaakt [pannenkoeken pindakaas jam koffie thee] nu als dit zo blijft hebben we niks te klagen.
22 Jan na het goed ontbijt heeft Mozes het schema klaar er zijn vier groepen want we hebben wel wat taken op deze reis groep 1 helpen met koken groep 2 potten en pannen afwassen groep 3 bus schoon maken en securetie ramen goed afsluiten groep 4 een vrije dag.
Karin begon in 4 en ik in drie vandaag gingen we op weg naar Karatu het was een korte reisdag want we waren om drie uur op onze bestemming en na de tent te hebben opgezet waren we vrij dus zijn we maar even de stad in geweest en dat was best wel leuk na het avond eten krijgen we te horen dat we morgen om 5 uur de tent moeten inpakken want om 8 uur gaan we rijden Karin ging gelijk naar bed maar ik ging nog even een biertje drinken.
23 jan vandaag vroeg op want we gingen naar de ingang van Serengeti nationaal park we vertrokken wederom weer vroeg we kwamen om 7 uur bij de ingang aan we werden begroet door een groep bavianen terwijl Mozes de kaarten halen werden we belaagt door deze beesten het park ligt naast de Ngorongorokrater en de truck had het af en toe best wel zwaar maar we hadden er zin in want dit onze eerste Game Drive het park is wel 14.500km groot en we zouden de hele dag op zoek gaan naar het wild het eerste wat we tegen kwamen waren Giraffen het was een groep van 5 ze waren druk bezig met het eten van de bladeren van de Acasiaboom we bleven even kijken naar dit tafereel toen we verder gingen kwamen we wat oplopende Gnoes tegen ook weer een fantastisch gezicht deze grote mooie maar toch ook lelijke beesten later op de dag zouden we deze dieren echt nog vele malen tegen komen de Serengeti park is een grote open vlakten dus een ieder keek uit zijn raam om weer nieuwe dieren te zoeken en we zagen er genoeg Hyena’s, Tomson gazelle, grote Gazelen en toen opeens zagen we verderop een auto stilstaan onze grote truck het in eerste gezicht best wel moeite mee om bij de andere auto en toen zagen we een grote Leeuw met als gevangen prooi een Zebra welke al voor een gedeelte was opgegeten en even verderop lagen de Leeuwinnen uit te rusten van de maaltijd en ze hadden er totaal geen bezwaar dat wij toekeken na een heerlijke lunch gingen we nog wat verder het park in we gingen richting kleine waterplassen en daar lagen Neushoorns in en er liepen wat mooie vogels rond en we zagen ook een troep Olifanten in de verte lopen en naar meerdere Gnoes, Zebra s, en Gazelen zat deze zeer mooie dag er op we zouden vanavond onze tenten opslaan midden in het park de voorzieningen zijn tot nu toen nog steeds goed er zijn douches en toiletten dus we zitten nog steeds op een pot.
Na het avondeten werd ons uitgelegd dat als we naar de wc moesten dat we dan met onze zaklamp heen en weer moesten bewegen en als we wat zagen of hoorden maar even niet naar de wc moesten gaan.
24 Jan iedereen heeft deze vorige avond overleefd we gingen om 6 uur na het ontbijt weer rijden we zouden vandaag naar de Ngorongorokrater gaan deze zouden we dan met 3 jeep gaan bekijken maar eerst moesten we daarna toe rijden en als we onderweg weer wat zagen stopte we gelijk om toch maar weer even te kijken toen we halverwege waren hadden we een korte plas stop dit was bij een kleine rotsheuvel en op deze rots heuvel zagen we wat Olifanten toen we allemaal klaar waren gingen we weer op pad en toen we over deze heuvel waren schrokken we wel even want we zagen zover als het oog reikte Gnoe s het waren er wel duizenden volgens onze gids Mozes waren het wel bijna 1 miljoen en tussen deze zeer grote groep lopen eigenlijk altijd Zebra s rond we hebben dit tavreel zeker een uur met open mond bekeken het was dan wel niet de grote migratie maar het leek er wel op.
Maar we moesten weer verder richting de Ngorongorokrater toen we daar aankwamen stonden onze jeeps al klaar we reden de krater in en we keken onze ogen uit wat was dit een mooie en vooral specatalier gezicht we moesten 1700 meter dalen om op de bodem van deze krater te rijden de jeeps staan toch wel een beetje met elkaar in verbinding zodat we elke keer weer naar de leuke plekken konden rijden onze chauffeur stopte als wij dat vroegen dus konden we mooie fotostops maken op een gegeven moment kreeg hij te horen over een leeuw en leeuwin wij er gelijk heen en we zagen een poging om te paren maar dat was helaas te ver weg toen we weg wilden rijden zagen we de Leeuw en Leeuwin onze kant op lopen ze liepen recht op onze jeep af ze keken ons aan en we dachten dit zal toch niet maar toch ze liepen gewoon door en bij de jeep moesten ze even nadenken gaan we voor of achter de jeep om het werd achterom maar wat was dat een spectaliere gebeurtenis en eigenlijk een tweede hoogtepunt van deze dag.
Toen we de krater weer gingen verlaten kregen we nog een klapband maar het was al met al een mooie dag.
25 Jan we gingen van Karatu naar Pangani weer vroeg opstaan we gingen om half zes rijden het was een lange dag je kijkt wat naar buiten en geniet van het uitzicht gelukkig zaten we vandaag voorin hier heb je toch wat meer de ruimte maar het was een lange rit met als hoogte punt de lunch elke keer toch wel lekker is allen stonden we deze keer bij een benzinepomp en we roken de benzine dus maar even verderop een sigaretje gerookt.
26 Jan vandaag naar Dar es Salaam het verkeer op de weg wordt wat drukker en we gaan wat langzamer Dar es Salaam ligt aan de kust en onze Camping ligt aan het stand dus zijn we zoeven even lekker wezen zwemmen en Karin zit nu even uitkijken naar de de zee terwijl ik onder het genot van een biertje[Kilimanjaro] dit berichtje zit te schrijven morgen gaan we lekker naar een eiland voor Dar es Salaam hier probeer dit verhaal weg te sturen maar vooral gaan we even lekker drie nachten relaxen.
Want daar zijn we wel aan toe want elke dag de wekker te zetten op 5 uur is niet echt ons ding kamperen is ook nog niet echt ons ding maar het lukt ons best alleen verbazen we ons er wel over hoe sommige mensen het voor elkaar krijgen dat als je morgens je hooft uit de tent steekt dat deze mensen de tent al aan het oprollen zijn.
Nog even aan de Ethiopië gangers het land wat we daar toch hebben gezien is toch wel totaal anders maar hier in Tanzania ligt het levens peil toch veel hoger hier zijn echte winkels en supermarkten en het ontbijt met een tent ligt vele malen hoger.
Zo dat was het dan weer het was een super lang verhaal er is ook zoveel te zien en te vertellen tot de volgende keer wanneer ik weet het echt niet.
Vele groeten uit Dar es Salaam Aad en Karin
Astrid gefeliciteerd met je verjaardag

• 28 Januari 2012 - 07:16

Bep De Blok:

als eerste wat een mooie foto's
    en een heerlijk verhaal ik geniet met jullie mee maar Aad ik dacht dat jij gestopt was met roken mar geniet lekker verder jullie
    wij hebben het ook druk hier met
    schilderen behangen en laminaat leggen in allen kamers nou groetjes tot de volgende keer xxxx

• 28 Januari 2012 - 10:16

Anja:

Bedankt weer, zo zijn we weer helemaal bij. Mooie foto's! Die mw. D toch.... haha.
    Als ik hier in huis 's nachts iets zie bewegen hou ik mijn plas ook nog wel even op hoor!
    Hier ook genoeg te beleven en de komende week flink vorst dus dat wordt krabben enzo. Fijne reis verder! Liefs, Anja

• 28 Januari 2012 - 10:55

Willem:

Dat was weer een heel vehaal, vooral met die leeuw was spannend.
    Ik heb er zelf ook een weekje vakantie opzitten, had nog wat dagen over van vorig jaar. Ik ben bij de orthopeet geweest foto's laten nemen en een MRI-scan, er bleek kalkazetting in de knie te zitten,een beschadigde meniscus, een licht gescheurde knieband en wat slijtage. Een hele waslijst dus en ik wacht nu op een oproep voor een operatie. Dan hoop ik van die ellende verlost te zijn. Nog een fijne reis en tot het volgende verslag.

• 28 Januari 2012 - 10:59

Willem:

Bep en Anja hebben over die mooie foto's maar ik kan ze niet vinden alleen die van de vorige verslagen?

• 28 Januari 2012 - 12:59

Willem:

Ik heb de foto's nu ook binnen.
    Schitterend!!! Zo dicht als je op die beesten zit.

• 28 Januari 2012 - 14:55

Chris:

Zo wat een verhaal weer!Leuk om te lezen en prachtige foto's zitten erbij.
    Veel plezier xx Chris

• 28 Januari 2012 - 20:32

Astrid:

Prachtige foto's, en zo lekker zonnig als we het weer mannetje hier moeten geloven kan het van de week -10° worden,geniet nog maar januari is al weer bijna om, en neem maandag een borrel van meProost en groetjes van ons allemaal

• 28 Januari 2012 - 20:57

Bets:

Hallo Aad en Karin
    Prachtige foto's hoor. Wel een druk program hebben jullie, goed dat jullie nu weer even relaxen kunnen.
    Veel plezier en tot het volgende verslag.

Groetjes Bets.

• 29 Januari 2012 - 17:16

Fam Purmer:

hallo blij dat we wat van jullie horen en dat alles goed gaat hier komen opeens in de winter terecht dus ierreen de schaatsen klaar we kregen toch wel een ijstijd maar voor ons hoeft dat niet meer zo in december ja maar nu hoeft het niet meer wat weer een mooiei fotos en dan dat verhaal wij gaan er helemaal voorzitten fijn dat jullie zo genieten van alles we wachten op net volgende verhaal dikke kus mamHier Pa maar je heb het wel gelezen strenge vorst. We hebben nog een mailtje gehad van Johan en heeft weer een moter gekocht zijn vierde ook vroeg hij wanneer jullie naar hem toekomen want dan hoeven jullie niet in een tent te slapen. Nu Aad AZ en AJAX hebben hebben weer verloren en nu staat PSV bovenaan Grt. Pa

• 29 Januari 2012 - 19:07

Marianne:

hoi Aad en Karin, wat maken jullie veel mee!! prachtige foto's, zowel van Ethiopie als van Tanzania. Zoveel dieren in zo'n korte tijd al "gespot".
    Goed te lezen dat je het matje niet voor niets meegenomen hebt. Heel veel plezier de komende tijd.
    groeten, Marianne
    ps mijn tas is bijna gepakt, zondag vertrek ik!!

• 30 Januari 2012 - 14:06

Piet En Lia:

Wat een prachtige foto's en verhalen.
    Leuk dat Afrika zo verschillend is door alle soorten dieren.
    Die kragen en oorhangers lijken mij niets, wat onhandig.
    Mevr.Hoos heeft de afspraak afgebeld, de behanger kwam de kamer opmeten. Mevr. Weel is nu in Molentocht.
    Zondagmiddag Piet opgehaald uit het Waterland, lekker weer thuis na de knie-operatie van woensdag. Hij loopt met een looprek i.p.v. krukken.
    Alles volgens het boekje.
    Nog veel reis plezier
    groetjes Piet en Lia

• 30 Januari 2012 - 21:05

Janneke:

Hallo vakantiegangers. Wat een verhaal en wat een foto's. Volgens mij maken jullie in deze vakantie veel meer mee. Het is natuurlijk wel heel iets anders. Wat een kleur rijke stammensen en dan de wilde dieren en zo dichtbij. Volgens mij vergeten jullie dit nooit meer. Het is maar goed even niets. We kijken alweer uit naar het volgende verhaal en foto's.

Dikke kus van ons.

• 30 Januari 2012 - 22:03

An Ten Berge:

Hallo Aad en Karin,
    Met veel plezier heb ik jullie verslag gelezen van de safari's in Tanzania en Kenya. Mooi hè?
    En nu zijn jullie aan het genieten van enkele dagen rust op Zanzibar. De komede weken blijf ik jullie verslag volgen.
    Onze terugreis van Addis naar Brussel verliep prima. Om 8 uur landden we in Brussel en toen begon voor ons de ellende. Ik had Ineke voorgesteld om eerst op het vliegveld eens LEKKER te gaan ontbijten. Sander en Harmanda vonden dat ook een goed idee. En dat deden we dus.
    Toen we de trein naar NL wilden nemen verscheen op het bord de mededeling "afgeschaft". (Wij zeggen dan: geannuleerd!). Wat bleek: tussen Brussel en Antwerpen was ergens een ernstig gaslek en er reden geen treinen. Bussen inzetten hadden de Belgen nog niet meteen bedacht. Om een lang verhaal kort te maken: zaterdag om 18 uur 's avonds reden we Den Haag Centraal binnen.
    We vonden België een zachte overgang van Ethiopië naar NL. (Laat het Sjef en Jeanne maar niet horen...). En wat een cultuurshock als je dan in ons rijke, rijke landje komt waar alles is en alles werkt. Voor jullie zal die schok straks nog wel groter zijn.
    Wij gaan nu het vriesweer in en NL haalt de schaatsen uit het vet. Ik niet, ik wil begin maart gaan skiën.
    Een goede voortzetting van jullie reis, tot het volgende bericht en lieve groet van An.

• 31 Januari 2012 - 13:17

Carla:

Hallo vakantiegangers,
    Wij zijn weer terug uit Thailand en gaan jullie weer volgen. Wat een verhalen weer, jullie genieten wel al is het soms ook wel een druk programma. Thailand was ook wel leuk, maar we hebben wel veel in de bus gezeten. Erg veel tijd om op je gemak iets te bekijken was er niet. Van de overstromingen was niet veel meer te zien gelukkig. De rest vertellen we wel als jullie weer terug zijn. Groeten Gerard en Carla

• 31 Januari 2012 - 20:49

Donna En Freek:

Hoi Aad en Karin

Wat weer leuke verhalen.Aad k an wel een boek uit gaan geven .
    Nu hier is niet veel te beleven hardstikke koud,van de week komen de schaatsmaratons er weer aan
    Freek is nog steeds aan het golfen met de beremuts op.
    Mooi he die leeuwen zo dichtbij
    Nu nog veel plezier en groetjes van ons

• 02 Februari 2012 - 14:33

Cor En Agnes:

Wat een prachtige foto''s, en wat een mensen, heel bijzonder, veel liefs Cor en Agnes.

• 03 Februari 2012 - 13:55

Astrid:

Vrijdag 3 febr. Nou de sneeuw is gevallen hor 800 km file leed op de wegen, maar wel weer een prachtig gezicht straks maar eerst sneeuw ruimen, groetjes vanuit een witte wereld.